Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Litt planlegging fremover .

I ettermiddag og kveld, var det digg og ikke røre noen av bilene  og kun sitte inne og roe seg.

For å være forbasket ærlig ,så har jeg vært veldig spent på denne kassen.

Den har gjort meg søvnløs til tider og bekymret .

Men nå girer den hvertfall inntil videre :):).

Så litt planleggimg .

Nå er det sånn at etter den lille kjøringen jeg hadde igår ,så jeg fort at der er endel issues som må taes tak i.

Bil er dau men girer alle gir og kan draes opp i høyere turtall,så en nødmodus er nok ikke inni bildet.

Ser og der er en diesellekkasje fra enten av de bakerste dysene eller de slangene som går mellom de.

Og så får jeg ikke festet slange som går fra turbo opp til luftfilter,her er noe muffens.

Så jeg har litt å ta tak i her .

Men alt dette skal vi selvsagt ta tak i og begynner med å bytte filter og ny diesel med noe rens jeg kjøpte idag.

Håper TRF kan komme med litt innspill her etterhvert som jeg begynner .

Så kommer nok i mål her og etterhvert håper jeg .:)

Så tror jeg og at ved å bruke bil ,så vil nok mye av innkjøringsproblemene forsvinne.

En annen ting ,er at hvis der hadde vært tull med kasse/ komverter,så hadde den ikke giret som den gjorde og turtallsperre på lavere turtall hadde koplet inn tror jeg.

Men somsagt nå blir det lettere å feilsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, M-jakob skrev:

Det her var morro. Endelig er bilen kjørbar. Det gjør ting lettere og bedre tenker jeg for motivasjonen videre.👌👌😊 Dere får stå på så er det skilt plutselig på den bilen ker også.👌

Ja dette hjalp på motivasjonen :).

Ting blir lettere ,feks bare det å kunne kjøre bil opp på kjøreramper er jo greit .

Blir skruing nå i dagene fremover .Skal ta å gå over trykkgatene fra turbo,sjekke intercooler,sjekke endel sensorer osv.

Så er der noe muffens med spenning .

For når jeg kinner uten batterilader virker det som jeg kinner tomt batteri,men kan sette det bstteriet som jeg tror er tomt i min ,så er der full strøm,mistenker dårlig jording.

Men dette må dere hjelpe med etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselservice .

Da var det oppdatering og ikveld har jeg hatt jobben .

Bestemte meg for bytte av dieselfilter , rens og 20 liter ny diesel .

Dette skulle jo ta ti minutter men tok 3 timer og hvorfor ?

Det kommer lengre ned .

Var først og kjøpte nye slanger som går mellom dyser og rens:

image.thumb.jpg.baefdb69aff49eb8c5321498a8d54f33.jpg

Nytt filter :

image.thumb.jpg.e314156fe53653767f29875a92ba9758.jpg

Så var det å demontere det andre og her var det grums ja:'

image.thumb.jpg.7dbc9e95b05a71e5fd2002bd30ca4b96.jpg

Dieselen var rar og luktet White Spirit :

image.thumb.jpg.0f18bdd8162168a1c0079d3c1409eb92.jpg

Vel 20 liter ny ble fyllt opp og noe rens , inn og tørne starter , den starter og går men så var det stopp, bom stopp .

Hva i huleste ?

Prøvde å starte men ikke søren .

Datteren min sa at jeg måtte ha tenning på sånn at ting ble fyllt opp,gjorde som hun sa , men ingenting skjedde ,Tilslutt ble hun lei seg og sa at jeg tror ikke det er mening at denne skal være på veien jeg 😥.

Da fikk jeg vondt av henne og sa reis en tur , så ser jeg på det .

Ett dårlig batteri/ strømtilvørsel er utfordring når man holder på å feilsøke .

Fikk tak i en skikkelig lader og fikk fart på starter , kom litt og litt men ikke helt.

Plutselig kommer der en nabo og han sa at der var luft i systemet .

Javel , har min datter rett altså??

Han tok av det røret ved dieselfilter , jeg satt på tenning , og straks kom der diesel , plugget i røret igjen , og man så luftbobler forsvinne.

Vred på starter og blabbblabb vrioom det gikk den igjen 😀

Deilig .

Og merket jo etterhvert at med nytt drivstoff , så gikk den renere .

Allikevel fjusker den når den ruser på høyere turtall og kan dette være årsaken ?

image.thumb.jpg.c5924aac1cda7d9e463e645a0271c26d.jpg

Der er en lekkasje ved innerste dyse.

Men ser ikke om det er slangen eller selve dysen.

Kanskje derfor den er dau .

At den ikke får nok suppe .

Jeg har null peil men det vet sikkert noen av dere .

Men hadde en tur på 900 meter og den girer nå hvertfall , for det hadde den ikke gjort hvis kasse hadde vært i nødmodus .

Imorgen skal jeg bytte slanger mellom dyser hvis jeg tør .

Kan en defekt dyse / lekkasje rundt der sette motor i nødmodus gjøre bil dau?

Er nødt til å være en filleting , den sviver jo så fint 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangene mellom dysene er bare retur. Mest sannsynlig går de inn rett i toppen av filteret igjen.
Og når du skifter filter, så er det greit å fylle det nye med rein diesel. Jeg gjorde som regel ikke det på MBen jeg hadde, da det holdt å kinne i 20sek med gassen i bånn.

Lekkasje rundt dysa, jeg vil tippe det lekker fra forkammeret. Kan være et helvete på MB-topper hvertfall. Må ha en spesialpipe og noe stæsj for å skru ut forkammeret fra toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

Slangene mellom dysene er bare retur. Mest sannsynlig går de inn rett i toppen av filteret igjen.
Og når du skifter filter, så er det greit å fylle det nye med rein diesel. Jeg gjorde som regel ikke det på MBen jeg hadde, da det holdt å kinne i 20sek med gassen i bånn.

Lekkasje rundt dysa, jeg vil tippe det lekker fra forkammeret. Kan være et helvete på MB-topper hvertfall. Må ha en spesialpipe og noe stæsj for å skru ut forkammeret fra toppen.

Angående filter fylte jeg det opp før monterimg ,men noe har skjedd .

Ja vet det med dyser kan være strul å bytte mtp piper osv.

Men kan dette være med på at bilen er så dau ?

Hører turbo går som bare det men lite skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Vi må få på denne noen prøveskilter å få tatt enn skikkelig kjøretur. Tror den kan hatt godt av å få «blåst ut» litt. Kanskje det hjelper på gangen

Ja ingenting hadde vært bedre enn det ,skal holde på nå senere idag og sikkert imorgen ,så hadde tenkt å ringe deg senere idag .:)

Ja tror nok og det at den må brukes .:)

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til en ting til. Jeg har prøvd dette på et par trøtte dieseler med utrolig resultat. Kjørt gjennom Liqui Moly DieselPurge konsentrert og ikke som additiv i tanken.. resultatet er som oftest mindre bråk, finere gange og litt mer drag.

sjekk YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

For å legge til en ting til. Jeg har prøvd dette på et par trøtte dieseler med utrolig resultat. Kjørt gjennom Liqui Moly DieselPurge konsentrert og ikke som additiv i tanken.. resultatet er som oftest mindre bråk, finere gange og litt mer drag.

sjekk YouTube.

Skal sjekkes ut dette og ,skal bare ellimenere noen andre ting.

Ett dårlig batteri,kan det gi utslag i at motor går i nødmodus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagstur og delesanking.

Vel , Idag måtte jeg og Dieselprinsessa mi på tur og sanke deler .

Og det var 20 mil langt inni de sørlandske skoger .

Helt ærlig trodde jeg at jeg hadde kjørt meg vill .

Men tilslutt , så kom jeg frem til en hyggelig kar som hadde det vi trengte og hva var det ?

Jo komplett eksos med alt.

Men den er lang  denne saken :

image.thumb.jpg.4dee86f090066a5130009e389905a1c1.jpg

Og det ser dere her :

image.thumb.jpg.4889430a51ed8b6409d0cd0b1cf7e26d.jpg

Gikk akkurat inn.

Fikk og med nytt strøkent originalt rør fra turbo med flexirør fra Bmw.

Skulle Mini kjøpt komplett eksos til denne fra A til Å på Feks Bilxtra , ja det hadde kostet , men dette var type billig 😀

Ensomt men fint :

image.thumb.jpg.bca457bdf9b8ca31e4b0425bf666eb2e.jpg

530 i ettermiddagsol :

image.thumb.jpg.262eb5fa4b77f38059070573cdb911f0.jpg

Men etter dette besøket , ville vi videre for noe mer deler .

Noen mil lengre sør , plukket vi opp  et par deler  , Map sensor og kjøleslange /

image.thumb.jpg.96b6e39f04ba3fe21d5ed797b7a4645f.jpg

Dette var en kosetur med litt stopp for titt på natur osv .

En ting fascinerer meg ,er enkelte folk som sitter med biler som er så råe og tøffe og ingenting er hverken her , på treff , eller høster likes på FB , liker sånne folk , da får de ha tingene i fred og .

Fikk og hentet noe som jeg har ventet på lenge til 535en og , så der blir det oppdatert straks .

Nå har Mini bestilt nytt batteri til bilen som hentes imorgen , får der skjedde nemlig noe igår som ga meg ett lite puff av positiv håp og glede .

Og her kommer det :

Vi har slitt med dårlig batteri hele tiden , det kombinert med dårlig lader ;gjør at jeg tror at den ikke får den strømmen den skal ha.

Natt til igår ,satte jeg på en monsterlader som det omtrent rykket av da jeg slo den på .

Tenkte at nå driter jeg i det og igår på morgenen , sjekket jeg batteri og multimeter viste 12,99.

Genialt ,Glødet og startet umiddelbart .

Så til det rare unike ,

Den gikk som den skulle følte jeg , trakk opp bakken der jeg bor og ja villig var den 😃.

Så satte jeg på lys osv , da merket jeg at turtall sank og tilbake til dau bil .

Målte for morro skyld hva den målte uten noe på på tomgang og viste da 13,9 .

Satte vifte på fullt og bil holder på å daue og viser rundt 11 før den saaaagte drar seg opp mot 13,8 .

Jeg nevner ingen navn her , men hadde en 30 min samtale med en som virkelig kan disse motorene og kort fortalt , ble jeg fortalt at hvis ikke det er nok strøm kontinuerlig på disse , går de i nød .

Så nytt batteri er bestilt som sagt , og skal gå igjennom alle kontakter med el spray osv nå snart 😀

Skal og sjekke at der er nok olje på kassen og .

Men dagen Idag var gøy 😃.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Thundercoil skrev:

N Så ut som en fin tur! 😁 Krysser fingrene for at problemet er så enkelt som et nytt batteri. 

Turen var fin den uten tvil og fikk skaffet deler som var viktige 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det oppdateres her .

Og TDS tråden er jo som tv2 nyhetene , noen gode og noen dårlige .

Og vi begynner med de gode .

Startet med en gjennomgang av elektriske punkter .

Byttet kabelsko på starter , gikk over alle jordingspunkter og så at vakuum var på stell visuelt , noe det var .

Tok ut alle slanger til luftfilter og ned til turbo .

Men så ser jeg noe :

image.thumb.jpg.7649ec94574a045b68ab8c1ac7f6b450.jpg

Luftfilteret er spons tett og må nytt.

Ett til :

image.thumb.jpg.920b692b3b41c25fb68f2eca50e92b5e.jpg

Men etter å ha gått igjennom alt det jeg kom på , så var det på tide å  sette i nytt batteri .

Og med rene jordingspunkter osv , startet den som juling .

Rett i drive og gikk som bare det .

Følte rett og slett den gikk mer eller mindre bedre nå .

Ikke godt nok men bedre .

Kunne til og med spinne på grusen 😀😀.

Men selvfølgelig kunne jo ikke denne kvelden avsluttes uten noe ekstra imorgen ..

En stor oljedam under bil , What the Fuck???

Etter å ha inspisert fant jeg ut at lekkasjen kom ut i forkant av motor .

Og etter litt mer titting , er det en stor lekkasje rundt Vakuumklokken .

Det viser seg at 10 års pause fra vei og bruk , da gir pakninger og alt etter .

Så imorgen blir det Tess og få tak i O ring .

Lekkasje bevis:

image.thumb.jpg.3f6153d8df75a78bf10fcd58b0adca1d.jpg

image.thumb.jpg.ec2a7cb00aeff5b7d1984d5bc9e4af59.jpg

Mao , nå for hver dag som går , føler jeg bilen blir bedre og bedre men mye småting som bremser og .

Det er jeg lei av , men sånn er det når man redder gammalt søppel 😀

fortsettelse imorgen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...