Gå til innhold

Hjelp til å balansere verdi, påkost/fiks vs. evt salgspris E39 M5


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Jeg er ikke den mest fornuftige personen når det kommer til pengebruk, så tenkte å spørre dere om hjelp til å balansere budsjett osv., da jeg skal selge min G.O. E39 M5 etter vinterlagring. 

Det som er greien er at jeg ikke helt vet når jeg skal gi meg. Hvor mye skal jeg fikse/påkoste før jeg kommer til det punktet at jeg heller kunne solgt den billigere, sluppet utgifter og satt igjen med mer penger på slutten av dagen? På et vrak ville jeg redusert salgsprisen tilsvarende det som må påkostes, men det er ikke helt likt på slike biler som dette. Her vil de rette påkostningene forsvare en høyere verdi (hvert fall i mitt hode.) 

F.eks. om du har 2 identiske biler. Den ene har litt steinsprut og rustflekker, mens den andre ser helt strøken ut, ellers helt lik slitasje inni og under. Bilen uten rust går for 200-230K, mens den andre går for kanskje 150-170K. Om du hadde fikset rust og steinsprut for f.eks. 10-15K, før salg, hadde de hatt samme verdi. Nå ser dere kanskje hvordan jeg tenker. Jeg lurer jo på om jeg f.eks. bør få lakkert det verste av skavanker, eller alt av skavanker mtp verdi/salgspris vs. påkostningen. 

Så jeg trenger rett og slett hjelp til å beregne verdi og hva jeg bør prioritere å fikse/la være å fikse før salg, og det på en økonomisk smart måte. :) 

IMG_2109_zpszfqoh2wn.thumb.JPG.4fa63afb8c833937978ea248631b10cc.JPG.43e15c38bdf1c082ceba43fad7b467f1.JPG

IMG_2104_zpsfdldybaq.thumb.JPG.44e369e146f23dedf944eafa7e3a41f9.JPG.6ba91aa654bea1aa5f6fbe9590c617ca.JPG

20170120_161959_HDR.thumb.jpg.aaa756802212dae41f990d1cf63a9ec3.jpg.2640148699962ad4d1614005a3bd2c6e.jpg

Bilen har nå ZHP-kule, uten lys. 

IMG_8882.thumb.jpg.06c380268a3e0108d7faada02d1c313c.jpg.a5e16c927da6af0072d17b73508c5eeb.jpgIMG_8873.thumb.jpg.a04c80108e5a7648ed99ea0ada337808.jpg.b7f897f43658030dc29b75c30938112e.jpg

 

Litt om bilen: 

Bygget av Batterielektro AS i 2008. Hellakkert i Avusblå (?) rundt 2009, av Bjarte Drotningsvik ved Skaar & Gundersen. 1996 523i til preface M5. Kilometer p.d.d.: 239 000. Eid i over 2 år nå. Motor/gir er fra en svensk 2000 M5, understell og øvrig fra en norsk 1999 M5. Den har forøvrig hvit ekspansjonstank, facelift-vanoser og bruker veldig lite olje ift. mange andre M5. Ca. 0,5L/5K km. Jeg fikk med en tykk perm med alt av dokumentasjon på ombygging, reparasjoner og service for en god del år tilbake og jeg har selv fortsatt å fylle inn i denne. Bilen er godt holdt og ser veldig bra ut inni og under. Utenpå er den absolutt godt over snittet mtp alder, men det er litt å gjøre før det er helt strøkent. Liker å bytte alt med striper, falming eller annen slitasje. Ingen pikselfeil osv., men dette er jo ofte et evighetsprosjekt på så gamle biler. 
Bilen er ellers gjeldsfri og uten heftelser.
 
Fant nylig ut at 523'en hadde fått seg en dytt i snuten, før den ble ombygget til M5 og dette ble gjort av en ansatt ved Olsen Bil. Bilen ble derfor innkalt til full teknisk kontroll og demontering av ytre panel, sjekk av evt. skjøter og rep inni stolper, kanaler osv. med kamerasonde, samt kontroll av airbagsystemet. Har full bildelogg og dokumentasjon på at kontrollen gikk bra og at de ikke fant tegn til reparasjoner eller skade (hele loggen publisert her: )

 

E39_M5.thumb.jpg.e63e699d5c7230901bd6456c734a1687.jpg.516d18392dd4db9f6e587648a80e796d.jpgIMG_7870.thumb.jpg.d39993c85302eb0a8e21094a703dce8b.jpg.19266a7011d22746cfacd9648974b170.jpg

Mods osv.: 

* Originale Hella FL frontlykter i halogen, uten jallamekk (originalt preface xenon og kjørehøydesensorer og lyktespylere er fortsatt på plass)
* Originale Hella FL baklykter i LED, uten jallamekk. 
* H&R 25mm/0mm godkjent i vognkort. 
* Originale style 37 med E39 nav/innpress. Står på nesten ubrukte Goodyear Eagle F1: 245/40-18 og 275/35-18
* ZHP Kule
* Siste Eonon-spiller, med skikkelig passform. 
* Focal Flax 3-veis frontsett, montert som originalt. 
* Bygget om til AGM batteri og montert vedlikeholdslader, alt gjort av Jæger BMW. 
* Trekt om til perforert skinn på ratt. 
* Byttet ut alle lister, speil osv. som røper at det ikke er en original M5. 
* Fikk nye tennplugger for 1 mnd siden. 

Ellers vanlig service og vedlikehold. Som f.eks. nye ABS-sensorer, ABS styreenhet, Airbag styreenhet osv osv. Ingen feilmeldinger. 

IMG_8864.thumb.jpg.3959fe58143df020e87fa7316a0bc72e.jpg.1b3a67732e47220c204694a0f76b5494.jpg

36606914451_b97e6ffdf9_b.thumb.jpg.da2a9a2c27b7950433c96f74d0603b5d.jpg

36699152996_a44b414c2a_b.thumb.jpg.64415bf0835b87db4aa9e222b56b0670.jpg

 

Ting som må/skal utbedres uansett:

* Begge kamakselfølere
* Kjedestrammer 
* Ny olje/filter-service
* Ny belg rundt girstang 
* Litt lakkering
* Komplett clutch-kit, originalt (kjøpt)
* Bensinfilter
 

Ting som bør/kan utbedres: 

* Slitte pakninger i dørene foran. 
* Begynt smått med rust i fremste endene av kanalene. 
* Litt rust i kant av dørblad, fremre passasjerdør. 
* Litt rust rundt skiltlysene på bakluken. 
* Bakfanger: Sprekk i nedre hjørnet, venstre, dyp ripe i diffuser, mangler slepekrok-deksel. 
* Forfanger: Et par riper, litt klarlakkflass og steinsprut. 
* Høyre bakskjerm: En del klarlakkflass under/inn mot tanklokk. 
* Panser: En del steinsprut og 20kr-flekk med klarlakkflass. 
* Usikker på om drittclutch eller slitte sync.ringer til 3. gir. Alltid vært slik i mitt eie. Vil ikke alltid "bite" om man trekker ut 2. gir, eller evt. litt mekanisk støy, så unngår dette.
* Bakfjærene har fått antydninger til rust
* Bremseskiver bak bør byttes innen maks en sesong til, tipper jeg. 
* Bremsekalippere x4 er ikke fine å se på lenger og V.F. måtte i fjor smøres opp pga den hang. De kan jo holde i mange år til, men trekker utseendet litt ned. 
* Style 37 felgene er rundt 20 år gamle og i original utførelse, så ene bakfelgen har en del korrosjon og andre bakfelgen har en del striper ved boltsirkel. Ellers har de minimalt med kantkjøring og slitasje. Disse kan jo restaureres, men blir nok neppe av meg og neste eier bytter de sikkert ut, uansett. 
* Følger ikke med vinterfelger/dekk, da bilen blir vinterlagret. Dette får nok også forbli som det er. 
* Ene knappen til å regulere klima, passasjerside kaldere har sprekk. 
* Feil på auxilliary water pump og dermed tap av restvarme-funksjon. 
* AC har lekkasje et sted og virker bare litt, en sjelden gang. Pumpe og vifte kjører, hvert fall. 
* Kanskje på tide å bytte lambdasonder etterhvert. 
* Litt bøyde a-stolpedeksler inni
* Litt striper på noe av shadowline-lister. 

 

Tja, det var vel det jeg kom på. :P Lakkering er jo det dyreste her og ideelt sett, for å få den strøken, så ville jeg lakkert ene bakskjermen, panser, bakluke, begge kanaler, forfanger og bakfanger. Mao er det en del som da må lakkeres. Folk skjønner ikke helt dette, siden den ser så bra ut for alderen og det er vanskelig å legge merke til, men for en entusiast er det til stor irritasjon og en kjøper av gammel M5 vil legge spesielt godt merke til disse tingene, tror jeg. Ellers er det litt småplukk, som med alt annet og jeg vet virkelig ikke hva jeg bør prioritere, om jeg bør ta det meste, alt eller lite og heller gå ned i pris. Setter pris på synspunkter :) 

Jeg liker jo å få ting nærmest perfekte før salg, men de siste årene har det egentlig vært økonomisk idioti å holde på slik (da mener jeg rett før salg, og ikke under et entusiastisk eierskap.) Nå skal vi nok kjøpe en bil som er litt dyrere også, og vil helst slippe lån. Kommer til å spare mot dette i tillegg, frem til sommeren. Selger muligens vinterbilen også, som jeg håper er en bra bil å flippe. Må sitte med et sted mellom 250-290K til sommeren. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff... Her var det nok å ta taki ja!... Men den letteste måten å tenke her er at så si alle som skal ha en sånn bil vil ha en strøken og bra bil! Noe småtteri kan man leve med men rust, klarlakk flass og ting med motor,bremser, drivverk osv BØR absolutt være upåklagelig når man skal selge en sånn bil. Man kan være heldig å finne en som gir faen å bare skal ha en sprek bil men det vil som regel bare "komme tilbake å slå deg i trynet" om bilen ikke er i bra stand. Men... Tja, disse har jo stigi noe voldsomt i pris det siste halve året! Bare skumleste veldig raskt imellom. Ettersom det kun er påkost/verdi du er ute etter hadde det kanskje holdt med å skrive hva du ga, hva den har kostet nå, hva som du lurer på bør gjøres eller ikke å hva du tenker å få igjen. Men utfra finn nå ligger jo disse fra  279 til 390... Di i øverste skiktet tror jeg nok tror på både Jesus og julenissen men er alltid lov å prøve seg :) Men man må være litt realistisk å. Jeg har jo en selv tilsalgs for 299. Den har jeg byttet og gjort veldig mye med i mitt eie. Nettopp fordi jeg vil ha alt i orden selv, å fordi jeg da vet at bilen går alltid til førstemann som kommer. *Bank i bordet*... Men i korte trekk. Bilen bør være i kosmetisk og teknisk stand som gjør at neste eier ikke må koste på bilen noen dyre dommer med engang :) Håper det hjalp litt iallefall hehe

Du må også ha i bakhodet at bilen er langt ifra ny, så som sagt, noe småtteri kan man utelukke. Spørs hvor kresen man er selv hehe 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det høres nok mye verre enn det er mtp det kosmetiske. Skal se om jeg får tatt noen bilder av det i morgen. Det er sånt som ikke blir lagt merke til på treff en gang. Veldig små punkter og på lite synlige steder. De fleste som står rett foran den, tror den er helt strøken. Da må jeg ta en runde med dem og peke ut områdene. Dritet er at det er så spredd, så mange store paneler må lakkeres. 

Hadde jeg fått rundt 250K, så hadde jeg vært veldig happy. Poenget mitt er at det er dumt å punge ut 40K for å få 250K, om jeg kan få 210 for den nå, men samtidig er den kanskje mer lettsolgt om alt er perfekt. :) Evt. prise godt under. 

Jeg har vel brukt rundt 70K++ på den. Jeg kjøpte den utenfor sesongen for litt over 200, da de var på bunn. Den var veldig bra i understell og et godt bygg, men hadde haugevis mer småplukk enn nå (slitasje, kabler, sensorer, frontrute, styreenheter og annen elektronikk, ikke lyd i stero 50 % av bil, AC-lekkasje, trengte nye felger og dekk, pluss det som er av rust og steinsprut, var fra før osv osv.) Så det har vært en del arbeid og hodepiner på å få alt gjort skikkelig og originalt. 

Flere av de som har lagt ute til 170-220K i fjor, har vært ganske shabby i forhold. Det, eller så er de ikke godkjent og mangler dokumentasjon eller en haug med M5 deler. Typisk lapskaus. :P Så til og med en med veldig masse rust, riper og standard E39 seter. Hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg aner jo ikke hvordan din ser ut så vanskelig å si men man kommer langt med sunn fornuft hehe mange M bil kjøpere er kresne men man må sette en strek et sted å :) 

 

har du hørt noe fra han som skulle selge di sensorene osv? Jeg har ikke fått noe svar av han 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er et spørsmål om pris du selger den for. Legger du den ut billig er det noen som kjøper den. Enkelt og greit trekker du fra det som må fikses fra prisen den hadde gått for om du hadde fikset disse feilene. Da taper du ikke noe. Penger inn og ut er det samme. Om du regner med å måtte påkoste 30 000 eks for å fikse alt dette, trekk dette fra prisen bilen hadde gått for da.

Vil også trekke inn at du burde velge kjøper med omhu, la han forstå at det er en eldre bil med en del km på klokka, få han til å forstå at det ikke er noe å komme å grine for etter avtalen om solgt som den er underskrevet.

Liten historie. Lillebroren min solgt akkurat gti`en sin. Vi la den ut til en fair pris ut ifra småfeil den hadde. I kontrakten ble det skrevet solgt som den er med div lakkfeil osv, helt normale ting man må regne med for en bil fra 2005 med 200 på telleren. Han kom å kikka å ga oss et skambud, fordi det var alt han hadde. Vi sa nei, og hjem dro han. En uke etterpå hadde han greid å skrape sammen nok til å kjøpe den. Fiks ferdig bilen var solgt. En uke etterpå ringer han å klager på at det er noe med bremsene og det er lakkslipp under dørene, og mer rust på bakluka enn han hadde sett første gang. Vi står på vårt, men jeg blant annet mottar hele tiden meldinger på face om div nye ting. Dette ser ut å bli en lang slitsom "plage" for oss. Så velg også kjøper med omhu når du selger en slik bil med litt feil :) 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ivrig86 skrev:

Ja jeg aner jo ikke hvordan din ser ut så vanskelig å si men man kommer langt med sunn fornuft hehe mange M bil kjøpere er kresne men man må sette en strek et sted å :) 

 

har du hørt noe fra han som skulle selge di sensorene osv? Jeg har ikke fått noe svar av han 

Ja, det er sant. :)

Nei, dessverre. Tror vi begge har solgt bilene før han svarer. :P Har nå sendt PM osv. Kanskje vurdere å sende mail til den i signaturen hans. "Ta kontakt for hjelp ved import" eller noe sånt. 

20 minutter siden, stoltbmwelsker skrev:

Snipp

Ja, sånne folk er gøy.. Jeg har sendt vekk et par kjøpere tidligere. Har solgt til en slik type før, men heldigvis solgte han den videre etter rundt et år. Da ble det endelig stilt. 

Jeg lurer kanskje på å ta lakken, bremsene, AC, A-stolpedeksler og den hjelpepumpen til restvarme. Kanskje jeg får skvist litt annet inn på listen også. Håper å få det overstått til senest juni. 

Det største problemet mitt er å beregne hva den er verdt nå og hva den evt. er verdt etter overnevnte fiks. Først da kan jeg begynne å regne på penger inn/penger ut, som du sier. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kristoffer Engum skrev:

Hvilken pris tenker du vet en kjapp å enkel handel nå i vinter, så slipper du unna alt arbeidet selv da? 

Takk for interesse, men for å være ærlig, så frister det ikke så veldig å selge fort og gale. Mtp nettverket jeg har,  og ny jobb for en måned siden, så får jeg gunstige priser på lakk og deler, og kan spare mye på si. For å "gå i null" ved evt. salg i vinter, måtte den gått for 230K. Det er 49K under den billigste ombygde på finn. Den er nok uansett også fiks ferdig ila januar/februar. :)

Er liksom gunstigere å fikse rimelig enn å selge med fradrag for prisene et verksted hadde tatt (for hver minste ting.) Også når man selv er nevenyttig. 

Har også en vinterbil som er god å kjøre og ikke dårlig tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hadde JEG skulle kjøpt m-bil så hadde jeg nok ikke kjøpt hva som helst.  men jeg er kanskje over snittet pertentlig.

 

ang rust så går det litt begge veier synes jeg. jeg har lett for å tenke "nylakkert rust ja".  så jeg synes bilene framstår mer ærlig med noen flekker, for da vet man hva som blir gjort når man fjerner de. 

 

så jeg villet heller fått alt til og fungere, og tatt småtteri som a-stopledeksel, shadowline, aux-vifta,  kanskje fått lakkert felgene og polert bilen, så inntrykket blir bra.   det værste er kanskje giret. mener å ha lest at man ikke får kjøpt deler til disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det å selge en M- bil er ikke like enkelt som en vanlig BMW. Solgte en M-bil for noen år siden og det tok litt tid. Ville også tenkt på det Ivrig sier her lenger opp om å finne rett kjøper. Viktig at kjøper skjønner at det er en gammel bil og at det gjerne koster litt ekstra med en M5 kontra en 540 for eksempel.

Men når det gjelder pris så er det jo sånn at hvis bilen er riktig priset så blir den jo solgt. Selger vil jo ha mest mulig for bilen og kjøper vil jo betale mist mulig hehe.

Tenker også at det er kanskje noen som gjerne ville kjøpt den rimelig og ordnet tingene som skulle vært gjort med den selv. :) Hvis du hadde lagt den ut for 239000,- så kunne kjøper avgjøre hva han ville gjøre videre.  

Så ut som en fin bil og flott farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en girkasse i USA og en i Tyskland. Er litt stiv frakt osv. så prøver lykken på forumene i Norge (FB osv) først. Vet om et par her inne som har hatt samme feil (sync.ringer) på sine M5er og sluppet unna med brukt kasse til 9-10K. Jeg må uansett montere clutchen jeg har liggende og bytte olje, så kan like greit smelle inn ny girkasse i samme slengen. Blir ikke merarbeid da. :)

Jeg har også bestemt meg for å restaurere Style 37-felgene. Det blir 6-7K ekstra. Så tar jeg sensorer og småplukk fremover mot våren, ila lagringen. Jeg får nok (proff)lakkert det verste, om ikke alt av skavanker også. Så ryker den på finn rundt mars-april. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger ville ikke sende girkassen til Norge (fra USA.) Prøvde som sagt lykken på E39 gruppene. Noen som har en formening om dette? 

20180106_220925.thumb.png.9010694819d518df1a46586c500f2331.pngScreenshot_20180106-220841.thumb.jpg.bf6578e0f464a755e4ed3bc3b9c9c927.jpg

Synes det virker veldig rart, spesielt når det er 2 andre med M5 som har kommentert her inne, uten å si at mine slitte synk.ringer er normalt/å forvente både på min kasse og den brukte jeg evt. kjøper  :P Men så kjenner jeg ingen som har/har hatt E39 M5, heller. Eller vi har jo Toften med E38 M5. Han har jeg glemt å spørre. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Thundercoil skrev:

Selger ville ikke sende girkassen til Norge (fra USA.) Prøvde som sagt lykken på E39 gruppene. Noen som har en formening om dette? 

20180106_220925.thumb.png.9010694819d518df1a46586c500f2331.pngScreenshot_20180106-220841.thumb.jpg.bf6578e0f464a755e4ed3bc3b9c9c927.jpg

Synes det virker veldig rart, spesielt når det er 2 andre med M5 som har kommentert her inne, uten å si at mine slitte synk.ringer er normalt/å forvente både på min kasse og den brukte jeg evt. kjøper  :P Men så kjenner jeg ingen som har/har hatt E39 M5, heller. 

Min kasse er i tipp topp form, så det at "alle" kasser skraper i 3. gir er en litt tynn forklaring, siden to andre har sagt det fra før også. Så nå er det tre stykker som sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...