Gå til innhold

E28 forskjell på ZF og Getrag girkasse.


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en ZF S5-16 som jeg skal bruke i 520i E28-en min. Har forstått at Getrag-kassa er den vanligste, og at det gjør ting vanskelig med tanke på å få tak i andre deler til ombyggingen. 

Kan jeg bruke spakstell, girkasseoppheng og mellomaksel fra Getrag-kassa, eller er kassene såpass forskjellige at jeg må finne deler fra E28-er som kom med ZF-kassa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt meg bekjent så kom ikke e28 med zf kasse i det hele tatt. mener vel at e30 kom vel med no zf greier, det å e34.

så tipper nok at du må lage det meste selv, men tipper hvis du har org travers og spakstell så er det nok ikke mye som skal til for å få ting til og passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at du har rett angående bruken av ZF girkasse i e28 520i.
Det ser ut som alle 520i med fem gir bruker ZF, bortsett fra biler levert til Sveits og Australia.

Jeg har ikke noen erfaring med bytte av girkasse, så jeg vet ikke hva som passer over og ikke, men du får finne ut hva du har på bilen din i dag, også sammenligne delenummer på tvers av motoralternativer og girkasse.
 

ZF girkassa vi snakker om heter ZF S5-16-THMH, og brukes også i flere andre modeller fra BMW: E30, E34, E36, E38 og E39.
Så det bør være mulig å finne noe som passer på din bil.

Delekatalog: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=4051-EUR-01-1985-E28-BMW-520i&diagId=23_0291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ShellMotul skrev:

Det kan se ut til at du har rett angående bruken av ZF girkasse i e28 520i.
Det ser ut som alle 520i med fem gir bruker ZF, bortsett fra biler levert til Sveits og Australia.

Jeg har ikke noen erfaring med bytte av girkasse, så jeg vet ikke hva som passer over og ikke, men du får finne ut hva du har på bilen din i dag, også sammenligne delenummer på tvers av motoralternativer og girkasse.
 

ZF girkassa vi snakker om heter ZF S5-16-THMH, og brukes også i flere andre modeller fra BMW: E30, E34, E36, E38 og E39.
Så det bør være mulig å finne noe som passer på din bil.

Delekatalog: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=4051-EUR-01-1985-E28-BMW-520i&diagId=23_0291

Hvis det stemmer at alle 520i solgt i Norge kom med ZF-kasse, så trenger jeg vel kun å finne noen med en 520 delebil. Det gjør det isåfall langt enklere å finne deler. Greia er at jeg bygger om fra automat, så jeg har ingen av delene jeg trenger. Takk for info :)

 

5 timer siden, stig. skrev:

ja det er evnt kun e28 520i den kan komme på , for jeg vet at m30 og m10 motorene ble vel uten unntak levert med getrag, men jeg trodde da faktisk at m20 kassa i e28 også var getrag .

520i kom jo med firetrinns, så det er mulig firetrinnsmodellene kom med en Getragkasse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...