Gå til innhold

Ønsker innspill på valg av understell og farge på G31 *Endte opp med F11 M550d isteden


Chrono
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ny G31 530d Xdrive.

Bilen er konfigurert opp slik jeg vil ha den, det som gjenstår å velge er farge og understell.

I utgangspunktet ønsket jeg å få bilen levert med originale 20" hjul tilhørende m-pakken med msport-understell. Men jeg er litt redd for at dette blir i overkant stivt med runflat-dekk i tillegg. Alternativet slik jeg ser det er å slå til med adaptiv drive, men i tillegg til at dette er relativt dyrt frykter jeg at det vil bli litt vel stor glippe mellom hjul og skjermer med 20" hjul.

Spørsmålet mitt blir da om noen har erfaring med disse bilene med 20" hjul med msport-understell vs adaptiv drive? For ordens skyld gjelder dette en familiebil som skal tusle rundt i nærområdet, en langtur i ny og ne og en sjelden gang litt inspirert kjøring av undertegnede. Jeg har for øvrig prøvekjørt 530e og 530d (G31) begge med msport-understell og 18" hjul. Dette var hovedsakelig kjøring på hovedveier/motorveier så merket ingenting til stivt understell da. Til sammenligning har jeg i dag en E61 med msport-understell og 19" hjul.

Ellers er jeg svært usikker på fargevalg. Ønsket i utgangspunktet mineralhvit, men i følge konfigurator (og forhandler) lar ikke det seg kombinere med m-pakke. Heller derfor mest mot Sophisto grå eller Alpin hvit, men frykter at Alpin hvit blir litt kjedelig da den ikke er metallic og Sophisto grå har jeg kun sett på bilder. Jeg har sett Bluestone og Mediterranean blue i virkeligheten. Førstnevnte synes jeg blir litt kjedelig, og sistnevnte er en fin farge men er litt skeptisk til blå 5-serie og syns den hadde kledd en 3-serie bedre. Interiørfarge blir Nappa Ivory white.

Innspill mottas med takk :-)

 

 

Endret av Chrono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører F11 med 21" felger, har vanlig understell med EDC som er senket med senkefjører fra AC Schnitzer. Synes dette er et meget behagelig oppsett. Så spørsmålet er vel egentlig bare hvor mye RFT-dekkene ødelegger komforten, tror ikke du skal være redd for at selve oppsettet blir for stivt.

Vedrørende adaptive drive så har jeg dessverre lite erfaring å dele, men mange mener vel at dette er et must. Med adaptive drive går det vel fortsatt an å benytte senkefjører slik at mellomrommet mellom hjulbue og dekk ikke blir så ekstremt stort som det faktisk er på G30/31.

Angående fargevalg så ville jeg valgt sophistogrå, en moderne farge som vil passe godt til for eksempel shadowline og sorte detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har F11 med adaptive drive og H&R-fjærer framme. Oppleves ganske myk på småkjøring sammenlignet med min forrige E61 som var senket 30mm med Eibach-fjærer og hadde 20" felger. Men, hardner heldigvis ganske godt til i sportmodus og ved aktiv kjøring :) Bør gå fint å senke G31 med adaptivt understell når det går på F11 også vil jeg tro.

Skulle jeg kjøpt meg ny bil hadde jeg med svært stor sannsynlighet gått for Mediterranean blue. Hadde det på min E61 og savner virkelig den nydelige farga. Tydelig og klar farge, men samtidig såpass dyp at den har rikelig med klasse til å være på en 5-serie. Når det er sagt så er nok jeg en person som svært gjerne vil ha biler med fargepigmenter i lakken og prøver å trøste meg med at den karbonsorte bilen jeg nå har i hvertfall har blåskjær når den er ren :) 

Lykke til i prosessen med anskaffelse av nydelig bil  :) 

Edit: bilen min hadde også 19" runflat-dekk da jeg kjøpte den. Ingen sporing eller ubehag av noe slag. Skjønner ikke hvorfor så mange klager over runflat, men dette er eneste dekkene jeg har hatt så mulig jeg har vært heldig eller bare vant til stive dekk fra jeg kjørte 25-profil på E61.

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for adaptive drive. Spesielt på en 530d.

Jeg vurderer å kjøpe en F11 til våren og da blir kun biler med EDC,DDC eller AD aktuelle.

Når det kommer til fargen kan du vel få hvilken som helst farge som individuell vile jeg tro, men det koster en del ekstra.

Sophisto grå ville jeg valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante innspill. Jeg innser jo at det ikke finnes noen fasit her, og at jeg burde få prøvd et par biler med forskjellige oppsett. Men 20" hjul blir nok litt vanskelig på denne årstiden.

Walkabout: Det er selvfølgelig et alternativ å gå for EDC, evt Adaptiv drive for så å senke i ettertid, men det blir litt feil for meg å senke en helt ny bil. Den eneste erfaringen jeg har med RFT er de slitte dekkene som satt på E61 jeg har nå når jeg kjøpte den og de støyet og sporet veldig. Forhåpentligvis er dagens RFT-teknologi noe bedre.

Må jo si at jeg ikke får noe mindre lyst på hvit bil når jeg ser din F11, ser meget bra ut med kun hvite og svarte detaljer.

larserso: Takk for det! Jeg har egentlig vært på utkikk etter F11 LCI i lengre tid, men når jeg har litt spesielle ønsker i forhold til utstyr og spesielt interiør så er det ikke enkelt å finne noe brukt. Kona har forøvrig lyst på blå bil, så den kan nok ikke utelukkes helt :) Adaptiv drive og litt senk er nok helt klart det beste alternativet for min del, men som nevnt er jeg er litt skeptisk til å montere senkesett på helt ny bil. Vet ikke om det er noe BMW bryr seg om ifht garanti og da spesielt ifht adaptiv drive og EDC også.

EasyL: Var i kontakt med en annen forhandler og da var det snakk om en startpris på 75.000,- for å kunne konfigurere opp bilen som Individual,  og det blir litt i overkant.

mslello: Takk. Har sett den bloggen tidligere, men var et par relevante innlegg jeg ikke hadde fått med meg.

E.H.D: Ser at du har rett. Fikk beskjed av selger at den hadde m-understell. Glemte å ta regnr på den så fikk ikke sjekket selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Evopower skrev:

Cedar atlas eller hva den fargen heter er nydelig. Desverre er den ikke i kombo med msport. Jeg hadde nok kjøpt luxury line i den fargen og heller ettermontert lakkerte msport fangere dersom bilen ble litt tam

Blir for mye blanke lister med luxury line ;) Men har vurdert sport line for å ha litt flere farger å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til @Blåhvitblogger har jo også @Jan Christian Huus Også en G31, dog 540d xdrive. Her og var det en del diskusjon på utstyrs og understell, sjekk tråden hans. 

Har selv bestilt time for senking av vår 2,5 år gamle 4-serie, og Bavaria her har selv lagt ut bilde på sosiale medier (Instagram tror jeg) av leveranse av en ny i3, ferdig levert med montert senkefjører. Så unormalt å få det gjort er det ikke. Mr. Huus som nevnt ovenfor her fikk jo også montert ACS fjører på sin av forhandler før overtagelse. :) Men alt koster jo selvfølgelig. Personlig hadde jeg gått for mediterranean blue sammen med ivory skinninteriøret du vil ha. Tror det vil bli en killer kombo. Ang understell skal jeg ikke uttale meg da jeg ikke har prøvd noen av delene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Tenker det er på høy tid å oppdatere denne tråden. Det ble aldri noen G31 på meg, da betingelsene plutselig ble ganske dramatisk endret da jeg var klar til å signere kontrakten. 

Jeg endte til slutt opp med en F11 M550d, med en ganske unik farge som jeg aldri hadde sett i virkeligheten tidligere, Champagner Quartz metallic. Jeg har en forkjærlighet for BMW'er som skiller seg ut litt i mengden, og sånn sett passet denne meg bra. Sånn bortsett fra at det er litt idioti å kjøpe og eie en slik bil i disse miljøhysteri-tider. 

Legger ved utstyrslisten også for de som måtte ha interesse for det :)

20180731_210843.thumb.jpg.956c2a4c2b4da80f06074344930c5a3a.jpg

XE7 Ind.interieur T.piano Finish, Black Ind. Interieurl. Pianolack Schwarz
2N9 20"m Lt/aly Wheels Double Sp. 434m/ 20"m Lm Raeder Doppelspeiche 434m
2PA Locking Wheel Bolts Radschraubensicherung
2VA Adaptive Drive Adaptive Drive
2VB Tyre Pressure Indicator Reifendruckanzeige
230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge
248 Steering Wheel Heating Lenkradheizung
258 Runflat Tyres Bereifung Mit Notlaufeigenschaften
3AC Trailer Tow Hitch Anhaengerkupplung
3AG Backup Camera Rueckfahrkamera
3MC Ind.roof Rails High-gloss Shadow L Indiv.dachreling Hochgl.shadow Line
302 Alarm System Alarmanlage
319 Integrated Universal Remote Control Integrierte Universal-fernbedienung
322 Comfort Access System Komfortzugang
323 Soft Close Automatic System For Doors Soft-close-automatik Fuer Tueren
337 M Sport Package M Sportpaket
4M5 Ind. Instrument Finished In Leathe Individual Instrumententafel Leder
4U1 Ceramic Embellisher For Controls Keramikapplikation F.bedienelemente
402 Panorama Glass Roof Panorama Glasdach
417 Roller Sunblind, Rear Side Windows Sonnenschutzrollo Hintere Tuersch.
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
430 Interior And Exterior Mirror Packa Innen- Und Aussenspiegelpaket
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend
455 Active Seat F Driver And Front Passenger Aktivsitz Fuer Fahrer/beifahrer
456 Comfort Seats, Electric. Adjustable Komfortsitze Elektrisch Verstellbar
488 Lumbar Support Driver/front Passenger Lordosenstuetze Fahrer/beifahrer
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
496 Seat Heating For Rear Seats Sitzheizung Fuer Fondsitze
5AC Autom. High-beam Headlights Control Fernlichtassistent
5AG Lane Change Warning Spurwechselwarnung
5AL Active Protection Active Protection
5AT Driving Assistant Plus Driving Assistant Plus
5DL Surround View Surround View
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
536 Auxiliary Heating Standheizung
552 Adaptive Led Headlight Adaptiver Led-scheinwerfer
575 Additional 12v Power Socket Zusaetzliche 12-v-steckdose
6AC Intelligent Emergency Call Intelligenter Notruf
6AE Teleservices Teleservices
6AK Connecteddrive Services Connecteddrive Services
6AM Real Time Traffic Information Real Time Traffic Information
6AP Remote Services Remote Services
6AR Internet Internet
6F2 Bang&olufsen High End Surround Soun Bang&olufsen High End Surround Soun
6NS Enhanced Telephony With Extended Sm Komforttelefonie Mit Erw. Smartphon
6UH Traffic Information Traffic Information
6UK Night Vision With Object Recognition Night Vision Mit Personenerkennung
6WB Multifunctional Instrument Display Multifunktionales Instrumentendispl
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
610 Head Up Display Head-up Display
654 Dab Tuner Dab Tuner
698 Area-code 2 Area-code 2
710 M Leather Steering Wheel M Lederlenkrad
715 M Aerodynamics Package M Aerodynamikpaket
760 Individual High-gloss Satin Chrome Individual Hochglanz Shadow Line
761 Individual Sun Protection Glazing Individual Sonnenschutzverglasung
775 Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit
8AW Norwegian / On-board Documentation Norwegisch / Bordliteratur
8A7 Language Version Norwegisch Sprachversion Norwegisch
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate
8SM Vin, Visible From Outside Fahrgestellnummer,v.aussen Sichtbar
8TF Active Protection For Pedestrians Aktiver Fussgaengerschutz.
8TG Anti-theft System Diebstahlsicherung
8TH Speed Limit Info Speed Limit Info
842 Cold Climate Version Kaltland-ausfuehrung
850 Add Fuel Tank Filling For Export Zusaetzl. Tankfuellung Export
877 Deletion Cross-over Operation Ueberkreuzbedienung Entfall
9AA External Skin Protection Aussenhautschutz
993 Model Year Code Modelljahrescode

Individual

Steuerung Individual
Hinweisschild BMW Individual

0X08 Champagner Quarz metallic
Sonderlackierung "champagner quarz-metallic", wie Schl. Nr. X08.

ZAML BMW Individual erweiterte Lederausstattung Muskat
Erweiterte Lederausstattung Merino Feinnarbe muskat
(Nr. 7 984 746 / Sun Reflective Technology).
Naehfaden in muskatbraun (Nr. 7 984 744), Farb-Nr. 1066 D.
Steppzwirn in muskatbraun (Nr. 7 985 689), Farb-Nr. 1066 D.
Nahtbild der Sitze vorne und hinten wie Komfortsitz Individual.
Restliche Innenausstattung wie bei Leder Dakota schwarz,
Schl.Nr. LCSW.

0XE7 BMW Individual Interieurleisten Pianolack schwarz
Dekorleisten in Pianolack "schwarz II".

 

Endret av Chrono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...