Gå til innhold

Risting i ratt uten brems e91


Bjart Eriksen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i lang tid hatt problemer med risting i ratt mellom 80-100 km/t. Har avbalansert dekkene flere ganger, men hjelper ikke. Både sommer- og vinterdekk. Jeg har byttet bremser (kallipper, klosser og skiver) Jeg har byttet hjulelagere fremme, og jeg har byttet casterstag (bærearm) de fremste. Jeg har også hatt 4-hjulskontroll. Hva mere kan jeg gjøre uten å bytte hele forstillingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Lada, da rister det uansett hvilken hastighet du har.

Jeg hadde samme problemet til jeg skiftet smultringene i bakkant av opphenget på en e46, ser at e91 ikke har samme opphenget men du bør få sjekket foringene i opphenget foran.

Så første mistenkte er foringene foran, hvor langt har billen gått?

Hvis bilen har rullet over 150k er det snart på tide å skifte 1 og 2 på bildet her.

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e91-touring-320d/etk_delekatalog-forstilling-31_1219

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må nok bytte noe mer i forstillingen. Spørsmålet er vel hva jeg skal starte med. Bilen har gått 224 000 km. Det er ingen ulyder over humpler eller ujevnheter. Casterstag(øvre bærearm er byttet), så da gjenstår nedre bærearm,stab-stag og endeledd. Hva har oftest skyld i risting, selv om det ikke er ulyder. Jeg tenker selv stab-stagen er siste prioritet, eller hva tenker dere ? Kan det også være en defekt styrestag? Det er ikke mange uker siden bilen var inne på 4-hjulskontroll og de fant ingenting galt i forstilling, men allikevel har det ristet i over ett år nå i rattet. Det er småristing- småkjapp bevegelse fra side-til-side, Ikke store trege utslag som feks med kast i skivene. Det som er byttet hittil er: nav m hjullager begge sider pluss øvre bærearm (casterstag), pluss alt av bremser (klosser,skiver,callipere) pluss høyre endeledd. Ikke venstre. Da jeg byttet høyre endeledd lagde det lyd.

Det er ikke alltid det rister mellom 80-100 km/h, men som oftest. Og hjul er som sagt avbalansert og det er ikke kast i felgene. Riktig lufttrykk har jeg også da jeg fyller 1 gang i uken.

 

Endret av Bjart Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E61 er helt lik kun kjørt 152000km , rister mellom  80-110kmt selv etter alt er byttet i forstilling og felger er avbalansert, tatt hjulstilling også 

Har kjøpt nye bremser som skal byttes til uken for å se om problemet blir borte

bremsen ble byttet for 3 år siden, ikke noe sånn kast følelse under brems men må bare forsøke meg frem

neste blir hjul lagre om bremse bytt ikkje hjelper 

 

Endret av josulf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være så mange ting: alle kuler og lagre fremme i forstilling,kalliperstempel, glidepinner, kast felger, ubalanserte hjul, hjullagre,kast i nav, for romslige kalliperholder etter for mye sliping/puss. Manglende 4-hjulskontroll eller ikke riktige deler.Noe mere? 🤣

Dersom du ikke merker verken ulyd i svinger, eller det ikke er slakk i dekket når du heiser bilen opp og presser hjulet til side, er det nok ikke hjullageret såvidt jeg har forstått.

Endret av Bjart Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om alt må byttes før problemet er løst så gjør eg det :P  bilen skal ikkje vinne 

har forøvrig nye dempere og tårlagre også, uten om alle stag så gjenstår kun hjullagre og bremser 

Men er det mulig at problemet kan ligge i bakstilling ? alle sier da skal ikke rattet riste men kan det plante seg i karosseriet å lure meg ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne min egen erfaring med ubalanse i hjul/risting på E 39. Av 6 sett med hjul siden 2005 har kun ett sett som jeg kjøpte i 2008 vært akseptable. Ingen feil på hjuloppheng/styring/bremser. Siste vår kjøpte jeg nye felger og  dekk og balansen var så dårlig at butikken tok  de tilbake etter utallige balanseforsøk.

Så kjøpte jeg 4 brukte felger med 2 brukbare og 2 dårlige dekk som jeg måtte bytte. Jeg fikk hjulene balansert på bilen i forsøk nr 2. Dette er pr idag de beste hjula jeg har idag. Sommerdekk. Jeg har 2 sett sommerhjul og 1 sett vinterhjul. 

Problemet er like stort på Tahoe, litt enklere på Camaro. 

I mine tilfeller er den største feilkilden dekk. Nr 2 er felg. 

Jeg har 32 hjul og 31 er sånn middels bra. 1 reservehjul fra 2004 er ubrukt, kanskje det er helt fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av problemet: Det ene motorfestet var kaputt, det andre meget dårlig. I tillegg var girkassefestene også dårlige, men det skal ikke gi denne type risting som jeg opplevde i rattet.

Skulle hatt en egen tråd for risting i ratt. Ramser opp noen kilder til dette:

Vanlige årsaker:

- Ubalanserte dekk

- Kast i felger

- Manglende forstillingskontroll 

- Dårlig casterstag 

- Dårlige bærearmer,evt stabilistatorstag, styrestag

- Dårlige motorfester. 

 

Andre årsaker, men som regel ikke mye risting:

-Treg kalipperstempel som gjør at bremsene tar tak

- Dårlig smurt glidepinner som gjør at bremsene tar tak

- Feil størrelser på bremseklosser son gjør at bremsene tar for langt inn på skiven.

-For romslige kalipperholdere etter pussing og sliping over tid. Medfører at klossene flytter seg for mye og kan i verste fall føre til større bevegelser dersom fjæra i bremseklossen er litt løs i kalipperen.

Endret av Bjart Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...