Gå til innhold

Takstativ vs randonee-ski


FredrikWake
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gå til innkjøp av takstativ til min E61, og lurer på om noen har erfaringer med noe lavtbyggende som kan festes på rails. 
Har breie randonee-ski som er nødt til å legge dobbelt, og dersom det er FOR lavtbyggende vil bindingene ta borti taket. Får bare plass til 2 breie par dersom dem ikke legges dobbelt.
Har sett litt på whispbar med thule extended, men det er eventuelt snakk om millimeterklaring her, så jeg vil forsikre meg før jeg bestiller noe.
Jeg vil for alt i verden unngå å bestille et høyt stativ med GOD klaring...

Noen som har erfaring? :)

Endret av FredrikWake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også nesten samme problemstillingen som deg. Tror jeg ender opp med Whispbar flush pga gummilistløsningen deres, og Whispbar skiholder da denne kan tiltes opp i ene enden relativt enkelt ved høye bindinger (f.eks. ved to snowboard sandwichet sammen). Jeg tror de fleste skiholderene kommer med klosser for konstant høyere montering, vertfall gjør Whispbar sin det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, papertiger skrev:

Har også nesten samme problemstillingen som deg. Tror jeg ender opp med Whispbar flush pga gummilistløsningen deres, og Whispbar skiholder da denne kan tiltes opp i ene enden relativt enkelt ved høye bindinger (f.eks. ved to snowboard sandwichet sammen). Jeg tror de fleste skiholderene kommer med klosser for konstant høyere montering, vertfall gjør Whispbar sin det. 

Skjønner!  Så bra ut på bilder ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå kjøpt og montert Whispbar med Thule Extender. Prøvde med skiene på, og kan konkludere med at det går "på fetthåret" med mine ski. 
Måtte dog klappe sammen bindingene slik at bakre del ligger flatest mulig. I tillegg var det nødvendig å klemme bakerste stativ over bakre del av bindingen. Først da fikk jeg en klaring på ca 5mm. 

Dette går akkurat bra med mine ski, men høyden på bindingene kan selvfølgelig variere litt utifra merke og tykkelsen på ski. 

image.thumb.png.0b948163bf0a44a0d05b8bdde81cabc5.png

image.thumb.png.1536bf73eec59f20c6bcf839f7d94d26.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ut til å gå akkurat det ja :P 

Enda selv opp med Thule Wingbar Edge i svart i stedet for Whispbar flush etter anbefaling både fra Autoload og den lokale takstativsjappa. På skiholder kjøpte jeg i utgangspunktet Whispbar WB300, men selv om bildene viste den hengslepatenten for tilting som nevnt i tidligere innlegg, var ikke dette med på den europeiske versjonen når jeg mottok den i posten. Har derfor avtalt med Autoload om å få returnere den og heller få Yakima FatCat 6 US versjon, som de akkurat har fått på lager. Denne har hengslen for tilting, og er faktisk akkurat samme holder som WB300 (Whispbar produseres av Yakima), men er blank svart, noe som passer bilen mye bedre :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Såg ut til å gå akkurat det ja :P 

Enda selv opp med Thule Wingbar Edge i svart i stedet for Whispbar flush etter anbefaling både fra Autoload og den lokale takstativsjappa. På skiholder kjøpte jeg i utgangspunktet Whispbar WB300, men selv om bildene viste den hengslepatenten for tilting som nevnt i tidligere innlegg, var ikke dette med på den europeiske versjonen når jeg mottok den i posten. Har derfor avtalt med Autoload om å få returnere den og heller få Yakima FatCat 6 US versjon, som de akkurat har fått på lager. Denne har hengslen for tilting, og er faktisk akkurat samme holder som WB300 (Whispbar produseres av Yakima), men er blank svart, noe som passer bilen mye bedre :D 

 

Den så jo meget bra ut :) 

Kunne ikke se at det fulgte med noen klosser for høyere montering her, slik du nevnte i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FredrikWake skrev:

Den så jo meget bra ut :) 

Kunne ikke se at det fulgte med noen klosser for høyere montering her, slik du nevnte i tidligere innlegg.

Det viser ikke på bildene, men standardklossene som følger med på WB300 følger også med på denne når de sender fra Autoload (har fått det bekreftet). I utgangspunktet (i USA) er det kun universalfester på FatCat, men Autoload sier de sender med T-spor adapter. For høyere montering på ene siden endres bare innfestingen på ene sida, ingen ekstra klosser eller lengre bolter behøves.

Bilderesultat for yakima fatcat angle

Ser faktisk ikke så værst ut: 

nSpiifd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...