Gå til innhold

Ombygging fra 523 til 540 e39


shamma
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann gutter, kjøpe forleden en bmw e39 523i og har hatt en svensk 540 stående enstund,så kom tanken skal jeh bygge om 523'n til 540,tenke jeg skulle spørre om noen har gjort dette før eller har noe form for dokumentasjon liggende? Eventuelt fallgruver osv 😂 begge er 97mod sedan bilder 👇

IMG_20170609_232424_377.jpg

20171116_164258.jpg

Endret av shamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bygger om e39 520i til en 528i manuel og det som jeg har slitt med en ews3 og at motoren sliter litt med å komme over 3200rpm. så det er fallgruver ja men det er midlertidige problemer. men tror å at vis begge er samme 97model tror jeg du slipper sånn, problematik

Endret av fun1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk for guds skyld biltilsynet først, ellers kan du glemme å få det godkjent.

Den svenske bilen må vere lovlig momset inn og du må ha papir på den for å få godkjenning på bytte.

 

Skal du flytte ALT over? Har du sjekket om ledningsnett er identisk osv?

 

Du bør påregne endel viktige vedlikeholds operasjoner når du først tar ut motor.

Usikker på ka som gjelder akkurat din motor, men trur bolter til oljepumpe bør sjekkes på eldre 540 om du kan ta av bunnpanne. enkelte pakninger bør sikkert byttes. veivhusventilasjon, vakumslanger osv bør kontrolleres. og kansje aller viktigst er kjedestrammer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

540 har annen forstilling og bakstilling,

men ja det er mulig, min bror fikk da godkjent bygd om en e39 520 til m5, men der ble alt flyttet over , rubb og stubb.

å er vel noe lettere i forhold til 540, da den har ikke dobbel eksos tunnel bak som m5 har , mener jeg.

men sørg for at alt av papirer er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

540 har ikke tannstang engang, de har styresnekke :P 

Såvidt jeg har skjønt så er det litt mye jobb å gå fra 6er til 8er.

Kan jo høre på utenlandske fb grupper også, f.eks fra USA, der er det litt større antall v8 biler også.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Daniel. skrev:

540 har ikke tannstang engang, de har styresnekke :P 

Såvidt jeg har skjønt så er det litt mye jobb å gå fra 6er til 8er.

Kan jo høre på utenlandske fb grupper også, f.eks fra USA, der er det litt større antall v8 biler også.

Stemmer, takk for rettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Den største utfordringen er vekten på din 523. Jeg har hatt et ombyggingsprosjekt gående fra 520ia til 540i/6. Og hvis reglene til BT følges etter boka, så endrer de ikke antall sitteplasser. Det gjør de ikke i Stavanger i alle fall.

Kjøpe nylig en original 540ia sedan. Tillatt totalvekt 2.200 kg og 390 kg nyttelast. 520ia har 1.975 kg tillatt totalvekt og 460 kg nyttelast. Det kreves minimum 300 kg nyttelast(4x75 kg).

540en er en godt utstyrt bil og 520en har nesten ingenting utstyr. Det påvirker vekten. Jeg tror jeg gir opp ombyggingsprosjektet siden jeg ikke har lyst til å jukse med vektene. Sjekk i alle fall dette på forhånd.

Jeg fikk et tips av en kar som har gjort dette før, og det var å bytte hele billedningsnettet. V8 har noen andre kontakter i el.nettet. Blant annet til servotronic styringen.

Hele forstillingen byttes ja. På bakstillingen kan man lett endre 520 til 540 bakstilling ved å bytte drivakslinger, diff og bremser. Men er sikkert lettest å bytte alt over.

Du får høre hva Biltilsynet sier om vektproblematikken.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...