Gå til innhold

Pappa skal kjøpe bil - Hvordan er 218i? Kjøpt 218i :)


Lars89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Min far på 55 skal kjøpe seg nyere brukt mpv/crossover/suv. Innenfor budsjettet (250k)  dukker 218i Active Tourer opp.

Noen som har erfaring med disse? Noen spesielle feil å se opp for? Blir ikke helt ekte BMW med fwd osv i mine øyne, men den ser ihvertfall litt friskere ut enn alternativene. 

Hva syns dere om denne? Noe utstyr man "må" ha på disse som mangler?  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108737707

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt en relativ kjønnsløs BMW. Men det er en fin eh, senior bil. Man sitter seg inn og ikke ned. Ja, motoren står på tvers og man har Aisin kasse (fremdeles 8 trinn) og bilen er FWD. Men klarer man å fokusere på hva man får og ikke på de tradisjonelle BMW kjerneverdiene, er det relativt mye fornuft med blåhvitt merke på panseret. Skal man gå for denne bilen er det to muligheter, i3 bensin, flott lydbilde og smidig motor, evt 225Xe, hybrid og AWD.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!  Akkurat denne bilen har manuell kasse, men han ønsker egentlig automat.

Han vurderer B-klasse, Verso,  Sportage, Rav4, Cr-v, Cx-5 osv også.

225xe er sikkert bra for mange, men han har ikke lademulighet. Hadde han hatt det hadde det blitt elbil.

Han har kjørt 2001 Opel Zafira i 13 år nå så alt blir jo en oppgradering...

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke dette spesielt spennende biler i utgangspunktet, men her hadde jeg nok vurdert B-klassen fremfor 2-serie. Dette bugner kun ut i at B-klasse har et mye finere og mer helhetlig interiør(design), samt at den føles mer moderne i forhold til lyssetting etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 2-serien er et fornuftig valg om man er på utkikk etter bil i denne klassen og ikke har behov eller interesse for annet. Man setter seg rett inn og den er god å kjøre til å være en fwd, ingen typisk BMW, men det forventer man heller ikke. Jeg ville vurdert M-Sport om dere finner en, om han ikke bryr seg er det derimot ikke nøye. B-Klassen er faktisk ikke ille den heller og i mine øyne stiller likt med 2-serien. :)

Siden Rav4 er på listen... Jeg degraderte fra E91 320xd til Rav4. Og jeg må si at Rav4 (2006-2013-karrosseriet, vet ikke hva det heter) faktisk er grei å kjøre, praktisk og god til prisen og bil å være. 2.2L 150hk 4x4. Nå er ikke premiumdetaljene fra BMW der, ikke sittekomforten, ikke lyddempingen(selv om den heller ikke er ille) og ikke legendariske xDrive. Alt dette er klart et savn, men likevel gjør den nytten og kommer seg fram(egen knapp for difflås 55/45). Recliner bakseter, baksete kan skyves hver for seg og legger man ned bakseteryggen blir gulvet helt flatt. Det kom en ny Rav4 i 2013, penere å se til, men formålet mitt ved å bytte var å få en billigere bil. Det er ingen statusbil, det er ingen gateracer og hver 8. bil man møter er Rav4, så den skiller seg ikke ut i mengden heller. Jeg kan ihvertfall anbefale denne om det praktiske og "ting er ikke så nøye" er prioritert, samt billig i drift. Personlig skal jeg tilbake til premiumbil etter husprosjekter er ferdig, da jeg heller liker å pakke litt smart og kjøre inspirerende. For de fleste(ikke vi på forumet, men mann i gata) er ikke mine preferanser generelt sett nøye. Vil du ha mer komfort og duppedingser, 2-serie eller B-klasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er helt klart av den "praktiske"/ikke så nøye typen så sånn sett kan det være at 2-serie er "for fin".

Japse-SUV er stort sett veldig holdbart, men litt dårlig lydissolert. Skal uansett ha nyere enn 2013 for å få noenlunde moderne bil med dab, panorama, gjerne acc osv.

Skal prøvekjøre div de nærmeste dagene så blir interessant å se hva det blir til.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden SUV er nevnt så hadde jeg uten tvil gått for en X1 med xdrive. Med det budsjettet som er satt opp så får man seg en rimelig pen x1. Hjelper nok ikke på at jeg ikke kan fordra utseendet på 2 serie. Min personlige mening er at en x1 ser ut som en helt vanlig SUV, skiller seg meget lite ut. En 2 serie ser man er grusom og er noe jeg personlig legger merke til. Men som du nevnte så er nok prøvekjøring det lureste.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 218I med M-sport og i en litt kul farge (Estoril) er absolutt ett av de bedre alternativene i denne klassen. Som BMW så ser den litt snål ut, men til å være i denne klassen så ser den riktig så bra ut. De fleste biler i dette segmentet later til å være designet slik at de skal se så teite ut som overhode mulig. Her er 2-serie Active Torurer, Golf Pluss og Ford C-Max gode unntak. 

Alternativt ville jeg vurdert en X1, dette er relativt enkle og driftsikre biler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at innenfor kriterier(2013+, bensin og 250k) er det kun én X1 til salgs og den var lite utstyrt og kun sDrive. Sett bort fra det er den sikkert god å kjøre, men xDrive føler jeg er litt av vitsen med X-modell. Av de alternativene som kom opp på finn.no fra BMW så synes jeg den du linket til i første post var kurrant, da det ikke var M-Sport eller 225XE og oppdrive. Kan han ha el-bil? Da burde dere sjekke ut i3. Ikke suv, crossover eller mpv, men man setter seg også rett inn og ikke ned, god oversikt og ellers en kvikk og moro bil. Du får B-klassen i el-bil også.

https://www.finn.no/109063903

https://www.finn.no/109251538

Kan også legge til Mini, som er nestenBMW. Countryman og Paceman.

https://www.finn.no/108755767

https://www.finn.no/105652130

 

Edit: ser nå at elbil ikke var aktuelt pga. lademuligheter.

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fra B Klasse 2015 mod nå til 225xe

B klassen hadde bensin og automat, ikke fornøyd overhode... Spesielt på snøføre var den håpløs, måtte kjøre den på manuell om du ikke ville risikere den skulle gire ned 3 gir og 6k rmp i en lite bakke med sving. Antiskrensen er heller ikke noe å skryte av i forhold til BMW

Har både e90 og e61. Dei er en drøm etter vegen på snøføre i forhold.

Jeg mener 225xe har mye mere premium følelse en b-klasse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er 225XE bedre på vinterføre enn B-klasse uten 4Matic :) 225XE er utenfor budsjett da billigste ligger på 320 000,-.

https://www.finn.no/109475303

Derfor er framhjulsdreven 2-serie og B-klasse aktuelle skal vi følge trådstarters kriterier. Han får også f.eks. Hyundai IX35, Nissan Qashqai og Citroen C4 Aircross (med fler) med 4x4 innen budsjett og da samme fremkommelighet som 225XE, men jeg forstod det slik at bensin, premium og støyisolering var viktig og da utgår de fleste japanere og koreanere uten at de ellers er dårlige biler. F30 og F20 er også innenfor, men de er verken SUV eller crossover. Jeg er ingen ekspert, men har prøvekjørt både 218i Gran Tourer og 225XE Active Tourer og det er ikke nevneverdig forskjell på de når de kjøres på bensindriften. 225XE har som sagt 4x4 og med de fordelene det medfører, som du allerede opplever i din egen :)

Jeg sier "GO" på den første 218i ts linket til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en MINI Countryman? 

Det jeg reagerte aller mest på da jeg satt i en 2-serie, og ene og alene største grunn til at jeg ikke kunne hatt en slik, er at det er en helt hinsides dødsone pga A-stolpene. Kan sikkert gjemme en 7-serie bak der.

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lars89 skrev:

Takker for svar!  Akkurat denne bilen har manuell kasse, men han ønsker egentlig automat.

Han vurderer B-klasse, Verso,  Sportage, Rav4, Cr-v, Cx-5 osv også.

225xe er sikkert bra for mange, men han har ikke lademulighet. Hadde han hatt det hadde det blitt elbil.

Han har kjørt 2001 Opel Zafira i 13 år nå så alt blir jo en oppgradering...

Hva mener du med "Men har ikke lademulighet?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...