Gå til innhold

Hjelp med koblingsskjema til løftebukk Nussbaum 2.30sl


kapteinh
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg en Nussbaum 2.3sl 2000mod løftebukk fra noen som har enda mindre peiling på elektro en meg.. 

Problemet er at alle sikkerhetsbrytere er utkoblet. 

Har nå klart å få til igjen endebryterne, men ikke synkroniseringa av søylene.  

synken er styrt av vaier med 2 brytere. hvis ene søylen går fortere en den andre, skal den stoppe og vente til den andre henter seg inn igjen. 

jeg klarer ikke å forstå koblingsskjema hvordan dette henger sammen.

noen som klarer å hjelpe meg ? bare sifra hvis dere trenger noe mer info/bilder.

 

Mvh

dyslektiker

Henrik.

 

IMG_20171106_213310.thumb.jpg.a590be662a79c7f484146808564c9a72.jpg

thumbnail_IMG_20171109_172242.jpg Synkroniseringen 

thumbnail_IMG_20171109_153237.jpg

thumbnail_IMG_20171109_153224.jpg

thumbnail_IMG_20171109_153220.jpg

Endret av kapteinh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har greie på strøm ville jeg fått en elektriker til og hjelpe deg. Man skal ikke leke med 230 volt. Det ser ut til og være et rett fram koblingsskjema og da bør en elektriker med industrierfaring gjøre mye på et par timer. Hvor i landet holder du til?

Men det er vel en grunn til at bryterne er utkoblet. Noe har antagelig blitt ødelagt en gang og da har man bare koblet det ut i stedet for og reparere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg ser, så har kontrollboksen to målinger på løftehøyden, en til hver søyle(A2 og A3), potensiometere med kabelkompensering. Ser ut som noen Bernstein endebrytere du har tatt bilde av? Ser ingen potensiometere noe sted.

"Hvis A2 er større enn A3" kjør bare A3(ved å trekke K2(kontaktor)), hvis like, kjør "både K1 og K2"(ved å trekke både K1 og K2). Kontrollboksen trekker kontaktorspolene, du kobler inn motorstrømmen fysisk med kambryteren.


Så snus dreieretningen ved å bytte om to av fasene på hver motor når man ønsker å gå nedover via kam-bryteren ser det ut til.

Via kambryteren får også kontrollboksen beskjed om du hever eller senker(24V signal), sikkert noe sikkerhetsgreier involvert på den biten.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei endebryterne som er på bilde er syken. 

stangen du ser til høyre i bilde, skal ligge i senter av bryterne. når ene søylen går fortere så flytter den stangen seg slik at brytern stopper den søylen til den andre får hente seg inn igjen.

jeg har problemer med å forstå hvor i koblingsskjema disse kablene skal kobles, da jeg mistenker dem er på villspor idag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker kambryter

kambryter.PNG.027a264f1287d4f2c55849a9e1b74a0e.PNG

Ved å legge kambryter til pos.1
Så legger du L2 til U på motorer, du legger L1 til V og L3 til W
Du legger a til b og L3 til b
C1 og C2 går til henholdsvis 3 og 4

Ved å legge kambryter til pos.2 
Så legger du L1 til U på motorer, du legger L2 til V og L3 til W
Du legger a til b og L3 til b, samt C1 og C2 til henholdsvis 1 og 2.

Dreieretningen snus på motorene. Det er bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest siste innlegget ditt.

Bernstein bryterne brukes til å synke søylene med. Er alt ok, så ligger begge bryterne inne.
Da vil begge kontaktorer for motorer legge inn når du legger over kambryteren i dreieretningen du ønsker.
Dersom ene søylen henger etter skal bryteren(bernstein) som henger på styrestrømmen til kontaktoren for motoren til søylen bryte strømmen til kontaktoren inntil de er i synk og bryteren legger inn igjen.

Hvor bernstein-bryterne bør legges, er i styrestrømmen til kontaktorene K1 og K2. Jeg tror ikke du har styreboksen som er tegnet inn her.

La oss si at K1 legger inn motoren til venstre søyle, K2 legger inn motoren til høyre søyle.
du legger over kambryteren og hever bukken. Venstre søyle går for fort, da ønsker du å bryte styrestrømmen til kontaktoren inntil de igjen er i synk, da må bryteren bryte styrestrømmen til K1. Samme skjer om høyre går for fort, da må den andre bryteren bryte styrestrømmen til K2.

Kan det være rimelig å tro?

Så for å si det enkelt. Endebryterne bør settes "i serie" med styrestrøm, en bryter på hver kontaktor.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, kapteinh skrev:

er faktisk ikke sikker på om dette koblingsskjema er helt korrekt til min bukk heller? får liksom ikke delene/koblingene til å stemme..

5a04d520be054_koblingsskjemanussbaum.thumb.jpg.e7d024abe5bb17e564c33a2b1cf049ef.jpgkan dette stemme bedre ?

På denne tegningen er ikke kontaktorspolene tegnet inn.
Kambryteren er grei nok, denne snur du dreieretningen med. Samtidig ser det ut til at det går til noe annet greier på høyre sida der, med 24V, sikkert samme boksen som den andre tegningen bare at den ikke er tegnet inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg tar meg litt vann over hodet, men er nok riktig som du sier.

det jeg sliter med å forstå er hvor c1 og c2 kommer inn i bilde, for det er her sammen med noen rekkeklemmer synkroniseringen er tilkoblet. rekkeklemmene er tilkoblet til den boksen jeg har bilde av, går ut ifra dette er til 24v. og andre klemmen går inn på bryteren

ser nå at du skrev hvor c1 og c2 kommer inn i bilde og forstår delvis hvordan dette fungerer, men jeg vet ikke hvordan det skal kobles i praksis.

 

Endret av kapteinh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C1 og C2 skal begge få 24V fra boksen.

Ved heving og da vridning av kambryter, så lukkes kontaktsettet C1 og gir beskjed om heving(inn på 5 og 8 på boksen)
Ved senkning og da vridning av kambryter så lukkes kontaktsettet C2 og gir beskjed om senkning(inn på 4 og 8 på boksen)
For meg ser det ut som det er boksen som setter spenning på kontaktorspolene K1 og K2.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, FredrikE24 skrev:

C1 og C2 skal begge få 24V fra boksen.

Ved heving og da vridning av kambryter, så lukkes kontaktsettet C1 og gir beskjed om heving(inn på 5 og 8 på boksen)
Ved senkning og da vridning av kambryter så lukkes kontaktsettet C2 og gir beskjed om senkning(inn på 4 og 8 på boksen)
For meg ser det ut som det er boksen som setter spenning på kontaktorspolene K1 og K2.

 

takk for svar! 

tror jeg får vente til elektrikeren min kommer hjem fra ferie. 

forstår hva du mener og hvordan det fungerer med styre strøm til k1 og k2 som brytes av stopperne, men ikke hvor dette kobles på k1 og k2 i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha tenkt på hvordan jeg skulle løse dette i et par dager, gikk det opp et lys for meg.

nesten alt som var koblet fra tidligere eier var feil.... ikke noe rart jeg var forvirret.. 

så jeg begynte på nytt å nå fungere det perfekt!  

takk! FredrikE24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...