Gå til innhold

Problemer med sporing på F25 X3


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, awt skrev:

Jeg tror jeg har et kors å krype til her...

Fikk på sommerhjulene nå (245/45-19 og 275/40-19, dekkene levert med bilen når den var ny), og ja, det sporer. :shock:

Jeg reagerte ikke på dette i fjor på samme måte, men om jeg rett og slett bare har blitt vandt til det våger jeg ikke å påstå nå.

Jeg skal eksperimentere litt mer med andre lufttrykk, men er redd for at det ikke vil utgjøre så altfor mye. Skal også sette på 20" jeg har liggende etterhvert for å se hvordan de er for en sammenligning.

Vi kjører jo på de samme veiene som etterhvert har fått ganske mye hjulspor, så jeg var forberedt på mye sporing da jeg la om til sommerhjulene.

I fjor hadde jeg Michelin PSS 255/35/20 + 295/30/20, mens i år har jeg fått nye Michelin PS4S i samme dim. 

Må si jeg ble meget overrasket over hvor lite de nye dekkene sporer. Det pleier alltid være stor forskjell å gå fra Hakka R2 vinterdekk (som aldri sporer samme hva) til de breie sommerdekkene jeg har. 

Så dette viser i alle fall at breie dekk i må spore. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS4S er sinnsykt bra dekk. Har de på Porschen og det har gjort bilen enda bedre  å kjøre. Null sporing, men nå er hjulopphenget på Porschen bygget for brede dekk i utgangspunktet også da.

Jeg har bestilt Michelin Pilot Primacy til X3'en. Sånn midt på treet-dekk, men jeg ble lei av å lese tester av dekk med forvirrende konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.H.D skrev:

Vi kjører jo på de samme veiene som etterhvert har fått ganske mye hjulspor, så jeg var forberedt på mye sporing da jeg la om til sommerhjulene.

I fjor hadde jeg Michelin PSS 255/35/20 + 295/30/20, mens i år har jeg fått nye Michelin PS4S i samme dim. 

Må si jeg ble meget overrasket over hvor lite de nye dekkene sporer. Det pleier alltid være stor forskjell å gå fra Hakka R2 vinterdekk (som aldri sporer samme hva) til de breie sommerdekkene jeg har. 

Så dette viser i alle fall at breie dekk i må spore. 

Jeg tror hovedgrunnen til at det sporer hos meg er at det er RFT-dekk, og ikke bredden i seg selv. Som du sier er hjulsporene ganske betydelige her nå (er vel en grunn til at vi får ny asfalt i sommer), men de kan jo ikke ha endret seg så mye fra forrige sesong, så jeg kan ikke skjønne annet enn at de har sporet da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at RFT-dekk sporer mer enn vanlige dekk, men det er mange vanlige dekk som sporer en del også. Mulig at det har en sammenheng med hvor runde "hjørner" det er på profilen. Kanskje er det forskjell på hvor hard gummi det er også?

Konas X3 sporet, som nevnt, en del tidligere med Continentaldekkene som satt på da vi overtok bilen. Vinterdekkene sporet ikke noe særlig. Nå viste det seg i fjor at forstillinga måtte justeres litt også. Etter det virket Contidekkene noe bedre, men langt fra fri for sporing. Kanskje de fortsatt sporet fordi de var slitt skjeivt?

Er veldig spent på hvordan de nye sommerdekkene vil funke. Samtidig klarer jeg å ha et avslappet forhold til dette. Det er ikke verdens undergang om de nye dekkene sporer eller bråker litt. Bilen er uansett ganske god å kjøre.

Et siste moment er at dekkene oppfører seg forskjellig på forskjellige bilmodeller, så det som funker bra på F10 funker ikke nødvendigvis bra på F25. På min E87 var jeg veldig fornøyd med Sport Maxx, mens samme dekk på E91 subjektivt bråket mer og ga dårligere rattfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sporing er jo nesten en egen studie. Min gamle Nissan Primera med 225/40-17 sporet som et uvær, aldri hatt en bil som sporet mer.

e46en jeg hadde med originale e9x RFT-hjul sporet ikke, det samme gjorde heller ikke e61-en med 245 foran og 285 bak. Med 225 foran og 255 bak sporet den derimot en del (originale F3x-hjul, RFT).

En nabo av meg har en forholdsvis vanlig og kjedelig A4 med 17" hjul og 225-dekk, han klaget på at den sporet en del når han bytter til sommerhjul nå. Samme klaget svigerfaren min over med hans Suzuki Kizashi(!) med 18" og 235-dekk. Ingen av disse bilene har runflat-dekk.

Jeg tror «alt» spiller en rolle, både innpress, bredde, dekkene i seg selv, og bilen de står på. Likevel tror jeg nok kraftige dekksider i kombinasjon med «skarpe» hjørner som du er inne på @ogee1 mest sannsynlig er den største synderen her, og her vil jo alltid RFT-dekk tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter jo med sporing på min e61 med ps3 i 245/40/18 uten rft. 

Har tatt 4-hjulskontroll 3 ganger med litt varierende oppsett og forskjellige trykk i dekk. Så nå skal jeg prøve falken 510 eller f1 as3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant hva som sporer og hva som ikke sporer. Mange variabler som det nevnes her.

Har hatt sporing på en nissan maxima med 195/65-15 dekk! Her var det dekket i seg selv hvor dekkstammen var løst opp. Byttet dekk og da ble alt ble bra igjen. Men siden dekkene var nesten som nye og av bra merke (Goodyear Ventura) så alt annet ble sjekket før selve dekket.

På en Subaru hadde vi GT Champiro 225/50r17 og dette sporet så mye at det ble småfarlig. Akkurat på dette hjulsettet røk både endeledd og hjullager kort tid etter at dem ble lagt på nye. Monterte senere på 215/55r17 Michelin Crossclimate og bilen var ikke å kjenne igjen! Null sporing.

På min e39 er det lite støy og ingen sporing på 215/55r16 piggfrie dekk. Men sommerdekka på 235/45r17 sporer en del. Hjalp en del å montere på nye dekk med rundere skuldre, men ikke perfekt. Når man ikke kan sleppe rattet i fart uten å spore av veien 3 sekunder senere, da sporer det for mye er min mening.

Støtter det med at rundere skuldre på dekk gir mindre sporing. En måte man kan hjelpe å runde av kantene på, er å lage ørlite strekk på dekket (sier ikke dette er fasit på noen måte!) For eksempel 225 dekk på 8.5" bred felg. Eller 245 på 9" bred felg. For mye strekk er ikke bra det heller, det stiver av dekket så mye at det sporer. Dekket er laget for å ha rett dekkside, slik at det flekser litt begge veier, og gir litt etter i spora på veien, før det begynner å dra i tannstanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 275/35-19 og 245/40-19, og min erfaring er at når dekkene blir litt slitt så må man øke lufttrykket for å unngå sporing jeg brukte 2,8 bar.

Nå har jeg nye PS4 dekk og kjører med 2,7 bar ingen tegn til sporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nye sommerdekk er montert. Michelin Pilot Primacy på originale 19-tommere (8.5x19 og 9.5x19 med 245/45-19 og 275/40-19). Fylte 2.1 bar i alle fire hjørner.

Sporingen er borte. Styrefølelsen er mye bedre enn den var med de gamle Continentaldekkene. Det eneste jeg har å bemerke er at dekkene rumler litt. Dog ikke så mye at det blir plagsomt. det var ni grader i lufta. Kan hende det spiller inn også. Jeg er i alle fall veldig godt fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.12.2017 at 20.56, awt skrev:

Skal man ha 225/255 vil det si 50/45-profil. 225/50-19 ser ut til å være en veldig ukurrant størrelse (finnes bl.a. ikke hos Dekkonline eller byttdekk.com).

En annen ting er at om man skal ha stjernemerkede dekk (noe jeg mener man bør), er det begrenset hvilke dimensjoner man kan velge.

@awtHva menes med stjerne merkede dekk? Er det noe som er opplyst hos feks. Dekkonline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det menes det at dekkene foran/bak er «paret», og har helt lik rulleomkrets, selv om størrelsene ikke skulle tilsi dette. Det anbefales derfor at man benytter slike om man har xDrive.

Huker man av for BMW hos dekkonline får man bare stjernemerkede dekk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en X3 F25 med nye billigdekk fra Landsail. 245/45/19 102Y foran og 275/40/19 101Y bak.

(hva er dette 101Y og 102Y?)

Dekkene ble fylt allerede hos dekkforhandler, men jeg skulle bare etterkontrollere luft i dekkene i dag. I følge bilen skal det være 2.0 foran og 2.5 bak. Jeg opplevde at hjulene ble tappet for luft istedenfor.. Altså var dekkene fylt til 3.0 i følge den digitale luftmåleren.

Tolker jeg denne vedlagte listen riktig?

A35347EB-5B13-4EDA-8034-492A51457205.jpeg

Endret av TrokanterMajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, TrokanterMajor skrev:

Har en X3 F25 med nye billigdekk fra Landsail. 245/45/19 102Y foran og 275/40/19 101Y bak.

(hva er dette 101Y og 102Y?)

Dekkene ble fylt allerede hos dekkforhandler, men jeg skulle bare etterkontrollere luft i dekkene i dag. I følge bilen skal det være 2.0 foran og 2.5 bak. Jeg opplevde at hjulene ble tappet for luft istedenfor.. Altså var dekkene fylt til 3.0 i følge den digitale luftmåleren.

Tolker jeg denne vedlagte listen riktig?

A35347EB-5B13-4EDA-8034-492A51457205.jpeg

101Y og 102Y er last trykket dekkene er designet for.

Ja om du skal ha dem stilt inn for «full» bil så blir det rett.

At dekkene har mer trykk fra dekkforhandler er helt normalt. De gjør det for at dekkene skal fylle felgene godt. Dette må du justere etter noen km. Utfordringen er at dette opplyser dem sjeldent om.

Endret av arildopc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den tabellen har jeg aldri fulgt noen gang. Et fasit svar er at jo nærmere "20 tommer gummi man kommer,jo nærmere må man opp på 3.0 bar. Alle dekk er ulike,ingen dekk er like merke til merke. Så om man har f.eks PS4 forran og Pirelli bak,så vil bilen oppføre seg annerledes selv om man følger tabellen. Jeg fyller alltid opp på 3.0 bar på gummi str "18 og oppover og justerer lufttrykket opp ned derfra. En Annen ting som er viktig å ta hensyn til er temperatur forskjell. Om man fyller 3.0 bar i hjulene forran og det er 25+ grader ute så vil også temperaturen i hjulene også gå opp på rundt 3.3 bar. Og igjen da vil bilen oppføre seg annerledes kontra kanskje kjøreturen fra igår kveld som litt kjøligere. Det viktige er å finne et lufttrykk som man vet fungerer tilnærmet 100% avhengig vær og vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...