Gå til innhold

Oppkjørselen - E46 320dat stahlgrau -


And-reas
 Share

Anbefalte innlegg

Bilder og tekst kommer. En liten tur over dammen for øyeblikket. Testet vinteregenskapene sist helg, med en svipptur oppom Valdresflya. Hadde et liiite uhell da jeg stoppet i veikanten rett sør for Båtskaret, for å ta noen bilder. Heldigvis kom det en kul fyr i Opel Vivaro varebil og ga meg en dytt opp på veien igjen. Han lurte fælt på hvorfor jeg befant meg der oppe med taket nede, selv holdt han på med filminnspilling og var fullt kledd opp i skiklær :-D

 

IMG_20171106_104211.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, And-reas skrev:

Bilder og tekst kommer. En liten tur over dammen for øyeblikket. Testet vinteregenskapene sist helg, med en svipptur oppom Valdresflya. Hadde et liiite uhell da jeg stoppet i veikanten rett sør for Båtskaret, for å ta noen bilder. Heldigvis kom det en kul fyr i Opel Vivaro varebil og ga meg en dytt opp på veien igjen. Han lurte fælt på hvorfor jeg befant meg der oppe med taket nede, selv holdt han på med filminnspilling og var fullt kledd opp i skiklær :-D

 

IMG_20171106_104211.jpg

Hm, dette har jeg ikke lagt merke til før. Men ser ut til at du har en 2.8 frontfanger på denne. Det gjør mye med fronten kontra 1.9 fronten etter min mening:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fikses-liste

Som det hører med ved bil i prisklasse under 50 000 kroner, dukker det opp enkelte feil etter hvert som man blir kjent med bilen. Har nå fått kjørt den et par tusen kilometer. I første omgang har det vist seg at termostaten er gåen. Uansett belastning kom ikke kjølevannstemperaturen i nærheten av der den bør være. Nivå på kjølevæsken ble sjekket, og var i orden. Sjekket oljepåfyllingen og peilepinnen, for å utelukke vann der, det ser heldigvis godt ut, ingen misfarging og motor er i det hele tatt meget tørr og fin. 

I tillegg er det en feil som medfører en noe røff tomgang. Har raskt gått over slanger og rør  for luft inn til motoren, de ser ved første øyekast bra ut (i halvmørket, i oppkjørselen) Vurderer å plukke ut tomgangsventilen som sitter ved gasspjeldet, for ifølge flere med samme motor(er) m44, m43, kan dette være løsningen på problemet. 

Tett tak: Det drypper inn vann i toppen av A-stolpen, bakvindu må byttes (liten rift i plasten, og generelt dårlig tilstand i nedre del av denne, her renner vannet inn). Bør få skiftet ut sømmene på cab-en også, men i seg selv virker taket å være tett.

Bremsene bærer preg av å ha stått rolig en stund. Tydelige rustspor i skivene bak, dog ser caliperen veldig bra ut, med lite rust. Regner med at i løpet av kort tid vil bakbremsene begynne å ligge på, frembremsene virker ok per nå.

Rust... Det finnes., blir å demontere bakskjermer, sidedører (må uansett montere nye clips til vinduene) og kanalskjørtene til våren. Tilstanden bak her vil avgjøre om det er verdt å betale noen for å lakkere disse panelene - lakken er i utgangspunktet ikke pen. Panser og bakluke er bra, men panseret må justeres, det virker å være montert i blinde. 

Siden det nå er vinter, og antallet biler i oppkjørselen er én, blir første prioritet å sørge for at motoren går godt. Kjøling er helt essensiell, så det ble første prosjekt ut. 

 

IMG_20171108_220212.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostat

Etter en iskald tur til Valdresflya for et par uker siden, ble det klart at termostaten ikke kom til å våkne til live av seg selv. Ved kjøring nedover mot Fagernes, sank temperaturen på kjølevannet såpass at det ikke var behagelig å kjøre. 

Original termostat koster cirka 800 kroner. Uoriginal termostat (mangler BMW- delenummer, men ellers helt lik) koster rett under 400 kroner. Gikk for det ujålete alternativet. Valgte å kjøpe inn nok frostvæske for å skifte ut alt, men det er strengt tatt ikke nødvendig, man trenger kun å drenere de to slangene som går inn på termostathuset. 

Åpnet drenering i bunn av radiatoren, og her fikk kjøkkenets avfallsbeholder jobben med å samle opp vannet. Åpnet i tillegg lokket og lufteskruen på ekspansjonstanken. Demonterer deksel over røret som leder luft inn (ja, her var det visst fikset med gaffateip:x) og tar av luftrøret på venstre side (sett forfra). Neste steg er å demontere viftehuset, det sitter i et par clips (manglet flere her...). Løfter viftehuset forsiktig opp, det må lirkes forsiktig for ikke å ødelegge viftebladene. Løsner viften, og har nå full tilgang til termostathuset. Løsner slangeklemmene (to stykk) og termostathuset (fire skruer). Gjør eventuelt rent rundt termostathuset før demontering. Det lå igjen litt pakningsrester på motorblokka, fjernet disse med neglene, en gammel sokk og en plastskrape. Brukte ikke skrujern, har da ikke lyst på lekkasje! Monterte tilbake ny termostat. Stengte dreneringspluggen på radiatoren, og fylte på med frostvæske. Etterfylte med vann, når 6 liter væske var fylt på totalt, satte vi på tenningen, varmeapparatet på full varme og viften på trinn 1. Lufteskruen på ekspansjonstanken beholdes åpen under påfylling av mer vann, frem til luftbobler forsvinner. Hjalp til litt i prosessen ved å starte motoren og ruse den til cirka 3000 o/min, det startet vannpumpa, og nivået i ekspansjonstanken sank - etterfylte mer vann. Temperaturindikatoren gikk til topps, og ble stående der. Kjørte en times tur i mørket, med taket av. Varmeapparat virket mye bedre nå.  Suksess! 

IMG_20171108_195856.jpg

IMG_20171108_200524.jpg

IMG_20171108_202531.jpg

IMG_20171108_203214.jpg

IMG_20171108_195911.jpg

IMG_20171108_204730.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangstull

Motoren rister/poffer på tomgang. Sist service som er dokumentert, var inspection II hos Furubakken i 2014. Bilen har gått langt under 10 000 kilometer siden dét. Luftfilter ser fint ut, oljen også. Skal få sjekket tennpluggene, og ta ut tomgangsventilen for en rens. 

IMG_20171104_141338.jpg

IMG_20171106_105339.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...