Gå til innhold

Veltebur spørsmål


Sindre Dahl
 Share

Anbefalte innlegg

Skal til å sveise veltebur i banebilen (e30) og lurer på hvordan det skal festes til gulvet. Det jeg leser meg frem til på reglene er at det skal sveises en plate på 3cm tykk og12cm2 i bunn for så sveise en plate på enden av røret som skal ned mot gulvet så skal det boltes fast med minimum 3 bolter type m8 8.8 kvalitet. De fleste burene jeg har sett er ikke boltet fast gjennom gulvet. MÅ dette gjøres for å få det FIA godkjent eller holder det bare å sveise?

veltebur.png.6113cf3250972b56a85c8caa000bd7c6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lest det riktig. For å få godkjent bur for bruk i H lisensiert bilsport, må du følge skissene i bilsportboka. Gjør slik du har lest. Husk at boltene skal stå så symetrisk som mulig. Ikke alle 3 i ene hjørnet av platen :)

Husk at skjøter, hylser og andre demonterbare dippedutter ikke er tillatt. 

Biler uten bolter i bur men som kjører i H lisensierte klasser, har som regel et SFI/FiA godkjent bur. Ofte med et rammenummer inngravert i buret fra lisensiert burbygger. Bygger man buret selv så må man ha de boltene.

Håper det ga svar på noe :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Du har lest det riktig. For å få godkjent bur for bruk i H lisensiert bilsport, må du følge skissene i bilsportboka. Gjør slik du har lest. Husk at boltene skal stå så symetrisk som mulig. Ikke alle 3 i ene hjørnet av platen :)

Husk at skjøter, hylser og andre demonterbare dippedutter ikke er tillatt. 

Biler uten bolter i bur men som kjører i H lisensierte klasser, har som regel et SFI/FiA godkjent bur. Ofte med et rammenummer inngravert i buret fra lisensiert burbygger. Bygger man buret selv så må man ha de boltene.

Håper det ga svar på noe :)

Tuuuuusen takk👍🏼 Men kan jeg sveise platene sammen i tillegg til bolter? Eller skal platen mellom røret og den som er sveiset i gulvet være "løse" og kun festet med bolter? Tenker på vibrasjoner som gjør at boltene kan løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...