Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

På 26.9.2018 den 20.51, sveigis skrev:

Dette var årets tur for min del og kunne aldri gjort dette hvis ikke det var for deg .Igjen takk :).

Ja ble voldsom forskjell for hvert minutt og bilen ble en riktig hissig djevel på slutten.

Og jeg ble imponert over farten jeg fikk opp Blakstadheia .

Som sagt en skikkelig tur ,hadde den godt av og igjen ,ja Bmw er kvalitet uten tvil :).

Vi skal ragge mye e34 om kveldene nå fremover ,kosligere det enn å trykke på nett .

Tilslutt ,du nevner girkasse og 100 km .Det var utrolig når Lock up koplet inn.

Skal vi satse på noe ihelga ?:)

Vi tar en litt lengre tur i løpet av helgen, greit å øke på litt forsiktig. Nå fant vi ut at det meste fungerte på forrige tur som da var på litt over 5 mil. Tror vi kan strekke stikken litt lenger nå. Vi er jo så heldige å bo sånn til at vi har Norges flotteste testveier rett bak husa våre, mil på mil med flotte landeveier og lite trafikk (og politi selv om alt er lovlig med prøveskilter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Hyggelig å ha venner som stiller opp! :D Håper alt går rette veien videre. 

Så enig ,så enig :).

Jeg og Fredrik har vært venner siden vi ble kjent med hverandre for 6 årsiden og er en skvær ,rettferdig kamerat som du til enhver tid vet hvor du har ,og sånne venner er gull verdt .:).

Men hadde det ikke vært for dere her inne og de jeg har blitt kjent med gennerelt i Bmw miljøet ,hadde jeg aldri nådd dit jeg er idag med begge e34ene .FY FLATE for en gjeng ♥♥♥.

Det skumle her nå ,er jo at det nærmer seg ferdigstilling av bil ,og resten som lakkering av div ,blir satt bort .

Kunne jaggu tenkt meg et e34 prosjekt til på sikt.

Høres kvalmt ut ,men jeg kan jo omtrent demontere disse bilene i blinde og mer og mer sikker på hva som er h a.

Tenk en heeeeelt original en med feite ballongdekk,uten effektanlegg ,bare ren originalbil.

Det hadde blitt  mitt neste bygge:).

Har drømt lenge om en sort urørt e34 og hvem vet ....;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testkjøring del 2

Igår bestemte jeg meg for å kjøpe prøveskilt for idag.

Og etter frokost , var det bare å brette opp ermer og være forberedt på dagen .

Idag, skulle den testes av det mer harde slaget og se hvordan den oppførte seg gennerelt på litt større veier som E18 .

Ikke minst kø og rush iht tomgang og temp.

Startet særs forsiktig med å hente Mini og Derretter en rolig tur opp til en nabokommune .

Ingen overraskelser så langt .

3 mil senere , var vi hjemme og olje og vann ble sjekket ut Alt bra.

Mamma Sveigis ville og teste den og hun hadde den til butikk og likte den knallgodt, var noe annet en det stive grønne greiene mitt med barnestoler 😀😀;(M5 stolene ).

Hun handler og jeg knipser .

Første handletur på hvertfall ti år :

image.thumb.jpg.9e632089c5a25968283d23c21d2ac8f9.jpg

For bilen altså 😃.

Vi tuslet hjem og slapp henne av .

Jeg skulle bare Idag og kun det .

Må jo være ærlig med dere og si at jeg har jo hele tiden vært litt sånn skeptisk til jobben jeg gjorde på kassen , så idag skulle vi se om den holdt mål .

Det første jeg gjorde var å ta bilen ut på E18 og dro godt på ut aks feltet.Girene dette på plass sømløst , Puhh .

Og nå er den i sitt rette element , nemlig E18 :

image.thumb.jpg.3cbf83b82f5ea60f8ba7e256042f7517.jpg

Det er lenge siden sist gitt .

Og lock up og kick down funker .

Som dere ser så er turtall feil , dette med lock up:

image.thumb.jpg.77224ff828f46f2d9e1032e302895321.jpg

For en digg bil å kjøre sånn helt ærlig .Enn merker den drar godt nå og er kjempefin i girene , ja helt utrolig 

Jeg endte faktisk i Kr sand før jeg satt nesen hjem.

Men nå på vei hjem , skulle den testes .

En ny sjekk av vann olje og alt bra nå og .

Nå skulle jeg se om gir og motor samarbeidet samt Sportfunksjon på kassen .

Gamle E18 ble tatt hjemover og her skal jeg love dere at den fikk testet seg .

Kort fortalt , det var høyt turtall , bråbrems , brå akselerasjon ,manuell sjalting , tyning av alt KUN for å se om jeg hadde gjort jobben og at gir var iorden .

Og vet dere noe ??

Den funket , respondere som bare det absolutt alt sammen 😀.

Nå er den såpass villig at hvis jeg trør på gassen ut et kryss , så slipper den bak , og det gjorde den ikke før .

Så disse milene denne uken har den hatt godt av.

Men etter hardkjør måtte jeg lande litt og fant en rasteplass :

image.thumb.jpg.576800ef7a852c38de1ee9847cf215d6.jpg

Flott plass :

image.thumb.jpg.b32806325b43f35ba6552fe35f1d5939.jpg

Denne her derimot:

image.thumb.jpg.a636a2a26e9352c157a359a8875d8e8f.jpg

Den ville ha mer kjøring og det ble det .

Måtte stoppe på en kjent plass som var en stor bensinstasjon på gamle E18 .

Nå er det kun pumper igjen:

image.thumb.jpg.cac18c8538fb91fdb7835eb04ae12e5e.jpg

Jeg sitter alltid og drømmer når jeg kjører på sånne plasser med e34ene .

Da disse var nye , var jo dette populære plasser og stoppe .

Hvordan type folk hadde disse bilene ?

Var det folk som var nøye , satt ute og spiste og så på den vakre bilen de hadde kjøpt , eller var det hastenede forretningsmenn som hastet ?

De svarene er nok begge 😀

Et til :

image.thumb.jpg.a958783ea7d448fb8c48da88b5ef18f0.jpg

Så ett sammendrag av turene idag.

Girkassen friskmelder jeg for den funker .

Motormessig velger jeg å si den går som den skal .

Understellsmessig noe klunk i front  og klunk bak når jeg slipper pedal .

Altså bilen funker som fy fader og dere vil ikke tro og deilig det er etter all slitet .😃.

Så her er milene for Idag:

image.thumb.jpg.9c0b17382f9455178949629c7ff96147.jpg

En praktfull lørdag dette 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jokkeeng skrev:

Hærlig! Fin update:D

Ja ,dette var gøy :).

For idag fikk jeg testet den.

Det som er kult med denne motoren ,er at den kan føles noe dorsk/lat på lavt turtall,hvertfall med automat .

Men når den får turtall ,er den hissig og friskt ,hvertfall med sine 143 hk og automat.

Har og bestemt at jeg igjen vil skifte olje og filter på kassen igjen ,kun for å ellimenere at jeg får vekk dritt og lort igjen.

Men det tror jeg at jeg faktisk at et verksted skal gjøre neste gang .(LEI):).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett! Hadde selv en e39 525tds som var veldig frisk men den hadde trf steg 2. Prøvekjørte en senere, som også var manuell, til og med @Freakshow digga motoren/gir. Men alt rundt var gåent, så å si; så hadde blitt en dyr affære (3 uker før jeg endte med e61 tror jeg). 

Har også tenkt selv "hva slags type hadde denne bilen da den var ny?" 🤔 

Synes kmstanden var imponerende lav på e34en din! Godt den har blitt fiksa opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også en e39 tds.   denne var fryktelig lat på lavt turtall.   både med og uten chip.   men den dro veldig godt med chip.   gikk mye bedre enn min nåværende 525dat. (såvidt jeg husker iallefall. mye mulig pga manuell)     trur nok en tur hos trf vil overaske deg positivt :D

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er herlig lesning! Men jeg må si jeg hadde aldri tvil om at dere ville komme i mål når dere hentet denne. Selvom jeg skjønner nå i ettertid at dere var litt usikre selv. Det gjør det hele enda mer imponerende i min øyner. Utrolig tøft å gå igang med noe som virker for «stort» for en!

Sikla på en rød E34 Touring M5 i går (kom disse org som m5 touring?), ihvertfall utrolig tøff og kul bil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da dere to :-D 

Kjenner jeg er glad på deres vegne :-D 

Er alltid en følelse av mestring når timer med mekking fører til suksess :-D 

Har selv følt dette og spesielt nå når jeg demonterte og monterte toppen på Corsaen min :-D 

Hva skal gjøres nå før eu-kontrollen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Shattered skrev:

Fett! Hadde selv en e39 525tds som var veldig frisk men den hadde trf steg 2. Prøvekjørte en senere, som også var manuell, til og med @Freakshow digga motoren/gir. Men alt rundt var gåent, så å si; så hadde blitt en dyr affære (3 uker før jeg endte med e61 tror jeg). 

Har også tenkt selv "hva slags type hadde denne bilen da den var ny?" 🤔 

Synes kmstanden var imponerende lav på e34en din! Godt den har blitt fiksa opp ;)

Ja dette er gøy uten tvil.

Bilen liker turtall og er heller litt lat på lavt turtall,men heldigvis reagerer girkassen med en gang og sørger for at den er med :)

Kmstanden er faktisk reell og det merker du på alt på bilen .

Skadene på karroseriet har kommet pga mange år ute .

 

16 timer siden, Robin L skrev:

jeg hadde også en e39 tds.   denne var fryktelig lat på lavt turtall.   både med og uten chip.   men den dro veldig godt med chip.   gikk mye bedre enn min nåværende 525dat. (såvidt jeg husker iallefall. mye mulig pga manuell)     trur nok en tur hos trf vil overaske deg positivt :D

Som denne da :)

Men jeg er jo så dum og sammenligner denne med 535en og 530d og DET må jeg ikke gjøre .

I ettertid og når jeg ser på speedometer ,så går den slett ikke verst egentlig heller.

Trf blir det til neste år ,mem først må den brukes noen km for å se at alt fremdeles funker :)

 

13 timer siden, Otis skrev:

Jeg kan stemme i at en justert tds går ikke så aller verst! Fin lyd av den.

Lyden er jo så tøff som fy i den .

Da vi kjørte igår meg og Mini ,var det folk langs veien som tutet og blinket på oss som var ukjente for oss.

Det likte hvertfall eieren :):)

En liten justering kommer .

 

3 timer siden, fxslin skrev:

Dette er herlig lesning! Men jeg må si jeg hadde aldri tvil om at dere ville komme i mål når dere hentet denne. Selvom jeg skjønner nå i ettertid at dere var litt usikre selv. Det gjør det hele enda mer imponerende i min øyner. Utrolig tøft å gå igang med noe som virker for «stort» for en!

Sikla på en rød E34 Touring M5 i går (kom disse org som m5 touring?), ihvertfall utrolig tøff og kul bil!!

Begynner nederst og svarer at ,ja m5 e34 kom i Touring og er rå bil :):)

Takker så mye.:)

Når jeg begynte med den ,var jeg aldri i tvil på småfeilene.

Men det var når jeg begynte på girkasse og alt det greiene med motor ,jeg fikk tvilen..

Lå søvnløs og vi var i tvil om dette var verdt det .

Etterhvert som jeg fikk mye hjelp og tips av mange her og rundt forbi ,begynte tankene om salg og forsvinne:).

Og jeg nevner igjen at jeg i det hele tatt fikk fikset den kassen uten hjelp,er for meg utrolig :)

Nå funker den som bare det hele bilen og alle i huset smiler :)

 

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Så bra da dere to :-D 

Kjenner jeg er glad på deres vegne :-D 

Er alltid en følelse av mestring når timer med mekking fører til suksess :-D 

Har selv følt dette og spesielt nå når jeg demonterte og monterte toppen på Corsaen min :-D 

Hva skal gjøres nå før eu-kontrollen ?

Ja Tore dette har vært en lang reise med ufattelig mye slit og tanker .

Du nevner mestrng og suksess,det har vært halve greia her på prosjekt TDS.

Det hadde blitt dyrt å fikse kasse ,finne ut småfeil på motor hvis dette måtte blitt gjort på verksted.

Så ja ,glad jeg har funnet ut det meste selv .:)

Corsaen din ,ja der gjorde du noe ikke jeg hadde gjort på mine biler ,flink du :)

Eu ,så er det eksos ,finne ut klunkelyder ,egentlig bare det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Huff ja, det hadde blitt bortkasta dyrt å fiksa motor/kasseproblemer på verksted..... 

Derfor er det så digg å ha tilegna seg såpass kunnskap at man kan finne ut og fikse ting selv :-D 

Kjempejobb !! :-D 

Ja var nervepirrende å skulle montere topplokk selv for første gang :-P Men med gode tips og klapp på skuldra på opleforumet, gikk det overraskende fint :-D Så takk for hyggelig tilbakemld Jan :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...