Kristian 325

BMW E36 325i coupe 1992 Brillantrot.

Recommended Posts

Hei:)

Jeg har nylig kjøpt meg en original 1992 BMW E36 325i coupe i fragen Brillantrot og har nå lyst til å vise bilen.I tillegg til å oppdatere dette emnet med bilder og informasjon om min fremgang med denne bilen:)Det er et prosjekt som jeg har mange planer for.

Planene er å skifte:

-Taklukemotor.

-Begge vindusheiser.

-Girkule.

-Begge dørtrekkene.

-Trekk til takluken.

-Høyttalere og legge opp nye kabler.

-Batteri.

-Bakluke pakning.

-Bakluke dempere.

-Alt av bremser.

-Alt av dempere og fjører (står nå et dårlig coiloverkit på bilen)

-Alt av foringer og stag i bakstilling.

-Hardykobling og støttelager.

 

Ellers blir det å montere:

-Vader stoler i sort skinn.

-M3 sideskjørt.

-Diffusor på bakfanger.

-M dørlister lister.

-Grøftelykter.

-Gitter og luftintak i M3 forntfangeren.

-Deksel over coiler. 

-E36 M3 felger

-++++

Jeg var å hentet denne på Røros i sør trøndelag forrige helg hos en hyggelig kar som hadde hatt endel BMWer.Han hadde bare hatt den i et halvt år ca,han solgte den pga andre prioriteringer og han syntes den ble for fin til han sitt bruk.Turen for å hente bilen var lang,tok buss fra Lyngdal til Kristiansand,videre tok jeg toget fra Kristiansand til Oslo S,Hamar og tilslutt Røros.men det var verdt det:)Turen hjemover var konge:)

Bilen hadde vist blitt tatt inn som flyttegods 20.september 1994,er ikke helt sikker på hvilket land den kommer ifra,men mye tyder på at den kommer fra midtøsten en plass.Arabisk skift i tillegg til tysk skift på skiltet med chassisnummeret på B stolpen på fører siden.Jeg sjekket VIN nummeret til denne bilen,der stod det at bilen har Gulf version,som vil si at bilen ble levert originalt uten varmeapparat fra fabrikk,men det er ettermontert,sikkert da den kom til Norge.Bilen hadde også Hot climate version som vil si at den ble levert med AC og 2soners klimaanlegg,men alt av AC anlegget er demontert:)Noe jeg syns er veldig fint,har aldri vært noe fan av AC generelt.

Litt mer informasjon om bilen:

Motoren har gått 292 000km,men den bruker verken olje eller vann.Ikke er det noen ulyder eller andre betydelige slitasjer på motoren.Den må ha fått en skikkelig gjennomgang i løpet av de siste årene,fordi den er meget frisk.Har en original E92 325i fra før og jeg vil påstå at E36en er hakket kvassere og er MYE råere ved pådrag.Det er montert grenrør og fult effektanlegg hele veien,så den har en helt rå lyd,skikkelig tøft å dra på litt gjennom tunneler:))Mer vet jeg ikke om motoren annet enn at den ble levert uten katalysator fra fabrikk.

Drivlinjen er fast og fin uten om noen foringer til diffen.

Understell:Det står montert et dårlig coilover kit på bilen som skal skiftes ut,ellers virker den fast og fin men blir  til at jeg bytter ut foringer til poly/powerflex.Den er godkjent med coiloverkit og 18" felger,i vognkort:)

Gir og clutch fungerer meget bra og clutchen+svinghjulet må ha blitt byttet nylig,ellers er det montert short shift som fungerer meget bra.

Karosseriet er bra og har nylig blitt opplakkert i original fargen Brillantrot.

Innvendig er den bra,sort taktrekk med sorte skinnstoler og stor stereo.2soners klima anlegg.

 

Lørdag 25.11.2017:

I dag monterte jeg nytt BMW panser emblem,M3 dørlister og diffusor på bakfangeren.Ellers smørte jeg dør hengslene med silikonfett og vasket bilen grundig:)Tok også en grundig sjekk av bagasjerom,batterikasse og hjulbrønn.Alt så bra ut,det eneste som manglet var reservehjulet:)

Lørdag 02.12.2017:

Pusset ned og grunnet øyelokk til hovedlykter og Reiger vinge.

Lørdag 09.12.2017:

Monterte nye 6x9 Pioneer høyttalere bak,jeg brukte slike høyttaleradaptere som var tilpasset E36.Da var det bare å skru fast høyttalene i de originale boringene og koble på ledningene.Ellers monterte jeg nye skiltlys og en splitter ny CDspiller/ DAB+radio fra Pioneer,det var allerede koblet ISO kobling i bilen så det var bare plug and play med spilleren.Tilslutt monterte jeg den nye originale girkulen fra BMW i skinn.

Lørdag 16.12.2017:

Monterte nytt tårnstag foran og nytt deksel under frontruten/vindusviskere. Tårnstaget kjøpte jeg hos GS bildeler,det er av polert aluminium og hadde god kvalitet.Sveisene på brakettene så bra ut,platearbeid og maskinering var og bra utført:) Passformen og finishen var og bra:)Det lønner seg å begynne med å smøre alle rustfrie bolter og muttere,så montere alle delene løst og når alt er skrudd sammen så kan man begynne å stramme til alt.Jeg brukte smøremiddel fra Loctite da jeg smørte de rustfrie boltene og mutterne.Når man kjører rustfritt mot rustfritt så er det større sjanse for at det kan skjære seg fast under montering/demontering derfor er det viktig å bruke et godt og langvarig smøremiddel.

Dekselet under frontrute/vindusviskere demonterer man ved å skru av vindusviskerne ved hjelp av 13mm pipe (M8 mutter)Så er det bare å skru løs dekselet-6 stk plastmuttere ved hjelp av et tynt,flatt skrujern.Det kan lønne seg å bestille 6stk nye plastmuttere ved demontering/montering av dette dekselet,anbefaler også å kjøpe dekselet originalt fra BMW da det har best passform og kvalitet på plasten.

Lørdag 14.01.2018:

Godt nyttår:)Nytt år og nye muligheter:)I dag hentet jeg den "nye" taklukemotoren på posten.Videre rengjorde jeg den skikkelig,smørte den skikkelig og koblet om en kontakt siden denne motoren kom fra en sedan.Ellers måtte jeg demontere komfort releet som sitter på venstre side bak det store dekselet under rattet,videre monterte jeg det igjen fordi kontaktene så greie ut på det.Jeg måtte sjekke komfort releet fordi taklukemotoren ikke fungerte noen ganger,det releet sender separat arbeidsstrøm til vindusheisene og separat arbeidsstrøm til taklukemotoren.Men det hele endte med at taklukemotoren fungerte hele tiden etterhvert,men det blir til at jeg kjøper nytt komfort relee slik at jeg er sikker på at vindusheisene og takluken virker hele tiden:)Jeg sjekket sikring nummer 1 i sikrigsboksen i motor rommet (30 ampere sikring),monterte "ny" taklukemotor,sjekket at at bryteren og motoren fungerte før jeg konstaterte at det er komfort releet som er problemet.

Ellers monterte jeg nye vindusvisker armer med rustfrie muttere og skiver i tillegg til de plast lokkene som beskytter feste mutteren til visker armene. Jeg sprayet også på litt litium fett på fjærene,det er et fett som tåler temperatur forandringer og vann.

Søndag 15.01.2018:

Monterte nye DEPO grøftelys med nye fester og pærer.Nok så enkelt og greit å montere,festene skrues fast i frontfangeren ved hjelp av fire stk skruer med platemutter,så er det bare å "slide" inn lyktene i festene og plugge på ledningene:)Ellers så monterte jeg nye skiltholdere med "M POWER" logo,men jeg ble ikke noe fornøyd med skiltholderen på  M3 frontfangeren,jeg synes at det så bedre ut med bare skiltet.Så da ble det til at jeg bare har skilt foran og en gammel skiltholder bak,som stod på bilen da jeg kjøpte den.Det står "Auto 8-8 Kristiansund/Eide" på den,mulig at det er noen her som ha kjennskap til den bedriften?Ikke sikkert at den finnes lengre,ikke vet jeg:)

PART_1511116570921.jpg

IMG_7350.jpg

IMG_7366.jpg

IMG_7368.jpg

20171125_153158.jpg

20171125_153136.jpg

20171125_153220.jpg

20171122_200355.jpg

20171122_200359.jpg

20171202_143428.jpg

20171202_132407.jpg

20171209_153231.jpg

20171209_132623.jpg

20171209_132635.jpg

20171220_191139.jpg

20171220_192258.jpg

20180114_130543.jpg

20180114_143941.jpg

20171123_182616.jpg

20171123_182628.jpg

Redigert av Kristian 325

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, 316 skrev:

Ganske sikker på at bilen kommer fra midtøsten, har gjort litt undersøkelser. Du har hot climate version og gulf version på utstyrslista.

Ja du har nok rett i at den er i ifra midtøsten en plass.Det er et skilt på B stolpen med chassisnummer og med tysk og arabisk tekst.Med engang jeg så det så skjønte jeg med engang hvorfor denne 1992 modellen hadde AC og 2soners klimaanlegg,jeg hadde aldri hørt om eller sett en 1992 modell med AC og 2soners klima før nå.Så du har også rett i at den har hot climate version:)

Hva er Gulf version?:)

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Ganske sikker på at dette er min gamle. Kan se ut som om den er påkostet litt etter mitt eie. Tror jeg har den sorte delen til takluka om du vil kjøpe. Fikk aldri rota meg til å montere den. 

Er det forresten bytta motor i den? Den var gått 220k for et år siden, og da var det original motor. Jeg solgte den vel med et annet speedometer grunnet flass i det originale. Mulig det er bytta? 

Er det gamle min er den også levert uten katalysator fra fabrikk. 

Redigert av Anders92

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Anders92 skrev:

Ganske sikker på at dette er min gamle. Kan se ut som om den er påkostet litt etter mitt eie. Tror jeg har den sorte delen til takluka om du vil kjøpe. Fikk aldri rota meg til å montere den. 

Er det forresten bytta motor i den? Den var gått 220k for et år siden, og da var det original motor. Jeg solgte den vel med et annet speedometer grunnet flass i det originale. Mulig det er bytta? 

Er det gamle min er den også levert uten katalysator fra fabrikk. 

Hei:)

Det kan nok stemme:)At dette er din gamle,var det du som eide den før han jeg kjøpte bilen av?

Ja jeg er interessert i å kjøpe den sorte delen til takluka,hehe den mangler fortsatt og jeg satt å søkte på nettet etter den igår faktisk:)

Nei,jeg tror ikke det er byttet motor i den.Det er byttet speedometer ja og det ble jeg opplyst om før kjøp.Jeg skrev 292 000km her på bimmers siden den ble vist med det nye speedometeret på forrige EU kontroll og da noterte de 286 000km som bilens km stand.Så ville ikke skrive 240 000km som tidligere eier mente at den hadde gått,når det står 286 000km på statens vegvesen sine sider og at det er avvik i bilens km stand.Da er det bedre å skrive 292 000km slik at det ikke blir så mye rot og spekulasjoner rundt bilens km stand føler jeg:)

Ja det stemmer,den er levert uten katalysator fra fabrikk:)

Har du noen dokumenter og informasjon liggende fra denne bilen?Han jeg kjøpte den av hadde ingenting.Jeg liker å ha alle dokumenter,kvitteringer og annen informasjon om bilen samlet i en egen perm.Så hadde jo vært fint med litt historie til bilen.

Redigert av Kristian 325

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Jeg må sjekke hvor jeg har gjort av det. Har flytta delene en gang, så jeg håper og tror jeg tok med taklukekassetten. 

Har ikke noe dokumentasjon på den. Jeg hadde den i en relativt kort periode med tanke på å lage prosjekt, men ble videresolgt fordi jeg da hadde et par M3er osv samtidig, og måtte frigjøre penger da motoren på den ene gikk. 

Han som hadde den før meg vet jeg hadde en oppriktig interesse av å se hvordan det gikk med den. Han hadde hatt den endel år, og før det var det en kompis av han som hadde den. Ring vegvesenet og be om eierhistorikk, så finner du han. 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.

  • ekstralys.no