Gå til innhold

Disel vs Bensin


fretit
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at diselbiler pleier å vere mer beskjeden og stille en det bensinbiler er når det kommer til støynivå, men når eg leser om motorer for eksempel disel vs bensin motorer sier de at diselmotorer lager mere lyd en bensin motorer gjør. Har prøvd å søke på nettet om hvorfor disel er mer stille en bensin, men finner ingenting, men hvis eg søker på hvorfor bensin er mer stille en disel så kommer det opp masse om hvordan drivstoffet tennes. Noen som kan skinne litt lys på dette for meg da eg selv kjører e46 320 disel og den er veldig veldig stille og beskjeden til tross for fjerning av katalysator osv. Setter gjerne pris på tips på hvordan få høyere lyd uten at det blir stygg lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at diesel generelt bråker mer enn bensin med tanke på støy i coupe og motorrom.Støynivået fra blant annet eksosen er jo individuelt fra bil til bil,men en forklaring er jo at dieselbil har som oftest turbo,den demper lyden fra eksosen.De fleste nye dieselbiler har også partikkelfilter som sikkert også er med på dempe lyden fra eksosen litt.

I tillegg til å fjerne katalysatoren så kan du jo montere grommere eksos,gå litt opp i dimensjon hele veien fra downpipe og hele veien bak.Eller montere effektanlegg om det finnes til din bilmodell.Et billigere alternativ er å gå litt ned i dimensjon til lyddemperene og erstatte dem med såkalte sportslydempere/sportspotter og beholde resten av original eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja lydnivå i cupeen og motorromet har vell litt med de store vibransjonnene fra Diselmotoren da disel rister mer påga tenning via komprisjoner, hadde en e46 318i med 3" eksos og den lagde nydelig lyd til tross for de små søte ponniene. savner støy nivået veldig, men vill ikke bli sett på som en skranglebøtte med open eksos heller så må vell få oppgradert eksosen. større og mer open eksos vil vell også gi meg litt ekstra hester ikke sant? 1 av 2 katter er fjernet og hvis eg hadde partikkel filter før så har eg no ikke det no lengre, men lyd nivå er fortsatt nesten umulig å høre, føles nesten ut som eg kjører EL bil og personelig synes eg det e forferdelig kjedelig og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil altså ha mer eksoslyd? Da er det eksosanlegget du må gjøre noe med ja. En bakpotte vil hjelpe mye, om du finner en sportsvariant. Det er ikke så lett å få fin lyd i en firer da, og spesielt ikke en dieselfirer. Men det kommer jo såklart an på dine egne preferanser også.

Ekstra effekt kan du se langt etter med slike modifikasjoner. Da må du inn i motorstyringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en 530D hvor jeg katalysator ble erstattet med downpipe men det utgjorde fint lite på lyden ja.  Det som gjorde mest på lyden var faktisk å bytte luftfilter til et vaskbart K&N, ikke mye det heller men litt grovere lyd.

Så jeg er enig med de andre innleggene her at du må til å bytte deler i eksosanlegget for å få noe som monner. 

Mer åpen eksos er en god start for videre trimming pga det gir mindre mottrykk og dermed kan turbo tynes mer enn hvis du har original eksos med katalysator etc.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorstøyen til bensinbiler er mindre enn på dieselbiler

Eksoslyd blir noe helt annet. 

Diesel klarer ikke å konkurrere på eksoslyden. Her hjelper det ikke stort å modifisere katalysator osv. 

Men en gammel 320d har en skrekkelig motorlyd, kan ikke sammenlignes med moderne dieselmotorer.

Skal du få heftigere eksoslyd så er du nødt til å gjøre en del endringer med eksosanlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Motorstøyen til bensinbiler er mindre enn på dieselbiler

Eksoslyd blir noe helt annet. 

Diesel klarer ikke å konkurrere på eksoslyden. Her hjelper det ikke stort å modifisere katalysator osv. 

Men en gammel 320d har en skrekkelig motorlyd, kan ikke sammenlignes med moderne dieselmotorer.

Skal du få heftigere eksoslyd så er du nødt til å gjøre en del endringer med eksosanlegget

Det er mindre kakkel i en E46 I4 diesel enn E90 med sin N47, sistnevnte kakler vesentlig mer. Men grom lyd i eksosen... diesel er bra til mye, men gromlyd er vel ikke en av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er mindre kakkel i en E46 I4 diesel enn E90 med sin N47, sistnevnte kakler vesentlig mer. Men grom lyd i eksosen... diesel er bra til mye, men gromlyd er vel ikke en av de...

Ikke helt enig, hadde en 320d fra 2000. Og den har noe med den groveste gangen jeg har hørt 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg  vet at høy pen lyd er umulig å få fram fra en i4 320d motor. Når eg sier EL bil så overdriver eg såklart litt, er jo noe lyd, men veldig veldig lite. Jeg er som sagt fult klar over at disel lager høyere lyd en bensin, men sliter litt med å forstå hvorfor man lett får så høy grom lyd av bensinere og sliter så vanvittig med å få det samme eller lignende utav disel? kan turboen virkelig stoppe så mye lyd? ene katalysatoren min er erstattet med en downpipe og der igjenn blei erstattet av en litt støre downpipe, men hjalp ikke mye på støy nivået. ønsker ikke fri/løs/strak eksos da eg ikke vil høresd ut som en metall bøtte som slepes langs asvalten. Bryr meg ikke bare om hvor høy lyd eg kan lage, men såklart også om hvor fin lyd. er ikke hyper krensen på hvordan lyden høres ut sålenge det ikke høre jævelig ut. Men såvidt eg har skjønt er vein å gå altså å fjerne siste katalysatoren og bytte lyddemperen/ene til noen mer sportslige versjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fretit skrev:

Ja eg  vet at høy pen lyd er umulig å få fram fra en i4 320d motor. Når eg sier EL bil så overdriver eg såklart litt, er jo noe lyd, men veldig veldig lite. Jeg er som sagt fult klar over at disel lager høyere lyd en bensin, men sliter litt med å forstå hvorfor man lett får så høy grom lyd av bensinere og sliter så vanvittig med å få det samme eller lignende utav disel? kan turboen virkelig stoppe så mye lyd? ene katalysatoren min er erstattet med en downpipe og der igjenn blei erstattet av en litt støre downpipe, men hjalp ikke mye på støy nivået. ønsker ikke fri/løs/strak eksos da eg ikke vil høresd ut som en metall bøtte som slepes langs asvalten. Bryr meg ikke bare om hvor høy lyd eg kan lage, men såklart også om hvor fin lyd. er ikke hyper krensen på hvordan lyden høres ut sålenge det ikke høre jævelig ut. Men såvidt eg har skjønt er vein å gå altså å fjerne siste katalysatoren og bytte lyddemperen/ene til noen mer sportslige versjoner?

Turbo har ingenting med saken og gjøre. En diesel forbrenner og fungerer annerledes enn en bensinmotor, derfor vil du ALDRI få lik lyd.

 

Det du forsøker på kan sammenlignes med å prøve få ett eple til å smake appelsin.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Daniel. skrev:

Kan få bra lyd i rekkeseks og V8 diesel ;)

Jeg snakket eksplisitt om I4, godt forsøk. 8’er diesel er såvidt nisje at det føles ikke relevant! Men har selv hatt 530dat, så i6 diesel kan høres gromt ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...