Gå til innhold

Skjevslitte dekk - mulig å bytte om?


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Kanskje et noe dumt spørsmål, men jeg prøver meg likevel :) 

Siden jeg kjører 295 (sommer) og 285 (vinter) dimensjon på bakdekkene så slites de fortere på innsiden enn ellers. Fremdekkene på 255 slites helt jevnt. Fått beskjed om at dette er ganske normalt, da det er vanskelig å få så brede dekk/felger helt 100% på hjulstillingskontroll. Hvis dekkene slites mer på innsiden enn utsiden, bør det ikke da være mulig å bytte om dekkene ?

Regner med at når man bestiller dekk så får man ett og samme dekket uansett, også monterer dekksjappene det slik at rotasjonen blir riktig. Så da bør det vel gå greit å sette "høyredekket" over på venstre side, og "venstredekket" over på høyre side, og at det som tidligere var innsiden på dekkene nå blir utsiden av dekkene. Er dette korrekt eller er jeg helt på villspor? :P 

De siste fire årene så har jeg måttet bytte bakdekk annethvert år, men det er kun pga. slitasje på innsiden. Framdekkene har jeg enda, og de holder enda en sesong. Hvis jeg bytter om på bakdekkene annethvert år, så kan jeg doble levetiden og kjørelengden på dekkene - hvis denne teorien min funker da.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som f10/f11 er glad i bakdekk. Fattern har byttet som deg annethvert år bak og han kjører kun med 275 på sommer. 

Der er som du også sier at de er skjevslitt selv med alt er ok i bakstillinga. 

 

Men enkelte dekk har innside og utside, disse blir da det verre å byttet om på iforhold til dekk med bestem rotasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøve å kjøpe bakdekk som ikke har en bestemt inn- og utside neste gang da, slik at de kan skiftes mellom høyre og venstre side for å motvirke all skjevslitasje på samme dekkside :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med 335 Continental bak på X5'n, disse dekkene er merket med innside/utside, har kjørt med innsiden ut i 2 sesonger nå og har ikke merket noen forskjell på hverken tørt eller vått i forhold til de 2 første sesongene hvor de stod montert riktig. Har nå klart å bruke dem 4 sommere, men det er  allikevel slitasjen på kantene som gjør at jeg nå må ha nye til neste sommer.

Endret av morkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel kjøpe dekk uten inn/utside og snu de på felgen for å oppnå det du er ute etter. Om du setter høyre bakdekk over til venstre side blir innsiden fremdeles innsiden etter mitt hode 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hpi skrev:

Du må vel kjøpe dekk uten inn/utside og snu de på felgen for å oppnå det du er ute etter. Om du setter høyre bakdekk over til venstre side blir innsiden fremdeles innsiden etter mitt hode 😀

Det blir kun slik om du må snu dekket (rotasjonsbestemt). Flytter du det rett over fra høyre til venstre (uten å snu selve dekket), så vil jo innsiden på det gamle høyredekket nå bli utsiden på "nye" venstredekket - og vise versa. Forutsetningen for å kunne svitsje slik må jo da være at dekket ikke har innside/utside, dvs. at det ikke er rotasjonsbestemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Walkabout skrev:

Det blir kun slik om du må snu dekket (rotasjonsbestemt). Flytter du det rett over fra høyre til venstre (uten å snu selve dekket), så vil jo innsiden på det gamle høyredekket nå bli utsiden på "nye" venstredekket - og vise versa. Forutsetningen for å kunne svitsje slik må jo da være at dekket ikke har innside/utside, dvs. at det ikke er rotasjonsbestemt?

Dekk som er merket med utside/innside er ikke rotasjonsbestemte. Mens de dekkene du ønsker er rotasjonsbestemte, disse har en pil på siden som viser rulleretning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved rotasjonsbestemte dekk må du snu dekkene på felgen om du skal bruke de på motsatt side, og det er kun på slike du kan gjøre det du ønsker.

Ved "inn/ut-dekk" kan du bruke de på hvilken side du vil, men du kan ikke snu de på felgen. Altså innsiden vil alltid være på innsiden (med mindre du ikke bryr deg om merkingen vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Walkabout skrev:

Jeg har rotasjonsbestemte dekk. Men vil ikke det bli "motsatt" rotasjon hvis jeg svitsjer om på de to bakdekkene da?

Nei, når innsiden av dekket blir byttet til å være utside på andre siden av bilen, så ruller det fremdeles samme retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Walkabout skrev:

Jeg har rotasjonsbestemte dekk. Men vil ikke det bli "motsatt" rotasjon hvis jeg svitsjer om på de to bakdekkene da?

Det blir motsatt hvis de står på felgen. Altså hvis du bytter komplett hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de tre forrige sa.

Du må svitsje dekk mellom bakfelgene sålenge du har rotasjonsbestemte dekk. Bytter du bare side slik som de er, blir «alt» feil: innsiden er fortsatt innsiden, og i tillegg blir rotasjonen feil. 

 

Forøvrig spiser E60 bakdekk også. Ikke noe nytt med F10. (Dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører 275 bak Michelin Primacy, mine dekk er modne for utskifting nå, men pent lite antydning til skjevslitasje. Nå er min bil X-drive så vet ikke om det betyr noe.

Må si at disse har vært slitesterke dekka er fra bilen var ny i 2012 , bilen er gått ca 70000km og antar de har rullet 45-50000km. Så har planer om å kjøpe Primacy igjen til våren. Vet ikke hvor slitesterke de forskjellige Michelin PS dekka er.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...