Gå til innhold

M52 med ESS Tuning kompressor


Christian V
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er i ferd med å kjøpe meg en 1998 BMW 323ti, og planlegger litt langsiktig. Antageligvis vil det blir aktuelt å få installert et kompressorkit fra ESS Tuning.

Har lest og studert produktene og resultatene for ESS, og stort sett virker disse meget gode. Men; er det noen som har, eller kjenner noen som har, installert disse kit'ene? Jeg kunne godt tenke meg å høre om hvordan den virkelige opplevelsen er. Tallene som følger med kit'ene er jo imponerende, både mht effektøkning og moment, men det skulle vært interessant om hvordan dette oppleves/føles i virkeligheten.

Har funnet endel videoer på youtube hvor ESS er benyttet til oppgradering, men det er stort sett filmsnutter av E46 330i.

Lenke til kompressorkit'et: http://esstuning.com/ess-m52tu-m54-vt1-supercharger-system/

På forhånd takk for synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Daniel sier, jeg hadde en ESS VT1 kompressorkit med Fekzen chiptuning mapping på min 2.2 E46
Jeg kjøpte ett 3 mnd gammelt kit brukt, så kittet var i god stand. Monterte alt selv. Det jeg måtte bytte på min var nye større 350cc dyser, forlenge og flytte servoslangen fra servopumpe til beholder, samt lage ny festeannordning, nye bolter til dynamo og nye løpehjul for å bolte fast kompressorbraketten. Måtte også bytte innsugsbelger og plugge ett par vakumporter på innsuget. Også må du legge om en slange fra CCV ventilen. Men alt dette følger med om du kjøper kittet du vurderer.

Alt i alt gikk monteringa veldig greit så fort man kom igang. jeg manglet ett par gummislanger men de kjøpte jeg billig på Biltema og Torshovbil. Funka fjell uansett.
Du kan enten bruke ESS sin ECU-tuning, ulempen da er at de legger denne over den orginale motorstyringen. Så om bilen må skrus tilbake til orginal må du inn til BMW for å legge inn ny programvare, men da forsvinner også ESS sin tuning. Ny programvare hos BMW ligger vel på 2-3000,-
Min løsning ble å ta kontakt med @Fekzen chiptuning og få han til å lage en mapping til meg. Fikk da en hjerne med startsperre kodet bort og turtallssperra flytta til 7000 rpm, verdt hver eneste krone. Jeg hadde min orginale hjerne liggende, så om jeg evt skulle blitt stoppa i teknisk eller no, kunne sette inn orginal hjerne om jeg ble kalt inn til teknisk visning. 

Er det verdt å montere kompressor?
Ja, hvis du får tak i ett kit brukt vil jeg si det. På en 2.2 hadde jeg aldri kjøpt ett nytt kit fra ESS. Jeg endte totalt på ca 25k med kompressor og mapping. Men om du skulle hatt dette på en 330 hadde jeg ikke vært i tvil. Men kompressor får du E46 M3 ytelser. 

Din og min motor er nesten like, du har litt større slagvolum og litt mer nm, men motoren din er god for enda mer enn min. Med Fekzen sin tuning endte jeg på ca 260-270 hk og 310 nm. Så en økning på ca 100 hk og 100 nm er det du kan forvente, du vil nok ende på litt mer iom at du har en 2,5L. 

Bilen ble helt annerledes å kjøre, draget i 1. og 2. gir kan ikke sammenliknes mot orginalt. Det dro jevnt over i hele registeret og du har nok overskudd til å ta forbikjøringer i 5. gir. Blir jo mye kulere lyd med kompressor også, jeg hadde fjernet bakpotta på min og med kompressor ble lyden helt himmelsk i tunneler f.eks. Savner den lyden selv om jeg  dag kjører E39 M5. 

Om jeg kjøper en E46 i nær fremtid er definetivt kompressor første på lista som må installeres, så morro er det med kompressor.  

Send meg en PM om du lurer på noe mer.


Du kan lese mer om monteringen her fra side 30:

 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Christian V skrev:

Glimrende!

Takk for informasjonen. Kommer nok ikke til å montere ESS umiddelbart, blir nok til våren. Ser ikke ut til at det ligger mye til salgs av brukte heller, dessverre.

Hender det dukker opp på bmw norge kjøp og salg, e30 meet medlemsgruppe på facebook og finn.no.
Bare å ha litt is i magen så finner du ett kit plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli lite högre effekt då tack vare insuget. Men den behöver mappas om helt för det är till och med farligare för motorn att köra överladdning på en motor med vanligt trimchip eftersom tändningen då är ställd "åt fel håll".

 

Mvh//
Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Christian V skrev:

Hei igjen dere,

Det er denne jeg har:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107832921&fks=107832921

Som man kan se, er det Schrick innsug på denne, samt remap, så effekten skal ligge på rundt 200 hk idag. Lurer på hvordan dette vil påvirke effekten ift kompressor.

Grattis med tøff bil!

Så den for noen år siden på ett treff, var bra strøken da ihvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en E36 Compact(tror det er en 323ti originalt) som til og med er godkjent med M52B28 motor med kompressor. Tror det er ESS. Jeg satt på med ham en gang og det var et helt annet drag fra bunnen av enn jeg opplevde med en E46 M3. Mulig at E46 M3en ikke var helt som den skulle være, men den gikk jo veldig bra da den kom over 5.000 rpm.

Kompisen kjøpte en Alpina 3.2 motor av meg og satte i bilen. (det var etter dette vi har holdt kontakten) og han monterte enda større kompressor og dyser m.m. Nå er vel 2.8 literen på plass igjen og han har tenkt på å selge bilen. Det gjenstår arbeid med lakkering av skjermer m.m, og vurderingen hans går på om han skal gjøre bilen helt ferdig før han selger den eller selge bilen som den står. Han bygger hus og har all energi der for tiden.

Det må jo være en god følelse å kjøre en bil som er godkjent med kompressor uten å være redd for kontroll. Det gjør selvfølgelig bilen dyrere. Men når først kompressoren er der er jo muligheten for enda mer effekt til stede. Tror den er godkjent med ca 280 hk. Han har mye gromdeler til denne bilen som Z3 M Coupé bakstilling med E36 M3 bakbremser og M3 eller 4 stemplete Porsche frambremser. Sperrediffer i forskjellige utvekslinger har han og.

Jeg kan sette dere i kontakt med hverandre hvis det er ønskelig.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei dere,

Har nå hatt bilen en liten stund, og er stort sett veldig fornøyd. Syntes dog at motoren er lite responsvillig over 4500 omdr/min. Antageligvis syntes jeg dette fordi jeg tidligere har kjørt Porsche 911 og 964. Det blir nok på sikt en kompressor, og jeg har snakket med ESS Tuning, så dette virker lovende.

Jeg har dog et annet spørsmål i forhold til motoren til min bil slik den er nå. Er det mulig å installere en M54B30 i denne bilen uten å bytte ut hele ledningsnettet? Hadde vært spennende å vite mer om dette, da jeg tror kompressor med denne motoren kunne blitt virkelig artig.

På forhånd takk for svar.

mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...