Gå til innhold

E60 - Defekt turbo


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjørt rundt med en liten suse-/hylelyd i motoren i over et år nå, og nå fikk jeg omsider diagnosen «defekt turbo» hos verksted.
Fikk pristilbud på skifte av turbo + bremserør bak (begge sider) på 35.000,-
Det har jeg rett og slett ikke råd til nå. 

Hva kan egentlig konsekvensene være ved å kjøre med defekt turbo? Bilen virker helt brillefint, og jeg merker ingenting galt når jeg kjører bilen, bortsett fra at den en veldig sjelden gang i blant kan ha et lite "slapt" sekund i motbakke. Har altså kjørt rundt et helt år med det slik, helt uten problemer, og med tanke på at jeg ikke har råd til å fikse den nå, så frister det jo mest å bare kjøre videre med den inntil videre. Men hva kan konsekvensen bli, sånn i verste fall? Hvor mye skade kan en defekt turbo gjøre?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en turbo diesel så kan man i værste fall oppleve noe som heter "Runaway diesel", da begynner turboen å fyre på oljen, og man får ikke stoppet motoren. Den vil fortsette å gå på fullt turtall til det er tomt for olje og hele motoren havarerer.

Nå vet jeg ikke om dette skjer på så nye BMWer, men i bunn og grunn så er det ikke lurt å kjøre med defekt turbo.

Du har ikke hørt rundt på andre verksteder da?

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hvilken årsmodell som fikk nye typen EGR ventil med luftspjeld, men om du har det så vil motoren stopp når du stopper med nøkkel.

Det høres forsåvidt ikke ut som defekt turbo direkte heller, men kanskje koks på turbinblader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 13.11.2017 at 6.48, Otis skrev:

Det høres forsåvidt ikke ut som defekt turbo direkte heller, men kanskje koks på turbinblader?

Hvordan finner jeg i så fall ut av dette? Et verksted har jo helt enorm egeninteresse av å selge meg en turbo + arbeid, så jeg føler ikke jeg får et uavhengig og habilt svar der..?

 

Hvor mye burde det forresten koste å sjekke foringene under bilen? Det skrangler litt ved ujevnheter i veibanen, og så fikk jeg beskjed om at det var et uvisst antall dårlige foringer, og at det måtte en ordentlig sjekk til for å kontrollere disse for å finne ut nøyaktig hvor mange/hvilke, men hva slags prisnivå snakker vi for en slik sjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt defekt turbo 2 ganger og begge ganger skylde sansynligvis tett veivhusfilter. Første gang i 2012, da røkla jeg hele kristiansand og oljen forsvant veldig fort.. Pris ny turbo var ca.kr.3400,- og kr. 2000,- i arbeidpenger inkl. bytting av støtdemper samme side. (Ikke verksted).

Nå i sommer atter en gang defekt turbo, denne gangen hadde jeg samme symtomer som det du har en periode, så nektet bilen å overstige ett turtall på over 2500 omdreininger og stoppet tvert. Denne gangen var det ikke røk fra motoren. Først var det mye styr om det kunne være noe med dieseltilførsel/lekk dyser. Sjekket så turboen ved å ta av røret til kjøleren, her satt turboen bom fast. Teipen fast ett luftfilter på røret inn på IC kjøleren og kjørte videre uten noe som helst problem i 2 uker.

Ny turbo denne gangen var kr.3200,- og arbeidet gjorde jeg selv. Arbeidet ble utført på overkant av 2 timer og ingen problem.

Byttet også EGR ventilen til den "falske" EGR ventilen, denne fikk jeg fra england for kr.189,- og vevhusfilteret ble byttet til "nye" type som ble kjøpt på ebay for kr.62,- inkl. frakt.

Når det gjelder bremserørene bak, disse byttet jeg i går, noe plunder og heft med rør over til venstre side bak.. men jobben ble gjort på ca. 5 timer. Prisen på GS bildeler for orginalrør var ca. kr.600,- At ett verksted da skal ha betalt kr. 35.000,- for en slik jobb er en gåte.. Da tar de seg godt betalt for deler, og jeg har ingen tro på at de bestiller delene fra BMW. Men klart, mann må ha tilgang til en løftebukk eller kjenne noen som har eller kan hjelpe ;)

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, rollo skrev:

Første gang i 2012, da røkla jeg hele kristiansand og oljen forsvant veldig fort.. Pris ny turbo var ca.kr.3400,-

Nå i sommer atter en gang defekt turbo.....

Ny turbo denne gangen var kr.3200,-

Tenke seg til at den gikk i stykker.... :S

 

Buy cheap, buy twice. Eller i ditt tilfeller ligger vi jo an til 3 ;)

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det var den orginale turboen som ble montert første gang og samme siste gangen, og jeg må også si at bilen hadde gått 221.000 km første gangen og nå står den på 347.000 km. ;)

Etter bytte av turbo første gangen var det ingen som fortalte at det fantes ett veivhusfilter som skulle byttes, heller ikke ble dette filtere byttet på BMW service de gangene jeg hadde bilen der. Det har også blitt utført utallige oljeskift uten at noen har byttet veivhusfilter. Har hatt bilen siden den var ny.. men mann lærer! ;)

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboene ble levert fra turboservice og det var samme turbo som ble plukket ut av bilen første gangen. Bilen er en BMW E39 530 DAT Touring 2003 modell med alt utstyr.

Bavaria fortalte ikke om veivhusfilteret, og det ble heller ikke byttet på service. Oljeskift etc. har jeg hatt på andre godkjente verksteder, og har til dags dato ikke betalt en krone for bytting av veivhusfilter på denne bilen. Når siste turboen havarerte nå i sommer fant jeg selv ut at dette filteret finnes på denne motoren gjennom å ha lest meg frem til dette på dette forumet :)  Da jeg plukket ut veivhusfiltert så var ikke dette et pent syn kan jeg si. ;)

Det Bavaria var flinke til, de byttet alle dører + bakluke på rustgaranti. Etter dette har jeg oppdaget at det finnes en vannlekkasje i høyre bakdør, så her har de tydeligvis ikke klart å lime fuktsperren godt nok. Dette ble oppdaget en god stund etter bytting av døren, og har dermed i ettertid fått en del uforklarlige elfeil. Så som eks. takluke som lever sitt eget liv, viduer som virker når de passer dem++

Har lest meg frem til at det kan finnes en sikringsboks en eller annen plass bak som kan ha tatt skade.. men hvor er den og hvordan er det å komme til den er et spørsmål..

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbo koster ikke 3200,-... så enkelt. De finnes til den prisen (og mange kjøper dem), men det er på ingen måte "original". Det finnes ikke originale deler til disse (med unntak av selve lageret), og det nyttes derfor kopi deler. Jeg har også til gode å se en som er kalibrert riktig til den prisen der (eller noe i nærheten av riktig). Og dette er også årsaken til at Garrett sier de ikke skal overhales av andre enn Garrett selv (fabrikanten ja, ikke forhandlere)

På min tilsvarende bil (2001 530da) varte den til ca 350 000km.. med over 280hk/650Nm. Når den omsider tok kveld så gjorde den det pga en defekt regulator og at jeg kjørte noen stygge tester for å komme til bunns i det.

 

Veivhusfilter bytte skal foretas på din bil. Dette ligger inne i servicesystemet til BMW på hvert 3dje oljeskift. Det glemmes dog ofte. Ellers har jo jeg påpekt det her inn i snart 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsåvidt ingenting å krangle om, prisen er den prisen jeg betalte og sansynlig årsak til turbohavari er veivhusfilter som ikke ble byttet. Hvor lenge denne Garrett turboen varer denne gangen er det ingen som vet enn så lenge, men jeg kan sikkert kjøpe noen stykker til av denne før jeg vil oppnå den prisen det koster for en såkalt "orginal turbo" fra bmw forhandler. Hadde det ikke vært for veivhusfilteret har jeg stor tro på at turboen hadde fungert enda ;) Ja som sagt, jeg leste om veivhusfilteret akkurat her inne på forumet, før det var jeg ikke klar over dette. Men kanskje Bavaria og andre som har jobbet med bilen burde vært klar over dette? MEN fornøyd med bilen er jeg, og denne skal jeg ha til den blir "spikker" ;)

Jeg jobbet noen år på Sabb Scania i Sødertelje, på produksjonslinjen her gikk det orginale/uorginale deler på samme linje. Eneste forskjellen var innpakningen før de ble sendt ut til sentrallager. Her ble det også innkjøpte såkalte orginaldeler, pakket om og sendt ut til diverse grossister som uorginal deler. ;)

Men er det ingen som kan svare på det med el-problemene?

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kommer til å svare på elproblemene dine i en tråd ang e60 og turbohavari, tilhørende noen andre.

 

Når det kommer til turbo (og det er ikke en "garrett" turbo all den tid den er bygd opp igjen av noen andre, med andre deler, enn garret), så sier jeg ikke hva jeg mener, eller tror, men hvordan det er. Jeg har turboer som en betydelig del av produktporteføljen min, så jeg vet hva jeg prater om. Det kommer alltids noen som har "oppdaget noe fantastisk med turboer til ingen penger", men faktum er fortsatt det samme. De har varierende og tvilsom kvalitet, og de VNT er "aldri" kalibrert riktig. Dette er noe forbrukeren normalt har svært begrensede muligheter til å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, nå gikk motoren sånn ca. 126.000 km på turboen byttet i 2012 og med potte tett veivhusfilter, kan bilen gå like langt eller lenger denne gangen, ja da er bilen sansynligvis blitt til "spiker" og penger spart ;)

Det som er merkverdig er at det kostet så og si like mye å kjøpe brukt turbo hos skraphandlerene..

Vil mann kjøpe det du kaller "orginal turbo" til en gammel bil, ja så gjør mann det. MEN å betale kr.35000,- for arbeide som tar maks 7 timer for en uerfaren mekaniker på BMW er kanskje "litt i overkant" høy pris? Men klart, oppgitt pris på turbo for min del hos Bavaria var Kr.21000,- + arbeid. Tenkte ikke tanken engang..

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...