Gå til innhold

-


Skare1
 Share

Anbefalte innlegg

Strekket fra Steinkjær og opp til Mosjøen er nokså øde, men fine veier, untatt siste stykket før Mosjøen. Det jobbes for å utbedre E6 rundt Mosjøen. Bra fra Korgfjellet til Mo i Rana. Noe veiarbeid like før du kommer til Saltfjellet. Derfra er det meget bra veier, untatt Valnesfjorden, som er ganske kronglete. Når det gjelder dekkene kommer vel det meste an på aldern på dekkene og føret du møter på turen. Ville nødig stått i kolonne på Saltfjellet med gamle piggfri. Hvis det melder rundt null og nedbør, ville jeg nok tenkt meg om to ganger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt den strekningen flere ganger i forskjellige typer BMW. Veldig fin tur, greie veier, osv. Følger E6 hele veien til Bodø så skal godt gjøres at du kjører deg vill, selv uten GPS. :) 17 timer høres rett ut, men regn med rundt 20 timer hvis du skal kjøre i ett strekk. Blir fort noen stopp for å spise, gå på toalett også bør du ha et par stopp for powernaps. IKKE KJØR MENS DU ER SØVNIG. Det er bare dumt, og kan ende ille.

Når det kommer til dekka dine så anbefaler jeg piggdekk, og ikke helårsdekk. Det går på helårsdekk, men risikoen for utforkjøring er vesentlig større. Du kan komme over isete veier, og da er helårsdekkene like dårlige som sommerdekk plutselig. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg et sett med piggdekk til bilen før du kjører nordover. Dessuten så regner jeg med at du planlegger å bruke bilen din mens du er i førstegangstjenesten og da kan det være greit å skikkelige dekk :)

Ellers så er det aldri dumt å ha med seg litt ekstra utstyr i tilfelle det skulle gå galt på turen eller ting du kan få bruk for. Det må du nesten se selv hva som kan være lurt å ha med, men det er for eksempel en dunk med motorolje, en dunk med kjølevæske, et lite verktøysett, hjulkryss og jekk til reservehjul, varme vinterklær i tilfelle du får stopp på bilen, litt ekstra mat og drikke, osv. Ikke rare greiene men kan redde deg hvis uhellet er ute. Når du passerer Trondheim og opp mot Bodø blir det til tider ganske øde. Har du halv tank og er usikker til hvor langt det er til neste bensinstasjon så er det like greit å stoppe å tanke opp.

My 2 cents ;) PS. husk AUX kabel så du kan høre på god musikk! hehe

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i Bodø og kan tilføye litt det de andre sier. 

Etter Trondheim er det langt mellom tettsted, og hvis du tenker å finne spiseplasser så ville jeg ha stoppet i Steinkjer eller Mosjøen. Ikke stort mellom der og strekket er svært langt. Også det mest kjedelige stykket med vei.

Beregn god tid for det er en god del veiarbeid mellom Mosjøen og Saltfjellet men også noen nyåpnede strekker.

Siste anbefalte stopp før Saltfjellet er Mo i Rana, så fyll opp og ha litt proviant på lur for man vet aldri på Saltfjellet.

Etter Saltfjellet er det stortsett greie veier og mange plasser å stoppe. 

Hvis du er glad i burger har vi tre gourmetburger resturanter 😳 Gatsby, Burgasm, Smiths og Hundholmen brygghus er også verdt å nevne

Så håper jeg du får et hyggelig opphold i Bodø 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.12.2017 at 0.27, Lerxt skrev:

Strekket fra Steinkjær og opp til Mosjøen er nokså øde, men fine veier, untatt siste stykket før Mosjøen. Det jobbes for å utbedre E6 rundt Mosjøen. Bra fra Korgfjellet til Mo i Rana. Noe veiarbeid like før du kommer til Saltfjellet. Derfra er det meget bra veier, untatt Valnesfjorden, som er ganske kronglete. Når det gjelder dekkene kommer vel det meste an på aldern på dekkene og føret du møter på turen. Ville nødig stått i kolonne på Saltfjellet med gamle piggfri. Hvis det melder rundt null og nedbør, ville jeg nok tenkt meg om to ganger... 

Godt å høre at veiene ikke er så ille. Er noe skeptisk til Saltfjellet, da jeg støtt og stadig hører om stengt overgang pga. uvær, kolonnekjøring osv. over her, mer enn jeg hører om det samme ang. andre fjell. Har vært over de fleste fjell i sør uten problemer, så det bør vel gå bra. 

Angående dekkene er de gått to sesonger og er fra 2014, kjørte over Dovrefjell for 1,5mnd siden, og da var det typisk typ. 0 grader og nedbør. Dette var nokså glatt, blir slitsomt å kjøre når man hele tiden må være særdeles fokusert på føret. Er det meldt slik føre, tror jeg at jeg dropper det hele. 

 

22 timer siden, Nyheim skrev:

Kjørt den strekningen flere ganger i forskjellige typer BMW. Veldig fin tur, greie veier, osv. Følger E6 hele veien til Bodø så skal godt gjøres at du kjører deg vill, selv uten GPS. :) 17 timer høres rett ut, men regn med rundt 20 timer hvis du skal kjøre i ett strekk. Blir fort noen stopp for å spise, gå på toalett også bør du ha et par stopp for powernaps. IKKE KJØR MENS DU ER SØVNIG. Det er bare dumt, og kan ende ille.

Når det kommer til dekka dine så anbefaler jeg piggdekk, og ikke helårsdekk. Det går på helårsdekk, men risikoen for utforkjøring er vesentlig større. Du kan komme over isete veier, og da er helårsdekkene like dårlige som sommerdekk plutselig. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg et sett med piggdekk til bilen før du kjører nordover. Dessuten så regner jeg med at du planlegger å bruke bilen din mens du er i førstegangstjenesten og da kan det være greit å skikkelige dekk :)

Ellers så er det aldri dumt å ha med seg litt ekstra utstyr i tilfelle det skulle gå galt på turen eller ting du kan få bruk for. Det må du nesten se selv hva som kan være lurt å ha med, men det er for eksempel en dunk med motorolje, en dunk med kjølevæske, et lite verktøysett, hjulkryss og jekk til reservehjul, varme vinterklær i tilfelle du får stopp på bilen, litt ekstra mat og drikke, osv. Ikke rare greiene men kan redde deg hvis uhellet er ute. Når du passerer Trondheim og opp mot Bodø blir det til tider ganske øde. Har du halv tank og er usikker til hvor langt det er til neste bensinstasjon så er det like greit å stoppe å tanke opp.

My 2 cents ;) PS. husk AUX kabel så du kan høre på god musikk! hehe

Flott med tilbakemelding fra en med erfaring :) Tenker å kjøre til Trondheim om kvelden/natta, da jeg er nogenlunde kjent på denne veien, ta en pause her med litt søvn før jeg fortsetter videre på morgen til Bodø. Vedrørende dekk, så tror jeg skal prøve å skaffe meg et sett med piggdekk, får jeg ikke tak i det, får jeg vurdere værmeldingene grundig før eventuell avreise.  Er som sagt vannvittig slitsomt å kjøre på feil dekk iforhold til føre. 

Ekstrautstyr kommer jeg til å pakke med, høres absolutt lurt ut å ha med det du lister opp her :) Bilen er jo tross alt gått 325000, men da bør den jo gå 1200km til :) AUX er det dårlig med, da jeg har vanskelig for å erstatte org. spilleren i disse bilene. DAB-adapter og CD-er får funke :) 

 

18 timer siden, Gorg skrev:

Bor selv i Bodø og kan tilføye litt det de andre sier. 

Etter Trondheim er det langt mellom tettsted, og hvis du tenker å finne spiseplasser så ville jeg ha stoppet i Steinkjer eller Mosjøen. Ikke stort mellom der og strekket er svært langt. Også det mest kjedelige stykket med vei.

Beregn god tid for det er en god del veiarbeid mellom Mosjøen og Saltfjellet men også noen nyåpnede strekker.

Siste anbefalte stopp før Saltfjellet er Mo i Rana, så fyll opp og ha litt proviant på lur for man vet aldri på Saltfjellet.

Etter Saltfjellet er det stortsett greie veier og mange plasser å stoppe. 

Hvis du er glad i burger har vi tre gourmetburger resturanter 😳 Gatsby, Burgasm, Smiths og Hundholmen brygghus er også verdt å nevne

Så håper jeg du får et hyggelig opphold i Bodø 😃

Har vært inne på tråden din, og er temmelig sikker på at jeg har spottet deg i Bodø ved et par anledninger. BMW-er her oppe skiller seg langt mer ut i trafikken kontra hva det gjør på Østlandet- hvor "alle" kjører BMW. 

Takk for gode tips, får sette opp en ruteplan, slik at jeg ikke bommer helt :) Er som tidligere nevnt litt skeptisk når det gjelder Saltfjellet. 

Har vært i Bodø siden Juni, kjøpte en BMW på Tverrlandet, men ble påkjørt i høst og bilen ble kondemnert. Har tittet etter biler på finn, men er jo knapt BMWer til salgs her oppe. Mulig prisnivået ligger noe høyere her enn hva det gjør på Østlandet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer BMW på østlandet, ja. Har også inntrykk av at folk i Nord-Norge holder litt lengre på bilene sine før de selger enn dere på østlandet, spesielt når det er snakk om litt eldre biler, men det kan være bare meg som syns det.

Er du smart så går du for piggdekk ja. Som du sier så er det slitsomt å kjøre med helårsdekk, og kan være potensielt farlig.

Så lenge du er riktig skodd for turen med både utstyr på bilen og ekstra utstyr i bagasjerommet hvis det skulle gå galt så kan du kjøre norge langs i storm omså. Saltfjellet blir den største risikoen for din del hvis det skulle bli stengte veier pga snøstorm, etc. Derfor er det viktig å ha godt med bensin på tanken, så du kan sitte inne i varm å god bil, samt mat og drikke.

Er bilen din nogen lunde godt vedlikeholdt kan du kjøre opp og ned den strekningen titalls ganger uten å være redd for havari :D Men nå er jeg over snittet glad i BMW, så ta det med ei klype salt, haha. 

Neida, disse BMW'ene er milslukere, går langt og er svært god å kjøre. Er som regel dynamo, lambdasonde, vannpumpe eller en eller annen sensor som ryker hvis du først er uheldig.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...