Gå til innhold

Bygge om m52tub20 til m52tub28? (E46)


Runar12
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er ikke mye problem å bygge om til 2.8. Det er lettere enn med de gamle enkelvanos motorene, fordi eksosen var forskjellig på de motorene. Nå har du i alle fall nesten lik eksos som 328 i alle fall.

Girkassen er kraftigere på 328, men det er ikke noe krav om at den må byttes. Heller ikke differensialen bak. Det kreves at hjuloppheng og bremser er like som på 328. Hjulopphengene tror jeg er like. Da gjenstår bremsene. 328 har 300x22 mm skiver framme og 294x19 ventilerte bremser bak. Din 320 har trolig 286x22 mm framme og 276/19mm bak.

Jeg har E46 328 bremser i Stavanger. Du kan bruke dine 320 kalippere framme og skifte bare klavene til 328. Jeg har og helt nye 328 skiver framme. Bak har jeg 328 kalippere med klaver. De har 40 mm stempel i forhold til 38 mm på 320. Brukte skiver tror jeg at jeg har bak i ok stand.

Jeg har kanskje M52B28TU motor og til salgs.

Du kan kontakte meg på 92 22 65 44 så kan vi ta en prat om ombyggingen. Det er bedre enn å skrive.

En annen ting med 2.8 motoren er at man kan sette på M54B30 innsug på motoren. Nå finnes og billige adapterplater slik at spjeldet fra M52 motoren lett kan monteres.

Fekzen som også er på forumet her er dyktig med chiptuning,  og han kan omprogrammere hjernen. Han programmerte en gang en 2.8 motor med 330 innsug til E85 drivstoff og benket 235 hk. Men 220 hk er fullt realistisk med 2.8 motoren med større innsug. Jeg har separat styringsenhet til 2.8 motoren. Den kan i så fall sendes inn og han fjerner startsperren i tillegg. Du kan fint kjøre med din 320 hjerne på en 2.8 motor som en start i alle fall.

Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...