Gå til innhold

Svidd lukt fra inni bilen


hogg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en ny eier av bmw 120i, den kjøpte jeg for et par måneder siden. Sist gang den var på service var i april 2016, har ikke tatt meg råd til det enda da jeg aldri har levert inn en bil før og er redd for kostnadene det kan påføre. Så til problemet jeg opplever nå:

Jeg byttet olje på den for ca 3 uker siden. Skrudde ut pluggen under bilen, lot olja renne ut, åpnet lokket under panseret hvor du fyller i olja i håp om at det skulle renne raskere ut, så ventet jeg litt og skrudde i tilbake pluggen under bilen og fylte oppi ny olje (annen type enn den forrige, etter anbefaling fra BilXtra selger). Så byttet jeg oljefilter, den hadde jeg også kjøpt fra BilXtra. Den så noe annerledes ut enn det forrige filteret, men passet likevel. Dagen etter kjørte jeg til matbutikken, og da jeg skulle kjøre derfra igjen, idet jeg starta bilen, kom det en intens lukt som fra brent plast eller noe. Jeg begynt å hoste umiddelbart og rullet ned vinduene. Lukta forsvant etter 2 min og jeg merket ikke noe mer av den. I ettertid har lukta kommet av og til, etter at jeg har kjørt bilen i 5-10 min og stanser. Jeg går ut av bilen for å lokalisere lukten, men merker ikke noe. Heller ikke under panseret kan jeg merke samme lukten. Jeg kjenner den når jeg sitter inni bilen, og det lukter slags surt... brent plast eller svidd olje, jeg får litt vondt i brystet av det men har også astma. Jeg kan ikke se noe oljesøl på bakken under bilen. Men der hvor oljefilteret ligger, på selve stålet utenpå kan jeg se mørke flekker (olje?). Jeg prøvde å se litt lenger inn under med lommelukt, og kunne se en del svart grumsete graps, dette kunne jeg skrape vekk med en pinne og det ser ut som en blanding av olje og sand. Jeg er da på selve stålet under til høyre for oljefilteret utenpå (jeg har ikke skrudd opp noe). Beklager ufaglig språk da jeg ikke har så god greie på bil...

Er det noen som har erfaring med dette, eller har en ide om hva det kan være? Det har ikke kommet noen varsellampe. Og denne lukta har jeg kun merket etter olje/filter-skift. Kan det være feil filter, eller skrudd feil? En pakning som er røken...? Bør jeg bare levere den inn på service? Jeg er usikker på farerisikoen rundt denne lukta. Den er ganske intens, og merkes kun inni bilen. Sist jeg merket lukta, var da jeg parkerte bilen i gardsrommet. Jeg satte nasen inntil vifteanlegget og kunne kjenne den lukta, men det kan være jeg tar feil siden lukta allerede var i bilen...

Håper og takker for svar.

Mvh
Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte det med pakning til oljefilteret du kjøpte? Det er en pakning på den plastdelen du setter oljefilteret i. Har vært borti på en bil jeg hadde før, at denne pakningen nok ikke hadde vært byttet på noen oljeskift.. Og der lekket det ut olje. Skiftet denne pakningen (smurte den med motorolje før montering) og gjorde ren motoren etterpå. Lukten forsvant etter hvert. Mulig det tar litt tid å brenne bort oljen, dersom den har dryppet ned på eksosen, slik Øyvind påpeker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er den pakningen av stål/kobber? Det var en slik pakning på fra før, som jeg ikke byttet da den så fin ut. Og så var det 2 andre gummipakninger, de byttet jeg til nye. Lukten er der enda, om ikke litt verre. Bør vel skru opp og sjekke filteret om pakningene er slik som de skal. Evt bytte ut den lille stålpakningen som nevnt ovenfor, om det var den du mente?  ....Må bare få tak på et verktøy til å skru opp med..

Det er vel snart 2 mnd siden jeg begynte å merke lukten, vet ikke hvor lang tid det tar før evt sølt olje brenner bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var det en kobberring der fra før ellers ville jo oljen rent ut. Den bør byttes hver gang man bytter olje, derfor den følger med. O-ringene i lokket skal man også bytte hver gang samt smøres inn med fett/olje for å unngå at de tørker og begynner å lekke som nevnt over.

Spyll vekk dritten i motorommet med brake cleaner og luft eller forsiktig med høytrykk (les: Ikke spyl direkte på det elektriske. Først etter motor-vask kan man feilsøke oljelekkasjer. Om det blir fullt av olje rundt filterhus så prøv å rett til o-ringer og ikke dra for hardt på plastlokket, da kan det sprikke/deformeres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også sies at jeg har etterstramt det lokket til oljelifteret. Hvor noen sa til meg igår at det kan ødelegge pakninger, og man skal skru igjen for hånd? Jeg får skru opp og sjekke, bytte ut kobberpakningen og evt spyle motoren. 

Men kan jeg utelukke luftanlegget/ac? Da jeg kun merker denne lukten når jeg er inni bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i lokket hvor mye NM man ska dra til med, bruker å være ca 25nm, som man strammer en tennplugg. Altså man skrur gjengene i bunn og tighter bittelitt bare. 

At du kun kjenner lukt inni bilen er nok grunnet at lukten draes inn i klimaanlegget .

Min sambo hadde samme symptom, var mye oljesøl på varme komponenter som avga lukt gjennom varmeanlegget. Luften inn til klima hentes ikke langt fra motor. På min BMW er kupefilter rett under framrute,  det er ikke langt fra motor.

Vask rent, og se hvor det kommer fra. Om det ikke leker fra oljeplugg nå, så behøver du ikke å bytte ringen enda, vent til neste oljeskift.! 

Lykke til!

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til neste gang du behøver hjelp, skriv inn hvordan BMW du har, 120i har eksistert i snart 15 år. Så det er er en del ulike der ute og enkelte feil går på ulike årstall. F.eks min 116i har svakhet med registerkjede, noe som ikke facelift har. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er 2004 modell. Men takk for tipsene ja. Jeg får sjekke de gummipakningene først, og deretter vaske rundt. Hvordan vasker jeg det da, slik du skrev ovenfor? Ikke vet jeg hva brake cleaner er, men kan vel google hehe. Kan ikke bare spyle det vekk med vann altså?

Endret av hogg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brake cleaner er en ganske så aggresiv rengjøringsmiddel (unngå kroppskontakt). Høvelig å dusje over oljesøl da olje oppløses effektivt. Deretter spyler man bort med vann. Når det er helt rent, oppdager man lekkasjer mye enklere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...