xracer

Slitt Vanos, kan bli et skikkelig Vinterproblem...

Recommended Posts

Pga slitt Vanos må jeg i perdioder holde gasspedalen litt inn under oppvarmingsfasen til motoren (opptil ca. 60 grader), før den går stabilt. Idag skjedde det noe jeg ikke likte spesielt. Muligens fordi jeg holdt gassen for lenge inne konstant. Plutselig kom 2 stk, gule varsellamper på. Motorlampa og ASC/DSC lampa. Heldigvis klarte Torque appen å resette Motorlampa mens motoren gikk. ASC/DSC lyset stod forstsatt på. Uten å stoppe motoren kjørte jeg noen meter ned en bakke altså uten noe gasspådrag. Når kom ned og trykket gasspedalen inn litt, gikk motoren i rykk og napp, så var bare å kjøre av og stoppe. Slo av tenninga, ventet ett minutt og startet opp igjen. Da var ASC/DSC lyset borte og motoren gikk som den skulle igjen. Så Torque hadde resatt begge, men ene "critical" feilen mått tenninga av for å fjerne.

Siden Torque appen ikke lagrer feilkodene automatisk, har jeg bare følgende:

P012x Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "A" Circuit Range/Performance ( husker ikke hvilken av de)

Andre feilen hadde noe med IDLE...å gjøre

Problemet ovenfor kan bli et virkelig problem utover Vinteren. da jeg ikke har plass (en varm en) til å overhale Vanos. Har hørt at man kan ta av pluggen til Inntakssolenoiden på Vanos for å unngå RPM joltene. De er et problem fordi bilen stopper på et eller annet tidpunkt uten periodisk hjelp med gasspådrag.  Lurer derfor på om man bare kan kjøre rundt med pluggen avkoplet til våren kommer? Ellers må jeg F meg kjøpe meg en mer stabil doning for Vinteren nå...:shock:

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar av kontakten til sensoren på innsugssida, så vil vanos koble seg ut. Du kan jo prøve å sjå om det hjelper. Mister jo da eindel botndrag, men det er kanskje verdt det. Høyres jo ikkje kjempelurt ut å ha ein duppedings som slettar feilkoder fortløpande.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
25 minutes ago, mcbanan said:

Hvis du tar av kontakten til sensoren på innsugssida, så vil vanos koble seg ut. Du kan jo prøve å sjå om det hjelper. Mister jo da eindel botndrag, men det er kanskje verdt det. Høyres jo ikkje kjempelurt ut å ha ein duppedings som slettar feilkoder fortløpande.

Slette fortløpende? Jeg gjorde det manuelt da, men den lagra ikke dette i en logg som default. Eller  tenker du på at det ikke er helt safe å gjøre det mens motoren går? Det er det kanskje ikke, men gøy å prøve å se hva som skjer :wink: Joda, men er helst i mellom registeret man mister effekt, men det er mindre viktig enn å kunne bruke bilen nå...hehe...Det jeg lurer på er at hvis koplet den ut, vil det skje ting med blandingen som gjør at jeg får andre koder å slite med etterhvert?

 

Redigert av xracer

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Eg misforsto deg, trudde du meinte at Torque-appen sletta feilkodar fortløpande, slik at du ikkje fikk sett i ettertid kva den egentlig klaga på. Kan fint køyre utan vanos, folk køyrer i fleire år med defekte følere utan å vite om det :)

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
13 hours ago, mcbanan said:

Eg misforsto deg, trudde du meinte at Torque-appen sletta feilkodar fortløpande, slik at du ikkje fikk sett i ettertid kva den egentlig klaga på. Kan fint køyre utan vanos, folk køyrer i fleire år med defekte følere utan å vite om det :)

Den er grei, vettu :wink: Uansett...nope..kommer ikke til å kjøre uten Vanos i drift. Det som kommer til å skje forutenom at et par koder og lys kommer fram på panelet, er at man da kjører rundt med feil blanding iforhold til det Oksygensensorer etc. ønsker. Man får antagelig enten lean eller rich blanding på alt utenom tomgang og full pinne og det betyr hele tiden stort sett. Så feil blanding over tid...ikke bra hverken for div sensorer og slitasje..har uansett funnet er par tricks med gasspedalen under oppvarmingsfasen for å unngå feilkodene og evt. stall. Samt varmer opp motoren med varmapparatet avstengt da det korter ned tiden betydelig. Slår det på når kommet opp på ca. 70 grader.  Da synker synker motortempen kjapt, men til over punktet for joltene. Tungvint, men til jeg får skiftet sealene, må det bli sånn tror jeg.

Redigert av xracer

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.

  • ekstralys.no