Gå til innhold

Beste kjøreopplevelse du har hatt?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva dere andre her har av gode kjøreopplevelser. 

For meg er det en litt tre-delt beslutning. Men topplisten går som følger:

-RS6 C6 Avant tunet til 740hk. Hittil den kraftigste bilen jeg har kjørt, og utrolig morro var det og. Var så gøy å kunne cruise rolig i 100kmt på motorveien hvor den føltes som hvilken som helst premium dieselbil, men med en gang du la gassen i bånn var den i 300kmt før du visste ordet av det. Og å samtidig føle seg trygg i så høye hastigheter med det utrolig jevne og plane understellet sammen med quattro-systemet var også digg. Deilig lyd fra den fantastiske twin-turbo V10'en, spesielt når man downshifter. Mmm. En kjøreopplevelse jeg aldri vil glemme, iallefall.

-E90 M3 manuell. Første M-bilen jeg kjørte, og opplevelsen ble sittende godt i minnet. Magisk brummende V8'er koblet til en 6-trinns rørepinne. På samme måte som med RS6 var det veldig morro å ha en bil som føltes som en helt normal cruiser helt til du trykket ned gassen, hvor den forvandlet seg til et lite monster. Med muffler-delete som fremmet det nyyydelige V8-brølet i det man ga på bortover strekken og samtidig kunne gire selv, noe som også var et stort pluss i boka, var helt fantastisk. Og det at både denne og RS6 lett kan brukes som praktisk familietralle i det daglige liv er jo ingen ulempe det heller. E9x M3 (men kanskje med presse) er nok muligens på toppen av drømme-BMW'er hos meg.

-G11 740Li xDrive. Wow. Snakk om kvalitetsfølelse og komfort. Har aldri opplevd lignende faktisk. Har kjørt en del digge biler, men denne tok definitivt kaka. Denne kjørte ikke bortover, det var snakk om å flyte bortover på en sky. Litt merkelig i starten med firehjulsstyring i svingene, men også veldig digg. Og når det gjelder kvalitetsfølelse fant jeg jo ingenting som trakk ned inntrykket. Alt overgikk det forrige, egentlig. Så mye nydelige detaljer òg. Eksempelvis de opplyste høyttalerne fra Bowers & Wilkins var utrolig flotte. Og makan til lekekasse man hadde her. Denne var riktignok topputstyrt, men du finner duppeditter og fremtidsteknologi overalt, her kjeder man seg sjeldent. Gesturstyrt mediasystem, innebygd duftspray, lekkert mood-lys.. Ja, til og med kjøleskap. Deilige seter, selvsagt fullt justerbare og med aktiv ventilasjon, massasje og hele den biten der. Måtte selvsagt også la kompisen kjøre en tur med meg i baksetet, setet foran meg helt fram, fothvileren ut og opp med paden hvor jeg kan styre alt rundt meg. Lenge siden jeg har følt meg så sjef. Ikke det største kraftmonsteret, men den 326hk sterke 3-literen fungerte utmerket i denne. Skal jo ikke være noe racer. Men det ble en litt annen bil når man satt den i sportsmodus og la pedalen i bånn. Kjentes ikke ut som en 2 tonns tralle, akkurat. Dro godt og føltes faktisk sporty ut, men uten å miste den følelsen av at du faktisk ruller i en ordentlig kongebil med superkomfort. Denne bilen må bare oppleves. 

 

Det var da topplisten min. Men hva er deres? Hva er beste opplevelsen du har hatt i en bil, eller hva er den beste bilen du har kjørt? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 944 N/A. Rett og slett en fantastisk velbalansert kjøremaskin på litt kupert og svingete vei. Optimal vektfordeling, kompakt og lett bil, flott styring, passelig sterk motor og presis manuell kasse. Har kjørt langt raskere (og ikke minst mer luksuriøse) biler, men denne står igjen som vinner fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd så mange motorsterke biler men på Bavaria xdrive roadshow I fjor prøvde jeg x4 m40i, sinnsyk motor :-)👍 det trøkket og den lyden fra bakpotta, glemmer ikke den turen med det første :-P

IMG_20161021_123810.thumb.jpg.d4d8b2d0abe92cf673c22c0324d4b3b0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSX - gorg_f34 - høst nordsia 07 16-9

 

Honda NSX fra 1992, helt strøken innvendig og utvendig er en av de beste opplevelsene jeg har hatt. Hadde den en hel dag, og det føltes som at jeg hadde reist tilbake i tid i denne superbilen. Fantastiske ytelser og lydbilde, selv om den er fra 1992!

37449090286_b01dd4550b_b.jpg

F80 M3 var en av de første virkelige motorsterke bilene jeg har kjørt. Virkelig en råtass, med massevis av krefter og kjøreegenskaper som egner seg fint på bane!

35082593363_9e427edbbf_b.jpg

X5M er som å kjøre en tung og høy M5, virkelig sprøtt! 

35933715695_746e4af861_b.jpg

 

M6 Cab er en bil jeg virkelig nøt å kjøre. På landeveier i sørlige Tyskland, og noen tunneler hvor man virkelig fikk høre hva M6'en er lagd av. Brutal bil, brutal motor og brutalt lydbilde som står til resten av bilen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gabz skrev:

Det var da topplisten min. Men hva er deres? Hva er beste opplevelsen du har hatt i en bil, eller hva er den beste bilen du har kjørt? Og hvorfor?

Har ikke kjørt så mange dyre og/eller sportslige biler da jeg ikke har så stor interesse for å teste biler som ikke er mine. Men de mest minneverdige øyeblikkene må vel være:

Kjørte ned til Italia to år på rad med en gammel, sliten og gjennomrusten Corolla GT. Er noe eget å kjøre gammel bil på tur. Punkterte i mørket i kraftig regnvær oppe i de sveitsiske alpene. Klarte å bånne speedometeret på 240 km/t ned en bratt bakke, ikke så halvgæli det med en 1.6 på 124hk. Denne bilen klarte jeg også å kjøre fra politi med blålys med to ganger. Artig og ikke minst utrolig driftssikker bil som tålte alt av rævkjøring. Billig gikk den og - 0.59 på blandet kjøring vinterstid er bra for en 1985-modell. Verden har ikke gått så mye fremover når det kommer til forbruk de siste 30 årene.

Hadde en E34 M5 Touring som ble brukt i et rekordforsøk der jeg kjørte Gøteborg-Oslo på kun 2 timer. Dette var før det ble 4-felt hele veien gjennom Sverige, så man kjørte det remmer og tøy holdt midt på natten. En annen spennende tur med den bilen var når jeg kjørte den hjem etter kjøp - 60 mil i tett snøvær på nattestid med slitte piggfrie dekk. Den logret fælt hele veien hjem.

En annen artig tur var når jeg kjørte en kamerat til Ålesund for å se på bruktbil. Kjørte en eldre Corolla 1.6XL som gikk under navnet "Det sorte lyn" oppover på natta midt på sommeren og ankom på morgenen. Høy snittfart, lite trafikk, fin utsikt og god musikk på spillern. Det viste seg dog å bli bomtur da Kadett GSIen vi så på hadde masse rust i kanalene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som Werther, har ikke kjørt så mange syke biler. Den beste kjøreopplevelsen jeg har hatt må være første langtur med motorsykkellappen. Kjørte E39 vestover fra Stavanger. Har kjørt den ruta så mange ganger med familien fordi vi har hytte der, og har alltid drømt om å kjøre egen sykkel. Sno seg mellom bilene i fergekøen og generelt bare nyte livet 8)

Det pøsregnet fra jeg kjørte ut fra garasjen i Stavanger til jeg kom frem til hytta, men det var uansett en helt magisk tur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan Silvia s15 på skilter eg hadde ei stund. Stiv som juling, trimma og 3.5-4" eksos heile veien uten eneste lyd demper og ratt på høgre side skremte livsskitten ut av meg over 160km/t. Kjørte strekning Odda-haugesund (120km ish) og etter 60km var tanken som eg fylte opp i Odda tom xD

Endret av bmwgreg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt noen motorsterke biler, men har selvfølgelig ikke pushet de fullt ut eller noe slikt siden de ikke var mine, og siden jeg ikke var interessert i å bil hverken fotgjenger eller kriminell.

Første bilen som var litt "utenom det vanlige" var da jeg kjørte en MB S211 E55 AMG. Da hadde jeg vel hatt lappen under ett år eller ca. ett år? Da var det utrolig morro å få kjøre noe sånt. Rå lyd fra V8n og bra med kraft. Nå i senere tid har jeg kjørt MB S211 E63 AMG og det var jo enda råere! Ble presset bak i setet når jeg ga på :D

Så har jeg kjørt Audi RS4 B7 Avant. Det råeste med det var jo at det var en sterk V8er OG manuell! Det var noe annet enn V8 og automat :D Har og kjørt noe S Audier, blant annet S5 med V6. Greit med kraft i den, og ganske så flott lyd! Har såvidt prøvd RS6 med V10er og det virket som det var en kraftig bil, kunne ønske jeg fikk prøvd den mer :D 

Kjørt veldig lite spennende av BMW da jeg aldri har hatt mulighet til det, men det beste må vel være M550d F11. Var mye kraft og ganske flott lyd til diesel å være! Den flyttet godt på seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota MR2 på bane har vel vært det morsomste med bil faktisk. Bare 140 hk i den cab'en, men senket og store brede hjul hjalp litt på. Så ikke så mye for bilens del, men fordi det er eneste bil jeg har kjørt på bane :)

Ellers var det jo stor stas å eie en Ford Galaxie -69 med digert stereoanlegg fra HiFi-klubben som 20-åring på 90-tallet. Det ble ekstremt mye kjøring/råning :lol:

678242_900556f10eea_low_res.JPG

Mest "intense" opplevelser med kjøretøy har nok vært med diverse hissige motorsykler jeg har eid opp gjennom årene. For helsens skyld blir det tvilsomt en ny R-sykkel neste gang det blir motorsykkelhandling... 

Men den beste kjøreopplevelsen har jeg ærlig talt nesten hver dag. Nåværende 320D M-sport med adaptivt understell. En fantastisk bil på veldig mange måter. Litt motorsvak, men jeg må si at den stasjonsvogna sitter helt uforståelig godt på veien.

3.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, *MrB* skrev:

Porsche 944 N/A. Rett og slett en fantastisk velbalansert kjøremaskin på litt kupert og svingete vei. Optimal vektfordeling, kompakt og lett bil, flott styring, passelig sterk motor og presis manuell kasse. Har kjørt langt raskere (og ikke minst mer luksuriøse) biler, men denne står igjen som vinner fortsatt.

Jeg har langt på vei den samme erfaringen med min tidligere 1985 944. Dette er fantastiske sportsbiler og som du påpeker et veldig fint kompromiss uansett hvor mange langt mer moderne, dyrere og motorsterke sportsbiler jeg har kjørt. Min tidligere 928S og ikke minst 911 Carrera 3.2 var på alle måter mer sanselig imponerende, men de var ikke bedre sportsbiler når det gjaldt dynamisk balanse, involverende styring og agile kjøreegenskaper... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg har langt på vei den samme erfaringen med min tidligere 1985 944. Dette er fantastiske sportsbiler og som du påpeker et veldig fint kompromiss uansett hvor mange langt mer moderne, dyrere og motorsterke sportsbiler jeg har kjørt. Min tidligere 928S og ikke minst 911 Carrera 3.2 var på alle måter mer sanselig imponerende, men de var ikke bedre sportsbiler når det gjaldt dynamisk balanse, involverende styring og agile kjøreegenskaper... :)

Nettopp. Jeg er glad i både 928 og alle 911-generasjoner (selv 996). Men 944 er noe for seg selv. Den bokser langt over sin vektklasse, og den gjør det bra. Turbo/Turbo S er kremen såklart, men N/A er den bilen som overrasket meg mest, og brente seg inn i minnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bladde i noen gamle bilder, og kom på en kul opplevelse i Italia der jeg lekte litt og grisekjørte sammen med en Porsche 996 som hadde fryktelig dårlig tid. Artig episode, og en kamerat knipset noen bilder i farta.

156_5670.JPG

156_5674.JPG

156_5678.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 delt.

Første gangen jeg prøvde en 97' E36 M3 3.2, føltes helt vannvittig den gang som relativt fersk sjåfør.

I senere tid, min nåværende E92 M3 med manuell girkasse. På mange måter den ultimate M3n i mine øyne, som kombinerer moderne teknologi og gammelt BMW DNA på en veldig fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scrolla i hukommelsen en stund nå og bestemte meg for å si 2002 TII jeg hadde rundt 1990, men må si meg enig med MrB og Fredrik. Hadde en lettre modifisert 944 NA for en sånn 15-ish år siden og det var en jækla kul bil. Ingen dragster men kjørte fra alt som prøvde seg hvis det var antydnig til svingete vei, og litt fuktig på asfalten så kunne jeg ligge breit så lenge jeg ville i 3. og styre med gassen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...