Gå til innhold

Marius' 318ti trackdaybil


Marius Risan
 Share

Anbefalte innlegg

Heihei! Har nylig gått til innkjøp av en 98-modell E36 318ti som jeg planlegger å bygge til min første trackdaybil.. Har vært mye frem og tilbake med hva jeg har hatt lyst på, men ønsket meg en lett bil med ikke så stor motor slik at jeg kan lære meg å kjøre ordentlig :) Når det da kom ut en nokså billig 318ti til salgs hoppet jeg på første fly til Bergen og la meg på en hyggelig 7-timers tur tilbake til Oslo:-) 

C8AhTOc.jpgoWfhRMW.jpgQcl2hSf.jpg89S4hpN.jpg

Har en del planer for bilen for å gjøre den egnet for banekjøring:

  • Bøttestoler
  • Coilovere
  • Drilla bremseskiver og EBC yellowstuff bremseklosser
  • Sportsratt
  • Short shift

Har også noen 17" style 32 felger med Federal 595RSR semi-slick dekk som skal på. Vil ende opp noe i denne duren:

cUbvpXO.jpg

Masse updates kommer mot våren8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Sommeren er rett rundt hjørnet, og baneriggingen er igangsatt! Følgende deler skal på bilen:

  • JOM Blueline coilovere
  • Brakemotive slissa/drilla bremseskiver 
  • Mintex M1155 og M1144 bresmeklosser
  • Shortshifter
  • Sportsratt
  • Bøttestoler

68TXF68.jpg

 

Skiver og klosser er allerede montert :)

1BXTJwk.jpg

OV0utSG.jpg

L3TYESD.jpg

LxZ59hF.jpg

fGRzFot.jpg

oarexsw.jpg

Må få bilen på eu så fort som mulig, så skal resten monteres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten update:
 

Fått ubedret nesten alt for å få den igjennom EU, mangler bare å få sveiset ene jekkfestet bak så er den good to go.. :)

Har også gjort et lite forsøk på å lage min egen shortshifter med noen deler jeg hadde liggende. Ser langt ifra pen ut men tok meg en drøy time å lage, og er utrolig fornøyd med hvordan girfølelsen ble (var helt forferdelig før).

attachment.php?attachmentid=630662&d=152

 

 

Har laget en enkel guide på den her:

https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2377860-DIY-Homemade-adjustable-shortshifter-E36&p=30034857#post30034857

Endret av Marius Risan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Etter en veldig morsom trackdaysesong ifjor sommer, måtte motoren ut da den lakk olje i alle retninger og hadde defekt toppakning. Tenkte samtidig at det ville være morro å løfte utseendet på motoren, samt gi bilen noen oppgraderinger når motorrommet var tomt.

Motormessig ble det en stor gjennomgang med overhalt topp, nye rådelagere, stempelringer, pakninger/simmeringer, sensorer, slanger, tenningsdeler og lakkering. 

Andre ting som blir gjort i samma slengen er ny clutch, overhaling av giroverføring, ny radiator, E34 styreledd, M3 masterpumpe, 4.10 diff og litt annet småstæsj. 

O6rrPcg.jpg

Sp3Osxf.jpg

mCB2ws9.jpg

fAOaVRr.jpg

6T1A2dk.jpg

njeWxE5.jpg

K0CRE9K.jpg

npnaCNe.jpg

tXBv3qG.jpg

4zRrhoJ.jpg

 

Sylindervegger ble honet opp med flexhone. Veldig enkel sak å bruke, som ga bra resultat.

bYV2JDx.jpg

ZEmvWvW.jpg

dOMTsC8.jpg

CDtFn6f.jpg

rSPAdNb.jpg

XX4jk78.jpg

HcrXK9p.jpg

PNsTwDZ.jpg

f8zMgYQ.jpg

Det som gjenstår nå er å få rengjort bunnpanne og montere ledningsnettet på motoren så er den klar til å monteres i bilen igjen. 

 

Endret av Marius Risan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...