Gå til innhold

HJELP! Lekkasje..?


Stein-98
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har nå funnet ut at bilen min bruker litt kjølevæske, og selvsagt mye olje (bmw e39 1997), og såg i dag noe jeg frykter er å være en lekkasje (legger ved bilde - er totalt 6 slike "utløp").

Har ikke sett dette før, og vet ikke om det har vært der lenge! Hva skal jeg tro, og hva kan jeg gjøre. Kommer ikke til å bytte toppakning om det er nødvendig. Mulig at det kan være toppdekselpakningen?

Etter hva jeg skjønner, er dette mellom motor og eksos? Bilen ryker også en del hvit røyk, og lukter litt brent olje på tomgang!

Nederste bildet er fra tidligere, tror jeg kan se det litt her og?

20171111_131156.jpg

20171111_131201.jpg

20171103_125817.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer motortemp seg rødt? Ryker den bare hvitt under kaldstart? Kan være kondens i eksos. Brent oljelukt er fordi olje ligger på varm eksos. 

Det ser litt ut som at toppdeksel-pakningen din er dårlig, men kan og være at ringer/stempler/toppakning er dårlige på de aktuelle sylinderne, slik at olje blir pressa ut eksos manifolden. 

Det finnes utstyr for å sjekke CO (eksos) i kjølevannet. Noe som indikerer på toppakning/sprikk i topp/skjev topp. En kompresjons-test vil og vise om du har en "tett motor". Man tester en og en sylinder.

 

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Øyvind.J!

Kan oppdatere saken nå, er nå ganske sikker på gåen toppakning, og ja, sikkert en dårlig toppdekselpakning og!

Åpnet oljepåfyllingslokket, og såg idag dette hvit-gule belegget i lokk og rundt kanten, i tillegg til at jeg som sagt ser den bruker kjølevæske. Dette har skjedd i løpet av siste dagene, og belegget i oljepåfyllingslokket har kommet i løpet av siste døgn, og ca 60km.

Bestilte meg ett slikt sett for litt siden, og får det nok iløpet av neste uke, så skal ta en skikkelig test etter eksosgass i radiatoren da!

Har nå også bestilt Bar's Leaks HG-1 (head gasket seal) som jeg vil prøve som siste utveg på toppakningen. Vet mange her sikkert er imot produktet, men har sett mange som blir hjelpt med det, samt selvsagt de som det ikke hjelper for òg. Prøver selv om eg er klar over en kanskje bare 50/50 sjanse for at det funker!

Men om toppakningen er gåen, og Bar's Leaks ikk funker, hvor lenge kan jeg holde bilen i live ved påpass av og jevnlig påfylling av olje og kjølevæske? Kan bilen holde over vinteren?

Edit: Og svar på det du spurte om, nei, motoren har så langt ligget stabilt rundt driftstemp på 90 grader eller der omkring. Motoren ryker normalt mye ved kaldstart, så reduseres det i løpet av 2-3 minutter, og etter 5 minutter øker det igjen. Ved driftsvarm motor ryker den ganske mye på tomgang.

20171111_144600.jpg

20171111_144556.jpg

Endret av Stein-98
Tilføyet svar på spørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste rette måten å Konstantere gåen toppakning er kompresjonstest på sylinderene. Den hvite guggen under lokket kommer som regel av grunnet av fuktighet i lufta. Har du sett tegn til vann i oljen? Olje i vannet? Har vært bortom mange E39 der samtlige mener gåen toppakning bare fordi samtlige sier det. Men nesten alle jeg har vært bortom så er det annet som gjør at bilen bruker vann. Du kan også ta trykktest på kjølesystemet for å finne ut hvor lekkasjen er. 

Vanlig på m52/54 når det er gåen topp er at den ikke klarer å holde tempen oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RemyNG skrev:

Eneste rette måten å Konstantere gåen toppakning er kompresjonstest på sylinderene. Den hvite guggen under lokket kommer som regel av grunnet av fuktighet i lufta. Har du sett tegn til vann i oljen? Olje i vannet? Har vært bortom mange E39 der samtlige mener gåen toppakning bare fordi samtlige sier det. Men nesten alle jeg har vært bortom så er det annet som gjør at bilen bruker vann. Du kan også ta trykktest på kjølesystemet for å finne ut hvor lekkasjen er. 

Vanlig på m52/54 når det er gåen topp er at den ikke klarer å holde tempen oppe. 

Vel, du har rett i at en kompresjonstest er en god indikering på toppakning/topp/stempelringer/ventilstyringer, men en co-test er også ganske bra.. Der får man fort en indikering på U-tett motor.

Er ikke så enkelt å vite nøyaktig hva som er galt på noen av delene, bare at det er feil et sted:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stein-98 skrev:

Takk for svar RemyNG, men kan jeg ikke konstatere med gåen toppakning om jeg tester positivt på eksosgass i radiatoren? Kan det være noe annet?

Du kan konstatere en feil med CO-måling ja.! Om indikeringen viser CO i kjølevannet så vet du at eksos kommer inn dit. Men, nøyaktig HVA som forårsaker dette forblir noe ukjent til man åpner motor. Kanskje en kjølevannskanal er sprukket (erfaring fra min m50) eller pakningen er dårlig (typisk feil)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Øyvind.J skrev:

Du kan konstatere en feil med CO-måling ja.! Om indikeringen viser CO i kjølevannet så vet du at eksos kommer inn dit. Men, nøyaktig HVA som forårsaker dette forblir noe ukjent til man åpner motor. Kanskje en kjølevannskanal er sprukket (erfaring fra min m50) eller pakningen er dårlig (typisk feil)

 

Men da er det fortsatt snakk om toppakning, og ikke toppdekselpakningen.

Kan noen forklare litt hvordan toppdekselpakningen funker i forhold til toppakningen? Slik jeg har skjønt det har ikke den noe å gjøre med hvordan oljen og kjølevannet holdes adskilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, RemyNG skrev:

Eneste rette måten å Konstantere gåen toppakning er kompresjonstest på sylinderene. Den hvite guggen under lokket kommer som regel av grunnet av fuktighet i lufta. Har du sett tegn til vann i oljen? Olje i vannet? Har vært bortom mange E39 der samtlige mener gåen toppakning bare fordi samtlige sier det. Men nesten alle jeg har vært bortom så er det annet som gjør at bilen bruker vann. Du kan også ta trykktest på kjølesystemet for å finne ut hvor lekkasjen er. 

Vanlig på m52/54 når det er gåen topp er at den ikke klarer å holde tempen oppe. 

Klarer ikke å holde temp oppe? Altså når ikke drifttemp med kjølevannslekkasje? Da burde vel strengt talt tempen blitt veldig høy? Eller så har jeg missa noe.  De gangene jeg ikke har fått normal drift-temp har det dreid seg om termostater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stein-98 skrev:

Men da er det fortsatt snakk om toppakning, og ikke toppdekselpakningen.

Kan noen forklare litt hvordan toppdekselpakningen funker i forhold til toppakningen? Slik jeg har skjønt det har ikke den noe å gjøre med hvordan oljen og kjølevannet holdes adskilt?

Toppakning er pakningen mellom motor og topp. Ryker den så blandes olje og kjølevann samt at motor koker. Og ja, ved en CO-test er det denne pakningen eller toppen som er synder. 

Toppdekselpakning er pakningen til toppdekslet, under der har du bare olje! DVS ingen akutt-krise, men oljesøl blir resultat, man kan kjøre, men bør få det fikset. 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Øyvind.J skrev:

Toppakning er pakningen mellom motor og topp. Ryker den så blandes olje og kjølevann samt at motor koker.

Toppdekselpakning er pakningen til toppdekslet, under der har du bare olje! DVS ingen akutt-krise, men oljesøl blir resultat, man kan kjøre, men bør få det fikset.

Aaah, skjønner! Så for min del KAN det være toppdekselpakningen som er dårlig, noe som er ganske tydelig, der den svetter mye! Det kan forklare lukten av brent olje, og oljelekk, men fortsatt har jeg vanskelig for å skjønne hvorfor den mister kjølevæske, og ryker så mye :/

Får vell bare vente til jeg får testet etter eksosgass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kanskje har en kombo av toppakning/toppdekselpakning.? Dog var det ganske mye søl rundt manifold, kan kanskje være noe mer enn bare toppdekselpakning? Vanskelig å bedømme.  Den hvite gugga i påfyllingslokk bruker å være en indikering på mye småkjøring (kondens) men, også vann i olja. Hvordan ser peilepinna ut? misfarvet olje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Øyvind.J skrev:

Du kanskje har en kombo av toppakning/toppdekselpakning.? Dog var det ganske mye søl rundt manifold, kan kanskje være noe mer enn bare toppdekselpakning? Vanskelig å bedømme.  Den hvite gugga i påfyllingslokk bruker å være en indikering på mye småkjøring (kondens) men, også vann i olja. Hvordan ser peilepinna ut? misfarvet olje? 

Fylte ca. en halvliter olje i går kveld, og kjørte 3-4 mil. Når jeg peilet oljen i dag tidlig er det nesten som jeg følte den hadde økt mer enn hva jeg fylte, og når jeg trakk opp peilepinnen var oljen på den sort. Tørket av, og målte, da var den som den bruker, vil si kanskje litt lys brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...