Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

received_10155229510287326.thumb.jpeg.4edecf120f10e087deaf716f4c63cc01.jpeg525 tdsa.

Ok ..Da skal jeg gjøre noe som jeg hadde tenkt å vente med ,nemlig en tråd om bilen til datteren min.

Er jo litt rart å starte en tråd på en bil som ikke er hentet enda ,men blir hentet nå om gode 14 dager og dette pga omstendigheter .

Men først litt historie om hvorfor akkurat denne type bil og hvorfor tingene ble som det ble.

En august i 2000 skjedde der noe som skulle forandre mitt liv betraktelig.

Da kom der ei jente til verden som etterhvert skulle vise seg å være like int i samme ting som sin far.

Hun var ikke gammel da hun eller valgte å være med pappa på kjøreturer enn å være hjemme og leke.

I en alder av tre år satt hun i vogna og så på mens jeg byttet motor i en Ascona jeg hadde .

Når hun ikke satt i vogna ,lekte hun med verktøykassen og hjalp meg med å holde verktøyet mens jeg jobbet.

Ikke like populært å komme hjem med olje på fine kjoler som hun gikk med osv .

Med andre ord vi to har alltid hatt et godt forhold og hun har hengt bak meg bestandig ,både godt og vondt.

Årene gikk ,hun blir større og i 2012 da jeg fikk min e34 ,skjedde der noe..

Sånn bil skal jeg ha når jeg blir 18 sier hun :).

Jaja sa jeg.

Men merket at ettethvert som årene gikk ,ble hun mer og mer interesert i disse bilene ,meldte seg inn i div grupper i inn og utland og satte seg inn i Bmw gennerlt.

Dette var jo gøy og ingenting er bedre enn å ha ambisjoner .

Jeg visste hun skulle ha Bmw helt til ifjor da hun sa :"Jeg skal ha TDS touring når jeg blir 18 sa hun".

Jeg svarte rett ut:"Ikke faen!"

Gammelt dieseldritt og e34 skal du IKKE ha!!!

Kan hun ikke i det minste kjøpe en e36 eller 46?Mindre bil og motor?

Det nyttet ikke ,e34 skulle det bli og hvertfall Touring.

Vel tenkte jeg ,,,det å demotivere en ung sjel er dumt og i og med jeg med åras løp kan litt om disse bilene ,så tenkte jeg ,,hvorfor ikke?:)

Og i sommer startet jakten på et prosjekt ,og det var det hun ville ha.

Mye leting ,mye surmuling fra far og datter .Enten solgt ,eller ødelagt av rust og hardt liv :(

At jeg fikk 100 lenker av henne om biler fra juli til oktober ,er jeg sikker på og ihøst la jeg ut en annonse på FB .

Og etterhvert fikk jeg en pm av en kar som hadde en som  fattet interesse .

Han hadde en stående som var endel småting å gjøre på men absolutt reddbar sa han.

Meg og Mini ,heiv oss i bil og kjørte for en titt .

Der ble jeg møtt av en meget hyggelig herremann som viste meg en ærlig e34 tds .

Her var ingenting pyntet på ,en dønn ærlig bil og sånn liker jeg.

Bilen bærer preg av å ha stått lenge .

Etter å ha inspisert bilen under og div ,startet han bilen og da kom gleden /fryden i meg:).

Dæven salte hvor fint den gikk ,ingen ulyder ,banking og tikking.Gikk silkemykt og reagerte momentant.

Da bestemte jeg meg allerede,DENNE skal opp og gå.

Denne skulle ikke ende som delebil,denne skal jeg få fin igjen.

Datteren min satt spent på vei hjemover og lurte på hva jeg syns og jeg sa til henne at denne må vi nok hopper over .

Jeg så hun ble lei seg og sa at vi finner nok noe annet Pappa!(Hun skulle bare visst at jeg ljugde).

Så til henne at jeg måtte tenke noen dager..

Onsdagen etter ,altså 3 dager ,tok jeg handa hennes og gratulerte henne :).

Har aldri sett et menneske så glad ever !:).

Pappa,dette er drømmen,diesel,touring og grønn :).

Ja ,tenkte jeg en glede for deg men mer grå hår på Fær !!

Men nå har dere fått litt fakta om oss og på tide å få litt fakta om kjøpet.

Og hva har vi kjøpt?

Bilen er altså en 92 modell tds automat som er reg som varebil.

Stått uten skilt lenge og med noen defekter som skal utbedres .

Nevner :

-Bytte ut bakre del av kanaler

-Fikse tett drenering på luke

-Loope nivåregulering 

-Legge opp nytt el nett til bakluke

-Fikse/ bytte automatkassen .

-Ha opp alt av bremser og smøre og fikse

-Pusse alt av drivstoffrør/bremserør og behandle .

Det er det første som skjer samt komplett service på motor.

Men absolutt alt av deler har jeg .

Når dette er gjort ,skal jeg rubbe ,rubbe og atter rubbe og polere lakken sånn at den blir som min og dere husker hvordan min 535 var.:).

Denne er bedre helt enkelt.

Jekkfester og alt er helt ,ikkecminst hjulbuer .

Så gi meg litt tid ,så skal denne bli bra tilslutt.

Og bilder av prosjektet:

received_10155225559767326.thumb.jpeg.9cd06cc125e155a27af627054a80f388.jpeg

received_10155229509542326.thumb.jpeg.19215daf8b13fa0680b3bd56c993b0bf.jpeg

Avtagbart hengerfeste er digg :

received_10155229509612326.thumb.jpeg.997fd80ac06ab6c4eae6fb416cafcf2a.jpeg

Takgrind som skal av og soltak som er et must:

received_10155229509457326.thumb.jpeg.5c49f850bb55cf3fa9109352e3096ecf.jpeg

Denne er reg som vare og skal reg som personbil fortløpende :

received_10155229510117326.thumb.jpeg.9d1a4514c82ca79e4e7aaff6379695dc.jpeg

Her har han jeg skal hente bilen av ,godt igang med feilsøking av girkasse og tenningslås som er byttet:

received_10155229510007326.thumb.jpeg.3e5f9b6948c9963dc093b3fa8d9dbb24.jpeg

Gleder meg til å få dette til å skinne:

received_10155229510302326.thumb.jpeg.85304a719000ceb821bd7000db5ac1f1.jpeg

Sjekk bildet,original kassetholder:

received_10155229508747326.thumb.png.c2ec7eb5b2d524db76686a6db3cc5e8d.png

Rusten som skal taes:

received_10155229509187326.thumb.jpeg.b6abbb0434413cf17e3e7151c67d85b4.jpeg

Dette har jeg banket og slått i ,så resten er helt fremover ,så bytter kun den delen og dette har jeg jo liggende .

Moorbilde til:

received_10155229510287326.thumb.jpeg.4edecf120f10e087deaf716f4c63cc01.jpeg

Altså dette er ikke gjort på en helg men mye er superlett.

Rustsveis tar datteren min seg av ,resten gjør vi sammen.

Jeg tar meg av finnish osv .

Plan etter plan  1 er :

Ut med interiøret og montere sort skinn (Det skulle hun visst ha)

Shadowline ut og innv.

 

Andre felg og litt div .

Så når vi har jobbet oss gjennom vinteren ,håper vi at vi lander på en mellomting av de her :

 

Eller noe

sånt:

223a36e4.jpg.099ec33d0d20681a390d91c831cf4d35.jpg

 

Hun har sagt at vi skal lage en samme look som min i Tourimg utgave og det hadde jo vært stilig det.

Men tilslutt må jeg presisere noe særs viktig :

Uten dere her på Bimmers og ikke minst E34 Norge hadde jeg aldri kunne gjort dette 

Her har jeg fått hjelp ,tips og råd både på Pm og Epost på hvordan ting skal gjøres og når folk ringer meg fra Møre en vanlig kveld ,og ønsker å hjelpe med tips til hvordan få

girkasse opp og gå,ja det sier sitt hvor flinke og gilde Bmw folkene er.

Gøy er det når de sier at når de har sett hvordan min er blitt ,glédes det til denne Touringen.:)

Og det beste er at han som jeg kjøper bilen av er forumbruker her og han skulle følge med  og det liker jeg godt.

Som sagt ,dette skal ikke bli et restaureringsprosjekt.

Den skal fikses opp,få fin både kosmetisk og teknisk og brukes konstant hele tiden.

Ikke noe garasje på denne.:).

Etterhvert kommer datteren min til å ta over skrivingen her håper jeg da jeg har nok med mine tråder .

Så håper folk vil følge med her og komme med tips og råd etterhvert som vi trenger hjelp.

Phuuu,sliten i fingrene nå.:)

 

 

BMW-5-series-540i-1990-10.jpeg

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabz skrev:

Spennende prosjekt. Alltid morro når ungene i huset tar etter faren sin :D Tror den kan bli veldig bra med litt sveigis-kjærleik. Trillet langt denne?

Jo takk for det ,og jeg har troen på at vi skal lykkes selv om det er ikke gjort på en dag.

Hehe,vi har det gøy meg og minsten og er litt stolt og :).

Bilen er ikke gått stort ,ifølge veivesen står det vel 144 000 og det kan nok stemme.

Teknisk ser den megetvbra ut og innvendig lite slitt,bærer preg av sløvhet når det kommer til lakk osv .

Motoren sviver nydelig.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok et kjekt prosjekt dette :D Kommer til å følge med her og på lik linje med de andre trådene dine :)

Lignet mye på første E34en min hehe :) Islandsgrønn touring med antrasitt stoffinteriør :) Dobbel takluke også.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Blir nok et kjekt prosjekt dette :D Kommer til å følge med her og på lik linje med de andre trådene dine :)

Lignet mye på første E34en min hehe :) Islandsgrønn touring med antrasitt stoffinteriør :) Dobbel takluke også.

Takk for det og jeg gleder meg :).

Den er lik den du hadde og hadde jeg visst det jeg vet idag ,så hadde jeg kjøpt din tvert :).

Er veldig glad du følger med i trådene mine og ikke minst i denne.

Jeg er nesten nødt til å ha folk som er innom og ser,kommenterer på det vi gjør her .

Og det er fordi hvis jeg trenger hjelp ,så slipper jeg å mase med tusen ting andre plasser .

Så igjen gøy at du er med her og :)

Ps gikk faen glipp av årets handel igår ....Helsikke!,!

8 og 10x17 Rh med litt kantskader til 1800 ,Irriterende.

Stod klar ute og ventet på melding og fikk svaret solgt midt i panna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sveigis skrev:

Takk for det og jeg gleder meg :).

Den er lik den du hadde og hadde jeg visst det jeg vet idag ,så hadde jeg kjøpt din tvert :).

Er veldig glad du følger med i trådene mine og ikke minst i denne.

Jeg er nesten nødt til å ha folk som er innom og ser,kommenterer på det vi gjør her .

Og det er fordi hvis jeg trenger hjelp ,så slipper jeg å mase med tusen ting andre plasser .

Så igjen gøy at du er med her og :)

Ps gikk faen glipp av årets handel igår ....Helsikke!,!

8 og 10x17 Rh med litt kantskader til 1800 ,Irriterende.

Stod klar ute og ventet på melding og fikk svaret solgt midt i panna..

Det vil jeg tro :) Kjekt å få satt en E34 i stand igjen :)

Hehe, vel jeg tror nok det er bedre for hennes del at det ble denne. For gamle min var jo bare en 520i med 330k på telleren. Dårlig utstyrt også. Skal sende deg noe bilder av slik den så ut nå i Juni. Trist syn.

Følger alltid med jeg :D Mye greie oppdateringer, og E34 er jeg jo stor fan av :)

Får ikke så mye respons på mine tråder, men jeg er så dårlig på å oppdatere så det er jo min feil haha.

Ja jeg så det var noen slike til salgs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sindre Dahl skrev:

Tøft! Sånn så din e34 ser ut så vet jeg at dette blir bra!👌🏼

Takk Sindre :).

Skal nå hvertfall prøve å få ting til så godt vi kan .

 

1 time siden, Marius2002 skrev:

Fett 8) Artig historie og jeg vil følge det prosjektet her:beer:

Bra og gøy du gjør det.

Her vil jeg komme med mange spm etterhvert til mange om mangt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får gratulerer Datteren din med ny bil, det var moro. Kjenner meg litt igjen i historien din da jeg har en datter som er opptatt av det faren driver med å vil gjerne hjelpe til litt med bil pusling :) Hun er litt yngre så noen år til bil men det er ikke tvil det skal bli BMW sier hun hehe. 

E34 touring har jeg kjørt en del og syntes det er kjempe biler.

Må også si at jeg håper på M-parallell felger som sitter som et skudd på disse bilene. Flott farge også så denne blir nok fin etter litt polering.    

Blir det senk?

Hvorfor var det diesel hun ville ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, fxslin skrev:

Dette blir artig, her skal det følges med videre! Synes du er heldig som kan kombinere hobby med kvalitetstid med familien!

Har selv troen selv om det blir mye tidkrevende jobb.:)

Ja er jo gøy å kunne gjøre det selv om det kan bli noe kjedelig for andre i familien høre om Bmw av og til :).

8 timer siden, viggo E34 skrev:

Der kom tråden ja :)

Ja og det skal prøves å oppdatere ofte :).

 

2 timer siden, M-jakob skrev:

Ja får gratulerer Datteren din med ny bil, det var moro. Kjenner meg litt igjen i historien din da jeg har en datter som er opptatt av det faren driver med å vil gjerne hjelpe til litt med bil pusling :) Hun er litt yngre så noen år til bil men det er ikke tvil det skal bli BMW sier hun hehe. 

E34 touring har jeg kjørt en del og syntes det er kjempe biler.

Må også si at jeg håper på M-parallell felger som sitter som et skudd på disse bilene. Flott farge også så denne blir nok fin etter litt polering.    

Blir det senk?

Hvorfor var det diesel hun ville ha?

Ja viktig å få skaffet dem sunne interesser  uten tvil.

Det at min datter velger heller å bruke helger på skru kontra rundt å "henge " ,roer hvertfall sjelen min betraktelig .

Touring er fine biler det uten tvil ,men jeg er sedan mann og liker bedre biler som er det egentlig.

Men har fått øynene skikkelig opp for disse og ser hvor fine de er .

Angående felg osv snakker hun på sikt om noe med kant men ikke overdådig ,helst noe originalt eller tilnærmet.

Senk ville hun ha men moderat og alt skal inn i vognkort og det blir heller ikke noe skamlavt.

Blir en bil som hun kan bruke og passe på uten mye skader under osv.

Ja hvorfor diesel?

Det spurte jeg og om.

Da fikk jeg til svar at når hun så hvor ofte jeg fyllte på min 535 ,ville hun ikke hs noe annet.

Så jeg dieselen en sjans og satser den vil være snill mot henne og ikke tulle.:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel:

Flott hvis du sender bilder ,alltid gøy det.:).

Tråden er fin den men gennerelt tror jeg at folk er dårlige til å kommentere .Heller mer snoking og noen likes .

Det er kjedelig.

Så er det jo enkelte tråder jeg aldri er innom.

Som nye biler jeg vet tar 10000 år til jeg kan ha.De gidder jeg se på en gang .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...