DanielA

E60 - Defekt turbo

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjørt rundt med en liten suse-/hylelyd i motoren i over et år nå, og nå fikk jeg omsider diagnosen «defekt turbo» hos verksted.
Fikk pristilbud på skifte av turbo + bremserør bak (begge sider) på 35.000,-
Det har jeg rett og slett ikke råd til nå. 

Hva kan egentlig konsekvensene være ved å kjøre med defekt turbo? Bilen virker helt brillefint, og jeg merker ingenting galt når jeg kjører bilen, bortsett fra at den en veldig sjelden gang i blant kan ha et lite "slapt" sekund i motbakke. Har altså kjørt rundt et helt år med det slik, helt uten problemer, og med tanke på at jeg ikke har råd til å fikse den nå, så frister det jo mest å bare kjøre videre med den inntil videre. Men hva kan konsekvensen bli, sånn i verste fall? Hvor mye skade kan en defekt turbo gjøre?

Tusen takk for svar!

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

På en turbo diesel så kan man i værste fall oppleve noe som heter "Runaway diesel", da begynner turboen å fyre på oljen, og man får ikke stoppet motoren. Den vil fortsette å gå på fullt turtall til det er tomt for olje og hele motoren havarerer.

Nå vet jeg ikke om dette skjer på så nye BMWer, men i bunn og grunn så er det ikke lurt å kjøre med defekt turbo.

Du har ikke hørt rundt på andre verksteder da?

Redigert av Daniel.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hvilken årsmodell som fikk nye typen EGR ventil med luftspjeld, men om du har det så vil motoren stopp når du stopper med nøkkel.

Det høres forsåvidt ikke ut som defekt turbo direkte heller, men kanskje koks på turbinblader?

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå

• Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer