Gå til innhold

E92 xenonlys justerer ned/opp sporadisk


cmn
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en E92 med adaptive xenonlys. Innimellom begynner de å justere ned noen cm fra normalen, og rett opp igjen. Skjer uten at jeg har klart å finne noe mønster i hvorfor. Dette skjer både under kjøring og når jeg står stille. Ingen feilkoder i bil eller ved diagnose, og led ved bryter lyser fast som normalt. 

Noen forslag eller idéer på hva som kan være årsaken? Legger ved en video fra youtube av en med tilsvarende problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et lite forsøk i garasjen nettopp, uten at jeg egentlig kan konkludere direkte ut fra det... Jeg jekket opp bilen på venstre side og tok av hjulene. Da lysene begynte "leken" sin koblet jeg ut fremre sensor, og det ga seg med én gang. Koblet den inn igjen, og det startet på nytt. Gjorde det samme bak, og det ga seg igjen. I det jeg koblet på kontakten igjen startet det på igjen. Jeg prøvde å dytte/dra litt forsiktig i ledningene inn på kontakten både foran og bak uten at det utgjorde noen forskjell. Kan det da være BÅDE fremre og bakre sensorene som er defekte da? Eller kan det være andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden responsen er den samme ved av/påkopling av begge sensorene, er det vel kanskje ikke sensorene det er noe feil med. Heller ikke dårlig kontakt ved pluggene inn på sensorene. Du må kanskje begynne å sjekke/rengjøre kontaktene ellers på sløyfa. Så hvis tenninga er på men uten motoren igang samt at du ikke sitter i bilen, er problemet der da også? Hvis så er det neppe sensorene. Du kan jo sjekke de lettest tilgjenglige kontaktene ellers først. Greit å gjøre noe research før du kjøper nye sensorer iallefall.

Tror dette er det elektriske skjemaet for dette:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e92-325i-cou/wiring-functional-info/body/lighting/adaptive-headlight-headlight-beam-throw-adjustment/hyMHMzy

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe ala det problemet, men oppstår her under kjøring (Hallsensoren beveger seg kontinuerlig) Hvis det er sensorene, så virker det I følge denne video'en som om det kan være vanskelig å diagnostisere hvilken det er feil med hvis ikke ser fysisk skade. Han konkluderte med at det var sensoren foran, men viste seg at det var den bak som hadde feilet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme på min forrige e46, Der gikk lysene opp og ned som en tulling når jeg kjørte og sto stille. Brukte rensespray på kontakene og etter det så ga det seg faktisk. Om det var tilfeldig eller ikke er umulig og si.
Tok diagnose og fikk feil på di sensorene under bilen både før og etter, men tok meg aldri tid til og skifte dem siden lysene virket til og være normale igjen. Så prøv og rens kontaktene ordentlig først, hvis ikke det hjelper så ville jeg prøvd med nye sensorer. 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...