Gå til innhold

E60 - Defekt turbo


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke å kjøpe den fra BMW. Den er like "original" om du kjøper den direkte gjennom Garrett systemet. Potte tett veivhusfilter har jeg vondt for å tro, da hadde du hatt andre problemer enn turbo, og turbo problemer lang tidligere.

Om det er en bil man ikke har planer om at skal vare så lenge så skjønner jeg at man gjør ting billigst mulig. Jeg hadde nok heller kjøpt en brukt original turbo enn kina turboene til 3-5k. Et turbohavari kan nemlig bli langt dyrere enn selve turboen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer å ikke vare lenge..bilen er strøken i forhold til alder, men som alt annet så dukker det opp småfeil etterhvert og de blir fikset fortløpende. Men saken er vel det at bilen begynner å dra km, og da er spørsmålet hvor lenge motor etc. holder i fremtiden.. Men har ingen planer om å bytte, er fornøyd med bilen ;)

Så da mener du at en Garrett turbo med samme nummer som den som sto i bilen er en kina kopi? En turbo solgt fra turboservice, som forhandler Garrett turboen samt flere andre turbo merker.. er falske kina turboer? Har kjøpt flere turboer fra dem inkl. turboer til båter som har fungert utmerket i mange år, og alle har vært samme turboen som har stått der orginalt, men da til betydelig lavere sum enn forhandler har forlangt. ;)

Jeg tviler ikke på hva du sier, men jeg ser en interessekonflikt akkurat her.. for du selger dem selv om jeg ikke tar feil.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessekonflikt? Jeg kan love deg at de som kjøper turboer til 3-5k ikke er i samme gruppe som de som kjøper våre til 21k (som heller ikke er originale lenger, men bygd på nye originale). Så den konflikten der trenger du ikke å være redd for.

Turboen i sin helhet er trolig ikke en kopi turbo, det har nok vært en defekt original. Deretter har den fått nye deler, eller hele CHRAen fra en tvilsom tredjepartsleverandør (ref sluttprisen til kunde). Så er den satt sammen, trolig uten full kontroll på toleranser i kompressorhus ref at den en gang trolig har vært defekt (kan være bra, trenger ikke å være bra), og deretter trolig kalibrert på en måte som i alle fall ikke garrett går god for (VNT). Dette er helt vanlig, og dessverre slik det gjøres. Det er også den eneste måten man kan selge turboer til slike priser på. Husk at turboservice har tjent penger (2560,- eks mva ift din pris, de har nok en fortjeneste på rundt tusenlappen), og da bør glaskapen begynne å åpenbare seg for de fleste.

Typisk koster en original Garrett bytteturbo (altså overhalt av Garrett sentralt, ikke bare en vilkårlig leverandør som også selger garrett) mellom 8-12k avhengig av modell og rabatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det en interessekonflikt, men vi får være enige om å være uenige om dette ;) MEN kr. 35000,- for rep av en 10 år gammel bil og arbeide som tar maks 7 timer for en uerfaren mekaniker på akkurat bmw er drøy kost. Ikke alle kan legge så mye penger på bordet over natten for å si det slikt ;)

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen her inne som parter om 35k, utenom deg. Jeg prater om en tredjedel, og enda mindre.

Du må gjerne kalle det hva du vil, men alle som tenker seg om en halv gang skjønner jo at det ikke er det, av de åpenbare grunnene jeg allerede har beskrevet. Jeg har ikke anbefalt mine produkter, jeg har anbefalt at folk kjøper seg en turbo som er til å stole på, gjerne en som fortsatt koster under halvparten av en TRF turbo koster. Dette er de samme anbefalingene jeg alltid har hatt, også lenge før jeg begynte med dette selv. Det kan man enkelt sporte på dette forumet som jeg tross alt har vært på i godt over 10 år.

Det som fort kan skje om du får et turbohavari på et litt leit tidspunkt er jo at den begynner å gå på olja. Dette er ikke uvanlig, og da snakker vi motorhavari. For ikke å snakke om hvor unødvendig det er med feiljustert VNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte denne tråden med bytte turbo og rep av bremserør bak til en pris av kr.35000,- ;) Nå hadde jeg tilfelldigvis opplevd det samme som trådstarten begynte med og svarte dermed at det gikk ann å gjøre jobben billigere enn det ett verksted hadde oppgitt. Så er det opp til hver enkel om de vil gjøre dette for en billigere penge.. ;)

Joda, gå på olja kan skje også med "orginal" turboen. Men dette er forsåvidt skjeldent har jeg blitt fortalt. Som det står på dette forumet, er vanligvis skylden for turbohavari veivhusfilteret.. Jeg velger å tro at dette var skylden for turbo havariet mitt da jeg ikke har dokumentasjon på at dette har blitt byttet noen gang. Så får jeg se hva fremtiden bringer. Har forsåvidt også lest en eller annen plass at turboen til bilen min er noe underdimosjonert.. ;)

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tusen takk for engasjementet, alle sammen!

Et lite oppfølgingsspørsmål. Den gule motorlampen har begynt å lyse med feilmelding "Increased emission". Samtidig så har det ved enkelte tilfeller luktet litt diesel/eksos/svidd/etellerannet i kabinen ved oppstart. Kan dette ha sammenheng med turboen, eller er det et helt nytt problem?
På en tidligere bil (Mazda) så opplevde jeg at det var helt bunnskrapt for olje når denne lukten kom, så jeg sjekket det på BMWen med en gang, men det var faktisk innafor "normalen" med olje, om enn litt lavt. 

Lurer også litt på dette med foringer. Må bare beklage min uvitenhet, men hvor galt kan dette være? Hvor mange foringer er det? Er det ett per hjul, eller er det en hel haug med foringer rundt omkring under bilen? Hvor mye koster det å skifte en foring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...