Gå til innhold

El feil trenger hjelp!:)


bmw316ie46
 Share

Anbefalte innlegg

 e39 2.2i 2002 modell med el-feil hjelp :)
 
Hei til dere. 
 
Jeg sitter her med nykjøpt bruktbil, og føler at jeg har kjøpt katta i sekken. Før jeg tenker på å levere bilen tilbake til tidligere eier fikk jeg et tips av en venn å prøve dere her inne. Håper noen kloke hoder kan synse litt for meg, selv om det er vanskelig å svare på slikt når dere ikke har bilen foran dere, og eller uten diagnose. 
 
1. Bilen driver av og til å jager på tomgang før den faktisk kubber. Dette lever jeg med 
2. Bilen har en tendens til å bruke mer drivstoff, gjerne opp mot to liter pr mil. Dette holder jeg på å feilsøke.
 
Så kommer vi til punkt 3. Jeg skiftet om til vinterdekk. Raskt etter dette begynte det å tulle seg med lys. Mens bilen går på tomgang og lysbryter står på null, er det kun lys i knappene i døren og i selve bryteren. Står jeg på bryteren forsvinner lyset i knappen og i døren, men lys i dash kommer ikke på. Plutselig under kjøring kommer det lys i dash, blinker gjerne litt, er på en liten stund, for så å kubbe igjen. Da ser man hverken speedometer eller noe. 
 
Jeg føler ikke dette er typisk dårlig sikring eller kontakt, og har derfor lagt ved en video som beskriver problemet. 
 
Håper noen kan synse litt og hjelpe meg i riktig retning. 
PS jeg har sjekket alle sikringer jeg har funnet. EN boks ved hanskerom og en boks bak i høyre hjulbrønn. 
Fikk lest ut feilkoder og ingen som kan kobles mot noe av dette. Video av probleme ligger under tråd!:)) takker på førehand:))Snapchat-1261932396.mp4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det elektriske, så ville jeg gått over bilens sikringer og sjekke at de sitter ordentlig i - sett over alle jordinger at de ikke er veldig rustet/irret, pusset batteripoler, og gått over ledninger.

Skjer dette når du står i ro, eller når du kjører, og er det kun når bilen er startet?

Alle disse lysene du har problemer med her, kan vell dimmes med en regulator som sitter forsiden av styret - kanskje det er denne som tuller?

Når det gjelder jagingen av motoren, så kan vell dett være luftmengdemåler? Dette kan vell også føre til økt drivstofforbruk om jeg ikke er helt på bærtur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart ser det iallefall for meg ut som dårlig kontakt en plass ut ifra filmen, jeg regner med du har sjekket batteriet uten at jeg tror feilen er der. Sikring er det nok ikke, om en sikring ryker så bryter den kretsen, men gå over å se at alle sikringer til lys er skikkelig i. Er det blitt frost ute, kan det ha fryst over om det er fukt en plass på det elektriske og kødde til. Jeg ville sjekket synlige ledninger i motorrom og eventuelt sjekket og rengjort koblingspunkter. Om det ikke går må man feilsøke mer grundig, men siden det gjelder alt av interiørlys tenkter jeg må det ligge i et koblingspunkt eller i en ledning inn til det punktet.

Punkt 1 og 2, lambda eller lmm?

Edit: @Buckwee var rett før meg her med samme forslag..

Edit 2: leif

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at første er lamda, forklarer også forbruket. veit at m52b20 og m50b20 jager opp og ned på tomgang når lamda er gåen. hadde dette problemet når eg kjøpte e36en min, dette var typen med en lamda. Sjekk jording i motorrom og på batteriet, for elnett. skru de ut og puss litt på jordingspunktet og fest igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan lage uforklarlige el symptomer som du nevner her, er en dårlig/slitt hovedbryter i tenningslåsen. Sjekk diverse YT video'er angående dette. Den er ikke så kostbar tror jeg og ikke altfor vanskelig å skifte. Jaging på kaldere motor...ICV...på kald/varm motor..Vakuumlekkasjer...Høyt forbruk...Fueldyser som ikke holder tett når de skal. Hvis tilgang på INPA short term fuel trim for å finne hvilken bank(er) som er utenfor grensene. Maks ca. +/- 5 der. Kan være mye, dessverre...

EDIT:

Tror kanskje du kan se bort fra bryteren i tenningslåsen, da det virker som det er andre mer spesikke el.feil/symptomer i dash og ellers i kupe'en som påvirkes av den.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder faktisk en fing på enten dimmeren eller LCM - Local Control Module..
Alle andre eventuelle problemer før denne vil jeg tro også hadde hatt innvirkning på resten av det som krever strøm - media skjermen din, indikasjonslys i dash (som ikke går an å dimmes).

schematic_318is_jff.gif.1281c41f7d6ce7427e121677fa96fa11.gif

Er ikke 100% riktig om dette er tengningene til en E36 eller E39, men jeg regner med det er mye likt.

Er for eksempel jordingen til LCM dårlig (X173), eller kontakten som plugges inn i LCM sitter dårlig i, så kan du oppleve det du ser i videoen.
Ellers er det jo igjen Interior Light Dimmer du kan se på.
Sjekker du ut dette så tror jeg du er godt på vei..

Her er en LCM - skal sitte under styret eller der en plass tror tror jeg
Her ser du tydelig hvordan en eventuell løs kontakt eller jordingsledning vil lage trøbbel i tårnet.

61356908467_modulo_luces_check_control_lcm_iii_bmw_e38_e39_x5_e53_z8_e52.JPG.608362f8c6b2c07fbbf85a357161caab.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var LCM du trodde låg under dørmatte, så ser det ut som den ligger bak ene sidepanelet nede med beina..
webSL370052.jpg-for-web.jpg.f1563d9c6c504b140c95fd3917f48d0f.jpg5a0240468ffd4_Skjermbilde2017-11-08kl_00_21_10.thumb.png.0467c5961ef542b4ae1f7d6256438c26.png

Ellers så er vell røyk-symptomene dine, og dårlig på tomgang, noe som henger sammen med en gåen lambda sensor som tidligere nevnt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...