Gå til innhold

Råd og hjelp til å kjøpe og kode ny Navi enhet, CCC


Telepondus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, ærede forum-folk !

Første gang jeg skriver her, selv om jeg har lest rundt her i ganske lang tid :-)

Trenger råd og hjelp nå når jeg skal skifte Navigasjonsenheten på bimmern.

Bilen er e60 530 xi fra 2005. Vin CC76375

 

Navi enheten (CCC) begynte å restarte om og om igjen her i sensommer så jeg sendte den til en kar som virka ryddig og svarte fint på ymse spørsmål via eBay. Fikk den tilbake nå først i forrige uke og da virka navi og telefonen bra i starten. Etter ca. 10 minutter putta jeg i en CD og da brøt helv.... løs. Det kom en masse hyl og skrik i høyttalerne og skjerm og alt ble svart og tyst, med unntak av masse klikkelyder fra CD-spillermekanikken. CD´n lot seg løse ut og da ble absolutt alt stille. Ikke noe videre liv, jeg prøvde å plugge inn og ut - av og på tenning og det meste. Ikke noe mere liv.

Leit, men han som reparerte den vil ikke ha noe mere med dette å gjøre, selv om han gir 12 med. garanti :-/   Men jeg får klage inn dette senere.

 

Derfor har jeg lyst til å kjøpe en fungerende brukt en fra f.eks eBay som er plukket ut av en kollidert bil eller noe.

Har derfor noen spørsmål som kanskje en eller annen kan forbarme seg over.....

 

1. Er det noen spesielle CCC-enheter jeg må se etter ?

    På bilen min er det Logic 7, blåtann for handsfree telefon og CD skifter.

2. Har skjønt at den må kodes. Er det noen på østlandsområdet som aller nådigst kan hjelpe meg med dette ?

    Jeg bor i Porsgrunn

 

Er takknemlig for all hjelp jeg kan få :-)

 

Vennlig forumhilsen Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så farlig hvilken du velger, det har med codingen og gjøre hvordan bilen er utstyrt, som logic 7 som må codes, samt kominikasjon med bc og inhka(temperatur og vifte styring) enheten vil «fungere» uten koding også. Jeg ville kanskje vurdert muligheten for og sette inn cic med dab(2011mod cic med dab utstyrskode sa654 har dab+) i steden for, så har du en mye bedre løsning i fremtiden. Ulempen er at du må hente oppdateringer i forhold til kompabilitet fra bmw.com igjenom et annet chassienr. Men noen har gjort det da de har mulighet for og sette inn combox for streaming av musikk gjenom bluetooth. Mener og ha sett @awt gjorde dette i gammle bilen sin😊

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke en cic som passer rett i en e6x med dab+??

Men det finnes cic som passer rett inn i bilen med svært få endringer av din bil.

Ellers har sand1 rett. 

En annen mulighet om du vil ha det helt originalt er å kjøpe en pante enhet fra BMW. Koster ca 8k. Da er ccc helt ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sand1

Takk for svar. Dette er nyttig. Har lest at det er noen som oppdaterer til CIC, men tror ikke jeg går for det, det kan fort koste litt. Jeg har allerede en DAB modul i bilen som jeg var ganske fornøyd med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en i Ølen (reklamerer på finn.no) som også reparerer slike. Har ikke brukt han selv, men har sett flere som har vært fornøyde etter å ha handlet av han.

...ellers har jeg en defekt uskrudd (mener jeg på) CCC som du kan få for frakten om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Otis skrev:

Det finnes vel ikke en cic som passer rett i en e6x med dab+??

Men det finnes cic som passer rett inn i bilen med svært få endringer av din bil.

Ellers har sand1 rett. 

En annen mulighet om du vil ha det helt originalt er å kjøpe en pante enhet fra BMW. Koster ca 8k. Da er ccc helt ny.

Blir ikke helt plugg and play da antenne biten ikke er lik må vel ha fkra glassantenne. og er usikker om du kan bruke cd veksleren med combox, samt kodingen og dette. Men ville ha sagt at combox kom føre cdveksler iallefall. Ser hva du siktet til otis, er litt mere styr og få det inn men helheten etter på føles bedre:-D Har du prøvd resett med alle disse knappe løsingene på hovedenheten? evt prøvd og ta strømmen på bilen, var merkelig at det skulle slå seg så vrang uten noe mulighet for og få liv igjen i den, så fremst det ikke har blitt gjort noe riv ruskende galet der da. Kjedelig situasjon og havne i allefall. kjedelig med ansvarsfraskrivelsen fra reparatør også. ville ha prøvd og hørt med bilsalongen/bilia/gsbildeler om dette blir sjekket vis du leverer den inn(har jo ikke noe og tape på det, da det værste som kan skje er at du må kjøpe en brukten uansett). 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan høre. Her i Porsgrunnsområdet er det BMW forhandler og GS.

Uansett så ser jeg at det billigste kan bli å kjøpe en brukt en til ca. fire tusen som evt. kan kodes. Ser at noen av dem på eBay er nyere erstatningsmodeller som bare er noen få år gamle. Må da bare sikre meg at de kan returneres, tror det er ganske sikkert da :-)

Har sett han i Ølen. Han reklamerer på Finn.no.  Er ikke så sugen å sende noe på rep. nå......

 

awt !

Tusen TAKK. Ja det vil jeg gjerne prøve. Har kikka en del på YT og googla en del, så kanskje jeg kan prøve på litt rep :-/

Du kan sende meg en SMS så Vippser jeg. Tlf. er 97 nullseks 19 åtti

 

Hvis det er noen flere eminente råd så er jeg ytterst takknemlig for det. Også hvis det er noen kodeeksperter her pop Østlandsområdet. Det er jo bare greit å kjøre litt for å få kyndig hjelp til noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Reef89 skrev:

"sweetBMW" er meget dyktig på bla koding, han bor jo også på østlandet. Veldig grei og behjelpelig kar. Hjulpet meg flere ganger via fjernstyring.

I know, men har ikke han sluttet helt med koding da? Eller klarer han ikke og ligge unna?  forstod det slik etter schmiedmann konkursen så byttet han beite, og da passer det seg kanskje ikke og holde på med dette ved siden av, da det mulig det ikke passer seg slik lengre. 

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sand1 skrev:

I know, men har ikke han sluttet helt med koding da? Eller klarer han ikke og ligge unna?  forstod det slik etter schmiedmann konkursen så byttet han beite, og da passer det seg kanskje ikke og holde på med dette ved siden av, da det mulig det ikke passer seg slik lengre. 

 

Har nok dabbet av litt har jeg sett, ikke så ivrig her eller fb gruppen lenger som før. Men det er jo bare å sende en melding det og høre om han kan fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SweetBMW har ikke noe med Schmiedmann å gjøre, og har ikke hatt noe med dem å gjøre ifb. noen konkurs. Grunnen til at SweetBMW sluttet med dette er på grunn av det evinnelige maset fra inpåslitne idioter som griner av en 500-lapp for koding og som sender meldinger til langt på natt. De samme folkene skriver «????» klokken 02.00, for deretter å skrive «svar da!!!!!!!» en halvtime senere. Folk har rett og slett ikke forståelsen av at det er et håndverk som ligger bak, og det er derfor demotiverende når folk tror ting er gratis og at man deler fritt kunnskap man har tilegnet seg over flere hundretalls timer med dette. Det er rett og slett håpløst. Det er i tillegg familiære årsaker liggende bak, så av den grunn bør man respektere det SweetBMW har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Det er en i Ølen (reklamerer på finn.no) som også reparerer slike. Har ikke brukt han selv, men har sett flere som har vært fornøyde etter å ha handlet av han.

...ellers har jeg en defekt uskrudd (mener jeg på) CCC som du kan få for frakten om du ønsker.

 

Kanskje litt off-topic men vet noen her hva han her faktisk gjør med enheten? Er det inngrep i kretskort med lodding og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja. Kan se det for meg at med kunnskap på dette kan det bli mye mas. Det er viktig å holde stilen. Og hvis han tar 500 for en kodejobb må jo dette være latterlig billig. En ting er å ha investert i utstyret - det kan de fleste av oss gjøre. Men det å lære seg og bruke det er i alle fall en utfordring !

Så ja, jeg også vil gladelig betale for den som evt. kan hjelpe til med å kode inn en brukt CCC-enhet for min del.

Det er helt klart verdt hver krone :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...