Gå til innhold

Godkjenning av coilovers


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk anmerkning på EU pga feil farge på fjærer, så må jeg nå godkjenne coiloversene som står på bilen.

Men, grunnet at justeringen per nå sitter bom fast, så lurer jeg på om det er mulig å få bilen godkjent om bilen er litt for høy i forhold til kravene? Det er jo kun et minimumskrav på målet fra hjulets senter til skjermkant. Og de fleste jeg har snakket med sier at de på BT stort sett kun måler det, og ikke de andre tingene. Pluss evt at den ikke er lavere enn 8 (11?) cm på det laveste punktet.

Og siden jeg nå ble forevist til trafikkstasjon, må bilen da kontrolleres hos de, eller holder det å godkjenne senk, og så gå tilbake til verksted å få godkjent etterkontroll og da få bilen EU godkjent? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Weltzin skrev:

Tar SVV eu kontroll selv lenger? Mener jeg fikk beskjed om at de ikke tar det når jeg satte inn seter i Jeepen i Haugesund.

Nei men at siden jeg ble sendt til SVV, om de da tar full sjekk av bilen liksom.

Men hvis det er nok at jeg bare får senkesett godkjent, også kan ta etterkontroll på vanlig verksted så er jo det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVV legger seg ikke opp i andre feil enn det du er inne for, med mindre de ser noe som gir åpenbart kjøreforbud. :P

Når det kommer til høyden, så har de etter min erfaring vært strenge med om den er innenfor TÜV-målene. Jeg har pleid å bare vise de på høyeste innstilling, men siste gangen brant jeg meg på den, da bilen var pittelitt for høy for maksmålene. Fikk beskjed om å kjøre den hardt en runde rundt bygget, så bråbremse litt og så prøve igjen. Haha. Han håpte det ville "sette" seg litt. Det gikk dårlig og bilen ble ikke godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thundercoil skrev:

SVV legger seg ikke opp i andre feil enn det du er inne for, med mindre de ser noe som gir åpenbart kjøreforbud. :P

Når det kommer til høyden, så har de etter min erfaring vært strenge med om den er innenfor TÜV-målene. Jeg har pleid å bare vise de på høyeste innstilling, men siste gangen brant jeg meg på den, da bilen var pittelitt for høy for maksmålene. Fikk beskjed om å kjøre den hardt en runde rundt bygget, så bråbremse litt og så prøve igjen. Haha. Han håpte det ville "sette" seg litt. Det gikk dårlig og bilen ble ikke godkjent. 

Vet jo aldri ka de henger seg opp i :D DPF går nok fint, men verre med siderutene framme..

Hører litt begge deler egentlig, for en kompis av meg sier at de stort sett kun måler fra senter av felg til skjermkant, og at de ikke er noe streng på høyden om den er høyere enn det som står i TÜV. Er kun hvis den er for lav at de ikke godkjenner. Så blir litt usikker på hva jeg skal tro på..

Om jeg får godkjent den med høyden den har nå så hadde jo det vært fint, for da har jeg bedre tid på meg til å få ordnet coiloversene sånn at de faktisk går ann å justere på :P

Står ingen maks høyde på senter til hjulbue. Står bare at minimumkravet er 325mm framme og 320mm bak. Kjenner til en E90 med Supersport som det står godkjent med 330mm framme og 325mm bak, så dvs at da var den egentlig "for høy" i forhold til TUV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.12.2017 at 19.37, Daniel. skrev:

Står ingen maks høyde på senter til hjulbue. Står bare at minimumkravet er 325mm framme og 320mm bak. Kjenner til en E90 med Supersport som det står godkjent med 330mm framme og 325mm bak, så dvs at da var den egentlig "for høy" i forhold til TUV.

Den er ikke for høy om den er over minimumskravet skjerm-senter felg.

Hvis det er Supersport coilovers så står det også avstand fra bunn av fjær til midten av bolt som demper er festet med. Altså den bolten som klemmer fast bunn av demper i nav osv. Det er dette som er justeringen du kan ha i henhold til TUV, feks 180-240mm. Bak står det avstand fra karosseri til fjær.

Hvis bilen er justert høyere enn det som står der så vil de ikke godkjenne. Med mindre de ikke sjekker alt, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frode D skrev:

Den er ikke for høy om den er over minimumskravet skjerm-senter felg.

Hvis det er Supersport coilovers så står det også avstand fra bunn av fjær til midten av bolt som demper er festet med. Altså den bolten som klemmer fast bunn av demper i nav osv. Det er dette som er justeringen du kan ha i henhold til TUV, feks 180-240mm. Bak står det avstand fra karosseri til fjær.

Hvis bilen er justert høyere enn det som står der så vil de ikke godkjenne. Med mindre de ikke sjekker alt, selvfølgelig.

Er det det er litt blandete svar om. En kompis av meg hadde sin bil på visning for godkjenning av senk (i Åsane) og da sjekket de kun fra senter av felg til skjermkant, og jeg tror den og var litt høyere enn det TÜV sa.

Vet ikke om det er forskjellig fra kontrollør til kontrollør eller om det går på humøret :P

Er Supersport ja. Bak er det da fra karosseriet det fjæren er "plassert" og ned til bunnen av fjæren?

Har hørt og sett så mye drit om Supersport at jeg lurer på om jeg heller skal bytte ut med noe bedre før jeg godkjenner. Tror ikke mitt varer så mye lengre heller.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man trenger å vite står hvertfall i TUV. Men om kontrollørene sjekker alt vet jeg ikke.

Bak er det fra innfestningen ja, til topp av fjær. Du skjønner det når du leser antall millimeter som er innenfor.

Har positive erfaringer med Supersport, tror heller det er det at folk kjører rundt i saltlake hele vinteren uten noen form for vask og rengjøring av understellet. Det er klart det tærer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frode D skrev:

Alt man trenger å vite står hvertfall i TUV. Men om kontrollørene sjekker alt vet jeg ikke.

Bak er det fra innfestningen ja, til topp av fjær. Du skjønner det når du leser antall millimeter som er innenfor.

Har positive erfaringer med Supersport, tror heller det er det at folk kjører rundt i saltlake hele vinteren uten noen form for vask og rengjøring av understellet. Det er klart det tærer..

Ikke jeg heller :)

Ja saltlaken gjør nok sitt, men har fortsatt sett mye negativt om de fra både E39 folk, og E9x folk. Dårlige dempere, knekte fjærer etc.

Lurt å vaske av det innimellom ja, men er heller ikke alle som har mulighet til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...