Gå til innhold

Bilen "lugger" ved igangkjøring


bmwfan
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er en F31 318d xdrive, 14 mod.

Jeg kjøpte bilen i august og merket rykking i bilen når jeg kjørte og ved igangkjøring. Fikk et uavhengig verksted til å vurdere problemet, og de konkluderte med at fordelingskassen var defekt. Forhandleren overhalte fordelingskassa og alt var bra etterpå, fram til nå!!

Når jeg skal sette i gang å kjøre, og ide jeg akkurat har slipt clutchen, så lugger bilen til litt. Føles nesten som drivverket henger igjen litt,,, 

men husker ikke helt om det var akkurat det samme før de overhalte fordelingskassa.

Kan det være noe med clutch/utløserlager/svinghjul eller gearkassa??

eller noe så enkelt som slitt drivledd???

Merker ingenting ved vanlig kjøring.

Tror ikke de satte inn en "byttekasse", men bytta enkelte deler i fordelingskassa.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,, de dobbelmassesvinghjulene, bare no drit!!

ja, har sjekket dimensjoner på alle dekkene, og mønsterdybden er omtrent lik hele veien.

har også pratet med BMW, og de sier at dimensjonen er innenfor toleransen for xdrive..

Er det svinghjulet som er defekt, så er det noe forhandleren bør fikse,, kjøpte bilen i august..

har som sagt hatt en sak med fordelingskassa tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt bilen hos BMW, og de fant ingen feil verken via diagnose eller ved prøvekjøring.... De resatte «dekktrykkovervåkinga» og kalibrerte grunninnstilling på VTG,fordelingskassen....  Men den lille nykkingen er der enda. Har ingen vibrasjon eller ulyd når bilen stoppes, eller ulyd når clutchen trykkes inn eller slippes ut. Dette er vel typisk hvis svinghjulet begynner å bli dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Jeg vil påstå at det kan høres ut som svinghjul ja, men det kan selvfølgelig være feil. Hvor langt har bilen gått?

Bilen har gått ca 96000km,,,  mulig jeg setter den på GS verksted, så kan de sjekke det der å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

slet med samme greia i flere år. Endte med bytte av dobbeltmasse svinghjul og clutch.
Tok ikke mange ukene før nykkingen begynte på ny. Nye verkstedbesøk og reklamasjoner uten at noe feil ble funnet.

Året etter tok jeg selv bytte av bremsedeler og bremsevæske. Backflushet da også slavesylinder til clutch.
Etter det ble problemet borte. Mistenker derfor at det slurves ved bytte av bremsevæske, og at væsken i kretsen til cluch ikke byttes og luftes.

Mulig skudd i blinde, men det løste i alle fall problemet hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aquarius skrev:

Hei,

slet med samme greia i flere år. Endte med bytte av dobbeltmasse svinghjul og clutch.
Tok ikke mange ukene før nykkingen begynte på ny. Nye verkstedbesøk og reklamasjoner uten at noe feil ble funnet.

Året etter tok jeg selv bytte av bremsedeler og bremsevæske. Backflushet da også slavesylinder til clutch.
Etter det ble problemet borte. Mistenker derfor at det slurves ved bytte av bremsevæske, og at væsken i kretsen til cluch ikke byttes og luftes.

Mulig skudd i blinde, men det løste i alle fall problemet hos meg.

Okei, det hørtes interesant ut..  Er i hvertfall billigere å prøve dette før bytte av svinghjul og clutch.... hadde du samme symptomene når du slapp clutchen? Et lite rykk?

jeg merker ingenting ellers, bare ved clutching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynte med et rykk i det clutchen begynte å ta - både i 1.gir og revers. Rykket ble kraftigere og etter hvert til flere rykk. Til slutt ble det skikkelig risting ved igangkjøring. Merket ikke noe ved giring opp ned på høyere gir.

Min bror hadde en Opel med noe av samme symptomer. Han fikk beskjed av Opelverksted om å ta noen skikkelige lange slurestarter med høyt turtall. Det skulle visst hjelpe. Fungerte ikke hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat,, det virker som det er de samme symptomene som jeg har, utenom ristingen, den har utblitt enn så lenge ihvertfall... 

Mulig jeg like godt tar et bremsevæskebytte på den, og ber de lufte master og slavesylinder med det samme, så har jeg i hvertfall luket ut den feilen hvis det skulle være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.1.2018 at 6.57, Aquarius skrev:

Hei,

slet med samme greia i flere år. Endte med bytte av dobbeltmasse svinghjul og clutch.
Tok ikke mange ukene før nykkingen begynte på ny. Nye verkstedbesøk og reklamasjoner uten at noe feil ble funnet.

Året etter tok jeg selv bytte av bremsedeler og bremsevæske. Backflushet da også slavesylinder til clutch.
Etter det ble problemet borte. Mistenker derfor at det slurves ved bytte av bremsevæske, og at væsken i kretsen til cluch ikke byttes og luftes.

Mulig skudd i blinde, men det løste i alle fall problemet hos meg.

Lurte på om jeg skulle prøve selv,, åpna du bare luftinga på slavesylinder og lufta ved å bruke clutchpedalen, eller åpna du luftinga på mastersylinderen ved clutchpedalen og trykkte olje opp og inn gjennom slavesylinderen?

Ser at mange har hell med å pumpe olje inn på slavesylinderen og åpne mastersylinderen, i og med at luften vil opp... har ikke sjekka hvor mye jobb det er å komme til mastersylinderen.

Endret av bmwfan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...