Gå til innhold

LED lys og snøvær


220xd
 Share

Anbefalte innlegg

I mine øyne er det rart at BMW ikke har varmetråder el. tilsv. i frontlyktene som er av LED ettersom disse avgir svært liten varme. Det eneste alternativet jeg kan se for meg er coating el. tilsv. av frontlyktene, hyppig vedlikehold av coating og regelmessig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.11.2017 at 16.01, Saltkjelen skrev:

I mine øyne er det rart at BMW ikke har varmetråder el. tilsv. i frontlyktene som er av LED ettersom disse avgir svært liten varme. Det eneste alternativet jeg kan se for meg er coating el. tilsv. av frontlyktene, hyppig vedlikehold av coating og regelmessig vask.

Er vel ikke fryktelig mange land som sliter med dette så kanskje ikke så rart at BMW ikke tar kostnaden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -Erik- skrev:

Er vel ikke fryktelig mange land som sliter med dette så kanskje ikke så rart at BMW ikke tar kostnaden? 

Dette går jo på trafikksikkerheten, så om BMW sparer på kostnaden her er det svært kritikkverdig. Sannsynligvis handler det om at de ikke gidder, rett og slett. Det er nok mange land som vil ha glede av dette, da både regn og snø medfører diverse ulemper - dugg/is/snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er dessverre bare slik det er med LED lys, finnes på det nåværende tidspunkt ingen kur mot dette. Går vel an å behandle lykteglassene med noe men det er bare en midlertidig løsning

Det finnes på markedet, men bilprodusentene har det ikke(evnt. hvem har det?) som alternativ på sine biler. Ser vi litt på off-roadmarkedet, spesielt amerikanere, er det etterspørsel for ettermarked LED-kaster med varmetråder. 

https://www.jwspeaker.com/products/heated-4x6-led-headlights-model-8800-evolution-2/ (egentlig for lastebil, men blir brukt i off-road-sammenheng også i følge forum)

led-headlight-model-8800-evo-2-heated-high-beam-chrome-34-2016-1200x1200.thumb.jpg.05026de47e2c8e60bb9957175186388a.jpg

Eller

https://www.quadratec.com/products/97009_8004.htm (som er erstatter av hovedlys til Wrangler, som forøvrig er en kul bil).

215614.jpg.76926b39960b2f7917ffe9c4b5d6e2bb.jpg

 

Det er ingen grunn til at ledende produsenter som Tesla(jepp), BMW, VAG, MB osv. ikke skal ha dette som standard, ekstrautstyr eller en del av "cold climate" :)

Det er nå så, håper trådstarter finner en dugende løsning :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det var jo en elegant løsning...

Tja, det var vel teknologien. Synes ikke lysene på Wrangler var en ille ettermarkedløsning heller. Lyskasterne i øverste link er jo kun for offroadbiler eller lastebil, men tanken min var at varmetråder i lys, som trådstarter var inne på, finnes. Det må bare tas i bruk av fler :) Dessuten var det genialt med temperatursensor når varmetrådene slår seg på/av.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/11/2017 at 20.44, Saltkjelen skrev:

Dette går jo på trafikksikkerheten, så om BMW sparer på kostnaden her er det svært kritikkverdig. Sannsynligvis handler det om at de ikke gidder, rett og slett. Det er nok mange land som vil ha glede av dette, da både regn og snø medfører diverse ulemper - dugg/is/snø.

Jeg er enig med deg i at dette trolig mest handler om vilje (mangel på sådan) til å gjøre noe med et problem som helt sikkert også er aktuelt i land som Tyskland, Østerrike og Sveits (som BMW's ingeniører sikkert har hørt om). Det finnes varmetråder til frontvinduer (nesten usynlige) så hvorfor ikke til lykteglass? Jeg tenker som deg at lykteglassene blir noen kroner dyrere med varmetråder, men at dette ikke er en unnskyldning når det handler om sikkerhet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...