Gå til innhold

Oppkjørselen - E46 320dat stahlgrau -


And-reas
 Share

Anbefalte innlegg

Videoen er relevant for oppgaven, så absolutt.

Undertegnede var uheldig under splittingen av ventilen, og den metallringen som sitter mellom tomgangsventilens to deler, har delt seg på to plasser. Satte ventilen sammen igjen, men den metallringen er ikke komplett lenger. Det VAR noe motstand i ventilen, men etter en rens med motorvask og q-tips, forsvant dette, og mekanikerens moral var på oppadgående.. Helt frem til motoren ble startet, og oppførte seg "nøyaktig" som før. Skriver "nøyaktig", ettersom jeg ikke har diagnoseutstyr. Dét blir neste steg i feilsøkinga. 

Feiret det flotte resultatet med årets første juleøl. Skal man holde følge med VGs testpanel, rekke å prøve alt før 2017 er omme, bør man nok ha begynt på prosjektet nå. 

Apropos feiring.  I dag var motoren skikkelig sur ved oppstart. Altså, den startet like lett som vanlig, men det var minst en sylinder som ikke hang med. Dette gikk over etter et par minutters kjøring, dog. I morgen blir det mer spennende, ettersom værvarselet kommer med enda litt kjøligere temperaturer. 

IMG_20171118_131616.jpg

IMG_20171118_131723.jpg

IMG_20171118_200339.jpg

IMG_20171118_131922.jpg

IMG_20171118_131621.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært flink denne helgen. Skiftet tennpluggene, luftfilteret, og veivhusfilteret. Skulle akkurat til å gå inn, ettersom det er både mørkt, kaldt og glatt her (vasket bilen i ettermiddag også), men tok en kikk på batteriet som noen har gitt rakkern i å skru fast ved siste skifte. Ikke dét at det beveger seg så mye, men når det tross alt er av riktig størrelse, og festeskruen ligger løst ved siden av, så er det greit å bare ordne det. Årets pinnekjøtt smakte utmerket. 

IMG_20171203_185029.jpg

IMG_20171203_195233.jpg

IMG_20171202_211851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden sist oppdatering har jeg bestilt opp nytt speilglass til sidespeilet på førersiden. Det falt av og knuste, når jeg maskinpolerte bilen kort tid etter kjøp. Venter i spenning på om det kommer denne uka. Kjøring på e6 er ikke helt bra uten speil, og det er mulig at bilen skal på langtur denne uka, for å hente skistativ/ bagasjeholder. 

Ellers så har bilen blitt litt mindre snekke-aktig i kjøreegenskapene nå. Støtdemperne bak var rimelig slitne. Byttet alle fire dempere og fjører på en lang søndag.  :-) Vi gjorde et unntak fra oppkjørselen og utførte arbeidet i en stor og varm garasje.

Klarte å ødelegge festetappene på det ene fremre fjærbenslageret (ikke slå på de med hammer for å løsne fjørbeinet:oops:), så det ligger nytt i bilen for montering i morgen. Vurderer å prøve ut et nytt konsept som har kommet til byen, hvor man for en liten sum kan leie verkstedplass med løftebukk. Det er nemlig fremdeles ufyselig føre i oppkjørselen. 

IMG_20171210_121233.jpg

IMG_20171210_203718.jpg

IMG_20171210_203658.jpg

IMG_20171210_100052.jpg

IMG_20171210_093422.jpg

IMG_20171210_135323.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sett atten-tommere går fint inn i en Z3. Dersom to av felgene selges uten dekk.... :-D Vår britiske venn Bean hadde nok fått plass til et komplett sett med dekk også.

For den som måtte lure, Viking var ute for å få start på en Nissan som sto parkert ved siden av.. 

IMG_20171218_215544.jpg

IMG_20171222_002330.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kommer. La oss kalle det en julegave, for jeg kommer ikke til å rekke det før. Julaften derimot, har jeg fri. Tror det fort er ti år siden sist. Det blir sen frokost, bilvask, grilling, og så pinnekjøtt på kvelden. :-D

@Gabz style 85 ja. Kjørte "et lite stykke" for å få tak i de. Greit å få testa bilen både på Dovre og gjennom Østerdalen, da.:-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18. november 2017 at 14.34, fxslin skrev:

@havers dette må nesten du svare på (har ikke sett på videoen)

Ser jeg er litt sent ute til å kommentere på dette (får skylde på at tag´en ikke var god). Som du skriver, videoen er relevant! 

Kan det muligens være bensinfilteret som er årsak til fuskingen? Problemene på den grønne Z´en kom fort tilbake (var kanskje aldri borte eller hadde flere feilkilder). Tomgangen virket bedre etter rens av regulatoren, men etter hvert begynte den å fuske ved pådrag også - byttet bensinfilter og det ble bra :) 

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinfilter ja! Det har jeg liggende nytt. Det får bli mitt nyttårsforsett. Skifte bensinfilter. Prøvde en tank med "stp bensinmotor mirakelmix" forrige uke også. Merket ingen forskjell. Har sett etter vacumlekkasjer au, men det ser faktisk veldig bra ut etter å ha gått gjennom motorrommet. 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ny utfordring i oppkjørselen dukket opp ved juletider. På grunn av utett pakning på bremselys som sitter på bagasjeromslokket, har det vært en del vann i bagasjerommet (logisk nok?). Og tradisjonen tro, her befinner det seg en drøss av elektronikk. Helt nederst finner du en liten plastboks som har til formål å gi signal til alarmsystemet dersom noen forsøker å flytte på/stikke av med bilen. Veldig pen var den blitt, etter å ha badet. Ikke minst er det utrolig kjekt med en bil som står og varselblinker midt på natten. Det er vel ikke noe som skriker mer "naboen har kjøpt seg et skikkelig dårlig prosjekt", enn en slik morofeil. Koblet ut moroboksen, ettersom den ikke var mulig å redde, og ny boks koster mer enn en full oljeservice utført i oppkjørselen. Har også skiftet bensinfilter. INKLUDERT slange stusser, skulle det vise seg. Stor bensinlekkasje på de gamle, det var bare å hive seg på tråsykkelen og håpe at Bilxtra hadde på lager. Med nytørket bagasjerom svingte jeg innom Cirkle K for å støvsuge den stadig forbedrede prosjektbil. Men nei, der sto det en Mercedes.  Når skal ungdommen lære seg å parkere på oppmerkede plasser?? 

IMG_20180107_173547.jpg

IMG_20180109_001732.jpg

IMG_20180104_132351.jpg

IMG_20180104_113332.jpg

IMG_20180107_173556.jpg

IMG_20180105_114103.jpg

IMG_20180104_113340.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spontantur til Danmark.. 

Jeg er relativt glad i å kjøre bil, og en svipptur til Danmark for å hente et bagasjestativ, er helt logisk i min verden. Dessuten fordobler et slikt stativ lastekapasiteten fra én til to kofferter, hendig når man skal plukke opp familiemedlemmer på jernbanestasjonen - eller hvis man har tenkt seg på skitur.

Bilen oppførte seg helt greit på turen, noe sporing, mulig dette skyldes de elendige vinterdekkene med utløpt holdbarhetsdato. Rakk ikke å kjøre mange milene skodd med sommerdekk, dessverre. Helt subjektivt mener jeg at bufféten er bedre på Color Superspeed enn hos Stena Line, men avgangene passet ikke denne gangen. Rotet meg bort i OVLOV-territorium på vei hjem, men fant heldigvis frem til E6an retning nordover. 

Skistativet er laget på rimeligst mulig måte; en lengde rørisolasjon fra biltema, skåret til og tredd rundt stativet. 

IMG_20180114_004759.jpg

IMG_20180110_000316.jpg

IMG_20180110_203154.jpg

IMG_20180110_152448.jpg

IMG_20180110_190822.jpg

IMG_20180110_001843.jpg

IMG_20180110_202052.jpg

IMG_20180114_004541.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten ble som kjent skifta tidligere, og dette medførte at bilen endelig oppnådde riktig temperatur på kjølevannet, med hyggelig varmeapparateffekt som bonus. Senere kom vinteren™, og varmen i kupéen avtok atter en gang, særlig mens bilen sto og gikk på tomgang. Forsøkte å lufte kjølesystemet på nytt, men uten hell. Vannstrålen i toppen av ekspansjonstanken var heller slapp, også ved mye gasspådrag. En irriterende kvitrelyd ved oppstart, tiltok både i intensitet og varighet etter oppstart. Ny vannpumpe er montert, og sirkulasjonen er nå OK. Fuglene har flyttet ut av motorrommet.

Skovlhjulet på den nye vannpumpa er av metall, ikke plast, slik den originale er.

Nyttig video for å komme til vannpumpa. Jeg gikk for skiftenøkkel og brekkjern-alternativet.  

 

Har fått tettet vannlekkasjen fra a-stolpen.  Det ser ikke ut til at det er så enkelt å få tak i nye dørpakninger til disse lengre, så her fikses det med lim:oops:

IMG_20180124_212605.jpg

IMG_20180212_211646.jpg

IMG_20180212_202249.jpg

IMG_20180212_211612.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...