Gå til innhold

Baklukedemper E61, 2008.


nessa009
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med innfestingen av demper på venstre side bak. Hydraulisk lukking. Demperen løsner fra kula på bilen når bakluka åpnes/lukkes noen ganger. Verksted sier at hele sylinderen må byttes, den koster 10 000,-. Noen forslag til andre løsninger? Er det mulig å skifte til manuell lukking uten at dette får følger for feilkoder osv på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har verkstedet rett. Man får riktignok sylindere for mindre enn 10000,-, men kostbart er det uansett.

Det er mulig å bytte til vanlige dempere, men det blir litt "jalla".

Det du kan forsøke før du går i gang med noe slik er:

- Bytte kulen på bilen, koster en liten hundrelapp.
- Prøve å stramme "ringen" som låser sylinderen til kulen

...om ikke det nytter vet jeg folk har boret hull gjennom kule og sylinder, gjenget opp hullet i kulen, og deretter satt en bolt gjennom, slik at den ikke kan sprette av. Høres kanskje ut som litt jobb, men å bytte sylinderen er alt annet enn en fornøyelse, da slangene er fast i sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tviler jeg på de har gjort denne jobben før, og vil tro de får seg en overraskelse når de setter i gang. :)

Nei, var vel Koed jeg tenkte på i hovedsak, men skal innrømme at det er noen år siden jeg sjekket prisen på den sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min forrige bil. Prøvde å bytte kule og stramme ring, men det hjalp ingenting. Dessverre er det ikke mulig å bytte kun koppen som sitter på sylinderen som festes på kula. Vart ny sylinder på min også. Tror jeg betalte ca 11.000,- komplett og ferdig bytta. Da fikk jeg typisk 15% rabatt eller noe slik. Men, tilbakemeldingen på verkstedet var at de nok ikke kom til å gjøre det så billig igjen når de skjønte hvor mye jobb det var... :) Kamerat med samme problem fikk derfor en del mer utgift på jobben noen måneder etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Sitér

 

Jeg fikk tilbud hos NAF på å skifte den til ca 12000,-. Men da den kom inn fant de ut at det var en for stor og komplisert jobb, så dem ville ikke gjøre noe med det. Jeg tror nok det var mest at dem hadde bommet på timeforbruket, mer en at det er så komplisert. Dem sa også at demper på andre siden var defekt, og ville ikke kun skifte ene siden..

Da er alternativet enten å skifte på merkeverksted til 25.000, eller å gå bort fra elektrisk/hydraulisk åpning. Jeg heller mot det siste dersom det er mulig.. Noen som vet hvordan det gjøres? Er det bare å skifte begge demperne med gassdempere? Og la hydraulikkslangene ligge igjen..? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, slangene henger fast i sylinderen, så da må de evt. kuttes. Er redd det fort kan bli noe søl av dette, og jeg ville ikke gjort det på den måten selv.

Hvor holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...