Anbefalte innlegg

Etter 7 år i E36 var det på tide å bytte ut bruksbilen. 

IMG_2534.thumb.JPG.0f671c18d5769a6e19916f98a7d0080f.JPG

 

Kom over en E90 320si til en grei pris. Tenkte det kunne være gøy å sette den i stand da det er en sjelden bil. Kun 2600 produserte. 

Hentet denne i Sande i Vestfold i sommerferien. Som alle andre 320si, hadde også denne problemer med sylinderforingene. Har brukt høsten på å få den i orden.

IMG_2404.thumb.JPG.d5c4d603cf0a88d64fea40f6c95f5335.JPG  

 

Kommet hjem og fått den inn i verkstedet. Tatt ut motoren for å sjekke skadene. Samtlige foringer er sprukket + gjennomslag mellom sylinder 1 og 2.  

IMG_2406.thumb.JPG.bea5b78fb800039967d7fabfd48753a7.JPGIMG_2421.thumb.JPG.a3c600f0bbc182d0fdb45600c877d341.JPGIMG_2453.thumb.JPG.d038df80ac6587e08ee816b403082830.JPG

 

Ny original blokk med stempler ble kjøpt. Toppen grundig rengjort, planet, slipt ventiler, nye tetninger og shimset til riktige klaringer. 

IMG_2539.thumb.JPG.e10035ba19e5ed6f6e0ce05b0a84dced.JPGIMG_2470.thumb.JPG.a84f6fadd6cbade37c9c6ee518d5e4b6.JPGIMG_2535.thumb.JPG.c829495b92bb6e22d650b9f62cc36a14.JPGIMG_2536.thumb.JPG.b0f0260b4498e7a8074ebafdac6addb7.JPGIMG_2475.thumb.JPG.84cd098d8afa15ed769236970c4136db.JPGIMG_2540.thumb.JPG.96378958013e8408d5fc6ceed4484029.JPGIMG_2543.thumb.JPG.9b3d737e9e88f0bd931ecf822cfaf772.JPGIMG_2548.thumb.JPG.74b7fdcbf609c9b4d4c2373ca4404803.JPGIMG_2549.thumb.JPG.be87a7297833c91afa80fcd5dc37b0d6.JPGIMG_2550.thumb.JPG.7d67373b280ed0acb36dd69f2e9ab7d1.JPGIMG_2551.thumb.JPG.35bac52467525a24b60aa7b52f27270d.JPGIMG_2553.thumb.JPG.1fd4e4ed12660c01513251819bf23676.JPG

 

Alle lager og bolter er nye. Lager klaringer ble sjekket og alle var meget fine. 

IMG_2563.thumb.JPG.9ed0c8a96b0cb386bf3a8f412de12fae.JPGIMG_2564.thumb.JPG.42b2827a6fa89620ecaa753bd280860c.JPG

 

Da var det bare å begynne å montere. Time registeret og få den på plass i bilen igjen. IMG_2565.thumb.JPG.ed5e36c8d046680a3149dd975eb6944c.JPGIMG_2566.thumb.JPG.09dbe91d3a76e57e8a560d4b91c1d3b7.JPGIMG_2574.thumb.JPG.e18da45b72431db6cdbcee9882e12c69.JPGIMG_2575.thumb.JPG.66ecf33f3083712fc49e029ab147e091.JPGIMG_2578.thumb.JPG.0de6d5c095ab7aafc09df3ef07c2530a.JPGIMG_2598.thumb.JPG.0e133c92fe05d44d2cfb50e53cf1d825.JPGIMG_2599.thumb.JPG.dd5583ee550e71e9a8e2e5d67aeac105.JPGIMG_2600.thumb.JPG.ac77eb10ce0517e7488446e66e3731a7.JPG

 

IMG_2605.thumb.JPG.083127460f1089d02380f70e3eeeb138.JPGIMG_2606.thumb.JPG.fa28029e6b4767aff3a208b1dad2cd21.JPGIMG_2607.thumb.JPG.0332ba824fe1c8420d3373587c827eb4.JPGIMG_2615.thumb.JPG.cbd91fc1d2fdba9e7660f53e5e818ce6.JPG

 

Oppstart. Maler som en katt.

IMG_2616.thumb.JPG.db6b5b97e870506f3c4e480f75379b2c.JPG

 

Diffen viste seg å være ødelagt. Jeg kunne bare fått tak i en annen, men vil helst beholde 4.10 utvekslingen som bare 320si har.

Alle lager og simringer ble kjøpt nytt + Quaife lsd diff. Strammet pinjongakslingen til med riktig forspenn og sjekket at jeg har riktige klaringer. 

IMG_2579.thumb.JPG.35398572bab52f1483ce5ae7c89324e6.JPGIMG_2609.thumb.JPG.b2db96ab5de0c992ba79f86f52805bc6.JPGIMG_2611.thumb.JPG.0112a3c35454749baae01d8066cd0131.JPGIMG_2612.thumb.JPG.024f70b7cf10e459504e5cc155a66f45.JPGIMG_2613.thumb.JPG.3b0a5d4688bfb3905b8ead149c7705a5.JPG

 

Viste seg å være en knekt fjær også, da fikk jeg like så godt tak i KW coilovers i stede for å kjøpe ny org fjær. 

IMG_2558.thumb.JPG.7264aeb7d4cdb39372d0b3c713f818cc.JPG 

Jeg synes endestussen er så kjedelig på disse bilene, så jeg kasta sammen en i full fart av noen gamle rustfrie rørdeler jeg hadde liggende.

IMG_2619.thumb.JPG.5764518350447c35252255e31647a2bc.JPGIMG_2621.thumb.JPG.8f5d68c95222be10c1ed5d9a6ae0cb1d.JPGIMG_2622.thumb.JPG.1cd5ba6abff1d39caa6beaf386c35623.JPG

 

Nye lister til dørkarmene. De gamle var ikke veldig fine lenger. 

IMG_2635.thumb.JPG.d3e63d518d21ddbc5461ea1d0727ca46.JPG

 

Kjøpte et komplett sett med F30 M-sport bremser. 340mm framme, 345mm bak. Da ble det kjøpt ny E9* M3 hovedsylinder, nye hjullager, 135i nav bak. 135 navene er en del breiere en E90 navene. Jeg måtte dreie av dem 3mm for å få F30 skiva til å stå midt i kalipperen. Sitter som et skudd nå. 

s-l1600.thumb.jpg.187bd0ad57552d8e6dd0d0e385cfc2e8.jpgIMG_2633.thumb.JPG.4d82caa8afa48ab3ee79ced7e79b5c6e.JPGIMG_2661.thumb.JPG.411d237ce778f87c9a3f3d6b8ac7828e.JPGIMG_2656.thumb.JPG.45823988fb506c0e3f87224edab1fa65.JPGIMG_2651.thumb.JPG.1f5f957b65feead04477df9bed6285b7.JPGIMG_2659.thumb.JPG.d5dc65efba7ecbfe61812188d91783f5.JPGIMG_2660.thumb.JPG.10b99a5f2ed84be79924e1a0ceb83663.JPG

 

Laget noen spacere for å få bilen til å se litt bedre ut. Etter å ha kjørt litt med bilen begynte det å komme noen vibrasjoner. Viste seg å være dobbelmasse svinghjulet. 

Nytt svinghjul og ny clutch ble kjøpt og montert. Bilen er nå i daglig bruk og jeg er storfornøyd med bilen. 

IMG_2686.thumb.JPG.a392c0b8c390da14cadd49ac33036915.JPGIMG_2665.thumb.JPG.a25c135645f0e17561d242d91b84b2f2.JPGIMG_2709.thumb.JPG.61a0c49f89a14a037076a32058c6c298.JPGIMG_2710.thumb.JPG.aada9bd11c16459b2809b0776638feba.JPGIMG_2677.thumb.JPG.dc4697d2415608c0fec4dd465eb01995.JPGIMG_2681.thumb.JPG.e6497dd1bf548d8bb4497611a3b9df19.JPGIMG_2684.thumb.JPG.17a3ba18dc3a752a35d0a6952f1957aa.JPG

Endret av bmwe30is

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil og litt av en jobb! Gøy at du fokuserer på understell og bremser (og diff). :) Gøy med masse bilder også. 

Spørsmål: Hvor fikk du tak i m-sport bremsene? Brukt? Jeg undersøkte mulighet for å kjøpe og ettermontere M-sport-bremsene da jeg letet etter F30 iom at veldig få biler hadde disse originalmontert. Fikk da beskjed av BMW at det ikke gikk an å kjøpe disse løst og ettermontere. Har M-sport bremser på den bilen jeg endte opp med nå da, men bare nysgjerrig :)

Endret av macrorain

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Kjenner til gamle eieren av bilen her. Ser ut som den har havnet i rette hender :) må ta en tur tilbake til drammensområdet en annen gang med e30 touringen syns jeg :D 

Morsomt det da. Hehe ja kanskje det. Den står bare til pynt i garasjen for tiden, men vi for se :) 

11 timer siden, Gabz skrev:

Rå bil og flotte oppgraderinger så langt! Følger med videre :)

Takker :) 

11 timer siden, Daniel. skrev:

Tøff bil! Har hørt mye rart om de 320si motorene ja :o

Men bra du har fått liv i den! Mye smakfulle oppgraderinger også. :D

Ja, virker som de fleste sprekker. 320SI motorblokka fikk nytt delenummer i 2011. Etter dette skal de være holdbare :) 

5 timer siden, papertiger skrev:

En god jobb lagt ned i denne! Har troa på en framtidig klassiker her :) 

Ja, med tanke på hvor få som er produsert så burde det bli en klassiker :) 

5 timer siden, Gorg skrev:

Gratulerer med flott bil!

Her har du virkelig oppgradert! Tror de fleste hadde stoppet etter diff bytte 😌

Flott med en virkelig bilderik tråd 👍🏻

Takk for det :) 

5 timer siden, macrorain skrev:

Flott bil og litt av en jobb! Gøy at du fokuserer på understell og bremser (og diff). :) Gøy med masse bilder også. 

Spørsmål: Hvor fikk du tak i m-sport bremsene? Brukt? Jeg undersøkte mulighet for å kjøpe og ettermontere M-sport-bremsene da jeg letet etter F30 iom at veldig få biler hadde disse originalmontert. Fikk da beskjed av BMW at det ikke gikk an å kjøpe disse løst og ettermontere. Har M-sport bremser på den bilen jeg endte opp med nå da, men bare nysgjerrig :)

Takk takk :) Har lært det i løpet av årene at skal man bruke penger på bil, så bruker man det på understell/bremser/drivverk og motor. I hvert fall det jeg har mest glede av :) 

Bremsene kjøpte jeg brukt ja. En opphugger i England som solgte de på ebay. Kommer fra en 2015 F32.

Hmm, jeg har sett på Koed at man kan kjøpe de nye. Men da snakker vi 40.000kr for skiver og kalippere. 

De ble dessverre noe skadet under frakt, så jeg har en sak på gang nå med fraktselskapet om en eventuell erstatning. 

1 time siden, hsd skrev:

Tøft prosjekt :) deilig å se større mods enn kinacoils og carbonfiber folie på listverk på de der. 

Takk for det :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba. Ser ut til at du sitter på bra med kunnskap når det kommer til det mekaniske. Jeg vurderte å ta diffen min selv, men overlot den til fagfolk isteden :-P Flott at  du tar vare på en slik sjelden bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så mye nytt nei. Bilen er i daglig bruk og fungerer utmerket:) Jeg har kjørt ca. 20000 problemfrie kilometer siden jobben ble gjort.

Jeg er positivt overrasket over denne motoren. Den er veldig ``allsidig``. Behagelig ved langkjøring, utrolig stillegående, man kan slippe den langt ned på turtall uten å måtte skifte gir. Samtidig har man et langt register hvor den er veldig villig på høyere turtall👍

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er dine erfaringer med quaife lsd på vinteren med tanke på fremkommelighet? Tenker på virkemåten med sånn type diffbrems kontra en lamellbasert som hele tiden har litt fremkommelighet på begge hjul. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive