Gå til innhold

LED lys og snøvær


220xd
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Jokkis skrev:

Virker som det er en del meir dugg i LED lys også🤔 

«Sliter» med dugg du også? :P Dvs ikke dråper, bare dugg. Har googlet litt rundt dette, og det er visst bare slik det er. Skal forsvinne under kjøring. Dersom det ikke gjør det, ta kontakt med BMW forhandler :)

blir for øvrig spennende å se i vinter hvordan LED-hovedlysene reagerer på kjøring i snøvær. Etter hva som skrives her blir det hyppige stopp og fram og børste av! :P 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.11.2017 at 12.36, papertiger skrev:

«Sliter» med dugg du også? :P Dvs ikke dråper, bare dugg. Har googlet litt rundt dette, og det er visst bare slik det er. Skal forsvinne under kjøring. Dersom det ikke gjør det, ta kontakt med BMW forhandler :)

blir for øvrig spennende å se i vinter hvordan LED-hovedlysene reagerer på kjøring i snøvær. Etter hva som skrives her blir det hyppige stopp og fram og børste av! :P 

Har ikke opplevd det ennå, men skal følge med. Har faktisk hittil kun kjørt 1 tur i slaps, men har utstyrt dørlommen med hanske og liten skrape, for har en følelse av at det blir en del stopp ja. Skal prøve et belegg som kan benyttes på vinduer for selvrensing ClearShield heter det fra en glassmester, kan hjelpe noe. Skal også ha det på frontruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.11.2017 at 16.01, Saltkjelen skrev:

I mine øyne er det rart at BMW ikke har varmetråder el. tilsv. i frontlyktene som er av LED ettersom disse avgir svært liten varme. Det eneste alternativet jeg kan se for meg er coating el. tilsv. av frontlyktene, hyppig vedlikehold av coating og regelmessig vask.

Coating i seg selv vil kanskje fungere. Men når lyktene blir møkkete av salt og slikt vil ikke Coating hjelpe i det hele tatt. Eneste er lettere å vaske. Ingen permanent løsning, men bedre enn ingenting. 

Men form for innebygd varmetråd som blir varm nok, men ikke for varm til å ødelegge plasten over tid. 

F01 med LED sliter en del med dette problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lyktene blir møkkete av salt og annet tjafs, vil jo ikke varmetråder fungere heller, så i disse tilfellene går det mer på normal vask og vedlikehold av bilen. Det finnes lykter med varmetråder, så problemet for BMWs vedkommende er nok heller manglende vilje til å være innovative.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Når lyktene blir møkkete av salt og annet tjafs, vil jo ikke varmetråder fungere heller, så i disse tilfellene går det mer på normal vask og vedlikehold av bilen. Det finnes lykter med varmetråder, så problemet for BMWs vedkommende er nok heller manglende vilje til å være innovative.

 

Gjerne forklar for meg hvordan varmetrådene ikke fungerer når det er møkk på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ahj skrev:

Gjerne forklar for meg hvordan varmetrådene ikke fungerer når det er møkk på dem. 

Du skriver; "Coating i seg selv vil kanskje fungere. Men når lyktene blir møkkete av salt og slikt vil ikke Coating hjelpe i det hele tatt.". Det hjelper lite med varmetråder, på lik linje med coatning, når lyktene er nedsauset med møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Du skriver; "Coating i seg selv vil kanskje fungere. Men når lyktene blir møkkete av salt og slikt vil ikke Coating hjelpe i det hele tatt.". Det hjelper lite med varmetråder, på lik linje med coatning, når lyktene er nedsauset med møkk.

Vell der tar du ganske så feil. Varme er varme, selv om lyktene er møkkete kan fortsatt varmetrådene fjerne snø og is som sitter på lyktene. Det fjerner selvfølgelig ikke møkk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.11.2017 at 12.36, papertiger skrev:

«Sliter» med dugg du også? :P Dvs ikke dråper, bare dugg. Har googlet litt rundt dette, og det er visst bare slik det er. Skal forsvinne under kjøring. Dersom det ikke gjør det, ta kontakt med BMW forhandler :)

blir for øvrig spennende å se i vinter hvordan LED-hovedlysene reagerer på kjøring i snøvær. Etter hva som skrives her blir det hyppige stopp og fram og børste av! :P 

Det forsvant til slutt men når det stod på som verst så var det lite lys igjen. Den radar saken til adaptiv cruisekontroll sluttet og å fungere... For min del gjere det ikkje så mykje siden eg bruker bilen veldig lite. Men fryktelig irriterende når været er slik at dette skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jokkis skrev:

Det forsvant til slutt men når det stod på som verst så var det lite lys igjen. Den radar saken til adaptiv cruisekontroll sluttet og å fungere... For min del gjere det ikkje så mykje siden eg bruker bilen veldig lite. Men fryktelig irriterende når været er slik at dette skjer. 

Ja radaren blir tildekket av snø, opplevde det første gang når vi kjørte svigers sin F34 GT med dette systemet i snødreva, da kom det fort opp melding i displayet. Men i slikt vær liker jeg å ha hele kontrollen over bilen selv, så akkurat det bryr meg ikke så mye. Godt lys derimot, er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, papertiger skrev:

Ja radaren blir tildekket av snø, opplevde det første gang når vi kjørte svigers sin F34 GT med dette systemet i snødreva, da kom det fort opp melding i displayet. Men i slikt vær liker jeg å ha hele kontrollen over bilen selv, så akkurat det bryr meg ikke så mye. Godt lys derimot, er viktig!

Greit nok at en kanskje ikkje bruker den cruise controllen men der ligg jo kollisjonsvarsling og div i den også🤔 poenget mitt er at det litt mange ting som blir satt ut av spill pga litt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jokkis skrev:

Greit nok at en kanskje ikkje bruker den cruise controllen men der ligg jo kollisjonsvarsling og div i den også🤔 poenget mitt er at det litt mange ting som blir satt ut av spill pga litt snø.

Heilt enig - det er jo typiske ting de burde tenkt på i og med at de fleste biler blir testet i Sverige om vinteren før de havner på markedet. Liten avstikker fra tråden dette, men ligger ikke kollisjonsvarsling i clusteret foran sladrespeilet? Har nok litt å lære med alle disse systemene som er på bilen; 5AL, 5AG, 5AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.11.2017 at 8.55, papertiger skrev:

Heilt enig - det er jo typiske ting de burde tenkt på i og med at de fleste biler blir testet i Sverige om vinteren før de havner på markedet. Liten avstikker fra tråden dette, men ligger ikke kollisjonsvarsling i clusteret foran sladrespeilet? Har nok litt å lære med alle disse systemene som er på bilen; 5AL, 5AG, 5AS.

På min bil kjem det hvertfall opp i i-drive at kollisjonsvarsling er deaktivert. Å når eg fjerner snøen på den lille firkanten i fronten så funker det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok muligens at dette varierer fra bil til bil, uten at jeg skal være alt for påståelig her. På F01en bruker den ACC-radaren og to andre radarer som sitter bak støtfangeren. Altså er det totalt tre radarer som styrer kollisjonsvarslingen for mitt vedkommende. KAFAS 1 (kameraet bak frontvinduet) styrer så vidt jeg vet ikke noe annet enn Speed Limit Info, Lane Departure Warning (leser veimerkingen) og fjernlysassistent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...