Gå til innhold

Z4 E89 trekker til høyre


Hosse
 Share

Anbefalte innlegg

Har en Z4 E89 fra 2009 som jeg hatt i over 3 år. Hele tiden har bilen trukket litt til høyre. Dvs den strever etter å ville ha ratten ca 5 % med klokken. Dvs hadde jeg ikke hold i ratten så ville den av seg selv kjørt i en svææært stor sirkel. Egentlig er dette ikke et kjempeproblem, men litt irriterende. Ratten står 100% riktig (når jeg holder mot selvsagt) og bilen går da helt rett. Jeg har samme problem med sommerhjulene som vinterhjulene. Med nye og gamle dekk. Jeg har også hatt bilen på 4 hjulsinnstilling 2 ganger, men dette har ikke hjulpet. Dekkene slites også veldig jevnt og fint. Alle 4. 

Bilen har ikke hatt noen større skader/kollisjoner. Det eneste jeg vet er at det vært en skade på venstre side av bilen i et parkeringshus. Dette var på døren og litt på forskjermen. Kan ikke drømme om det var noe så kraftig at bilen skulle blitt rammeskeiv. 

Noen som aner hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at din hjulstilling er gjennomført korrekt og helst hos BMW. 

Basert på det du skriver så kan bilen umulig ha blitt rammeskeiv. 

Den naturligste forklaringen at biler trekker til høyre når hjulstilling og geometri er ok er at norske veier er bygget med en viss % helning mot høyre for at vann skal renne av veien til kanal/kummelokk. 

Dermed er det en liten men merkbar kraft som gjør at bilen naturlig ønsker å trekke litt til høyre og du må korrigere. Videre er en annen ting at det er vanskelig å bedømme korrekt om rattet står sentrert hvis du ikke kobler bilen til enten diagnose eller leser av 0 merke på rattstang, det står forsåvidt også i BMW manualer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, 4hjuls innstilling er utført hos BMW verksted ja. 

Ja, jeg kjøper den at veiene heller utover for å få vann til å renne av, men dette føles som noe som er der konsekvent, uansett helling på vei. 

Når ratten står 100% rett går bilen 100% rett frem. Slipper jeg ratten faller den 5% til høyre, stopper der, og bilen svinger svakt mot høyre.

Det som er rart er at bilen vært sånn siden jeg kjøpte den for 3 år siden. Under denne tiden har bilen vært på service, hatt EU kontroll og hjulinstillinger som sagt. Dersom et stag, lager eller en fjær hadde vært skadet, så burde verkstedet funnet ut av dette. Har også sagt til verkstedet alle ganger at de skal sjekke opp denne, trekkingen, men de har aldri funnet noen feil.

Har aldri hatt dette problemet med noen bil tidligere og det irriterer meg litt. Kan aldri slappe helt av fordi jeg hele tiden må holde litt hardt i ratten for at den skal gå rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme på min E39 og det en kan se er en svak forskjell i castervinkel mellom venstre og høre. Det gjør at det blir en minimal forskjell i høyde som gjør at bilen ønsker å gå minstre motstands vei og til høyre. Dette kan forøvrig komme av slitte dempere eller generelt understellskomponenter som ikke nødvendigvis reageres på ved hjulstilling. Hos meg er det trolig som følge av at en bærearm ikke er org bmw som muligens gir en liten forskjell i geometrisk toleranse, det gir en litt annen castervinkel da. Kan du scanne hjulstillingsarket så kan jeg se på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...