Gå til innhold

Bilen "lugger" ved igangkjøring


bmwfan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde aldri byttet bremsevæske selv før jeg gjorde dette. Det var under Googling etter rett prosedyre jeg kom over en video fra en Mercedes mekaniker, som beskrev denne backflushing metoden. Jeg hadde da ikke engang tenkt over at det lå bremsevæske i clutchkretsen. Backflushing metoden skal sikre at du blir kvitt eventuelle luftbobler - de stiger naturlig oppover i systemet, og følger da lettere med ut.

Kjøpte en liten pumpekanne som jeg satte en 6mm klar slange på. På kannen var den grepsventil så jeg kunne kontrollere mengden. Fikk ny bremsevæske helt ut i enden av slangen, og koblet denne til lufteventilen på slavesylinderen. Pumpet opp et lite trykk (ikke mye), og løsnet lufteventilen. Så med en gang at bremsevæske gikk inn i kretsen. (Pass på at du ikke har bobler i slangen.)
Stoppet av og til for å sjekke at det ikke rant over i reservoaret (stengte ventilen når jeg sjekket). Pumpet også clutchen noen ganger underveis.

Tror jeg brukte ca. 3 dl bremsevæske før jeg stengte ventilen for godt.
Hadde da sugd ut en uklar gammel bremsevæske fra reservoaret. Tømte dette så godt jeg kunne, fylte opp med ny væske og satte trykk på reservoaret. Da var det bare å åpne på hver kalipper etter normal prosedyre.

Veldig enkelt dette egentlig, i alle fall på min gamle 318 med et helt tradisjonelt system. Er vel kanskje samme greia å nyere modeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aquarius skrev:

Hei,

Hadde aldri byttet bremsevæske selv før jeg gjorde dette. Det var under Googling etter rett prosedyre jeg kom over en video fra en Mercedes mekaniker, som beskrev denne backflushing metoden. Jeg hadde da ikke engang tenkt over at det lå bremsevæske i clutchkretsen. Backflushing metoden skal sikre at du blir kvitt eventuelle luftbobler - de stiger naturlig oppover i systemet, og følger da lettere med ut.

Kjøpte en liten pumpekanne som jeg satte en 6mm klar slange på. På kannen var den grepsventil så jeg kunne kontrollere mengden. Fikk ny bremsevæske helt ut i enden av slangen, og koblet denne til lufteventilen på slavesylinderen. Pumpet opp et lite trykk (ikke mye), og løsnet lufteventilen. Så med en gang at bremsevæske gikk inn i kretsen. (Pass på at du ikke har bobler i slangen.)
Stoppet av og til for å sjekke at det ikke rant over i reservoaret (stengte ventilen når jeg sjekket). Pumpet også clutchen noen ganger underveis.

Tror jeg brukte ca. 3 dl bremsevæske før jeg stengte ventilen for godt.
Hadde da sugd ut en uklar gammel bremsevæske fra reservoaret. Tømte dette så godt jeg kunne, fylte opp med ny væske og satte trykk på reservoaret. Da var det bare å åpne på hver kalipper etter normal prosedyre.

Veldig enkelt dette egentlig, i alle fall på min gamle 318 med et helt tradisjonelt system. Er vel kanskje samme greia å nyere modeller også.

Flott,takk så mye:-) men hvor fikk du luften til å slippe ut når du trykte bremsevæske inn i slavesylinderen? Åpna du bare lokket på reservoaret/tanken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skrudde av lokket på reservoaret. Rengjør godt rundt lokket først. Legg godt med filler rundt reservoaret slik at eventuelt søl av bremsevæske suges opp. du vil ikke ha bremsevæske på lakk eller andre deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/17/2017 at 21.21, bmwfan skrev:

Bilen er en F31 318d xdrive, 14 mod.

Jeg kjøpte bilen i august og merket rykking i bilen når jeg kjørte og ved igangkjøring. Fikk et uavhengig verksted til å vurdere problemet, og de konkluderte med at fordelingskassen var defekt. Forhandleren overhalte fordelingskassa og alt var bra etterpå, fram til nå!!

Når jeg skal sette i gang å kjøre, og ide jeg akkurat har slipt clutchen, så lugger bilen til litt. Føles nesten som drivverket henger igjen litt,,, 

men husker ikke helt om det var akkurat det samme før de overhalte fordelingskassa.

Kan det være noe med clutch/utløserlager/svinghjul eller gearkassa??

eller noe så enkelt som slitt drivledd???

Merker ingenting ved vanlig kjøring.

Tror ikke de satte inn en "byttekasse", men bytta enkelte deler i fordelingskassa.

 

 

Litt lugging er ikke unormalt men....hvilken dekkdimensjon kjører du med på sommer og vinter? Har ikke noe tro på slitt drivledd på en 2014 modell, da vil en hel andre ting slites først som klutsj. Denne forhandleren, er det en autorisert BMW forhandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg aldri byttet bremsevæske selv på min E91, F31 har samme opplegg.

 

Bleed front-axle brake circuit.

Connect vent hose with collecting vessel to vent valve on front right brake caliper.

Open vent valve.

Run bleeding procedure with ISID with vent valve open.

After completing routine, press brake pedal 5 times to floor, clear and bubble-free brake fluid must flow out.

Close vent valve.

Repeat procedure at front left.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 17" på vinterhjul, husker ikke helt dim. nå,  og

245/40/19 på sommerhjula

Har sjekket dette med BMW forhandler og de sier det ikke er noe problem.

Nå har jeg luftet kretsen fra slavesylinderen og opp til tank, pumpet ny bremsevæske inn på slavesylinderen. Har kjørt ca 20 mil etterpå, har merket noe lugging, så vidt det er, men ikke på langt nær sånn som det var før, men litt tidlig å konstatere at det er helt bra..😉

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, quandt1960 skrev:

Det er en grunn til at jeg aldri byttet bremsevæske selv på min E91, F31 har samme opplegg.

 

Bleed front-axle brake circuit.

Connect vent hose with collecting vessel to vent valve on front right brake caliper.

Open vent valve.

Run bleeding procedure with ISID with vent valve open.

After completing routine, press brake pedal 5 times to floor, clear and bubble-free brake fluid must flow out.

Close vent valve.

Repeat procedure at front left.

 

Dette gjelder vel lufting/bytte av bremsevæske på bremsekretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, quandt1960 skrev:

De to systeme deler samme hydraulikkvæske fra samme beholder. Sjekk alle slangene/rørene i samme slengen 

Ja det er jeg klar over, men kretsen fra slavesylinder til beholder er ikke tilknyttet bremsesystemet etter det jeg ser, så lufting eller bytte av bremsevæske i clutchkretsen vil ikke påvirke bremsekretsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for nysgjerrighetens skyld, hva er "ISID" ref. Run bleeding procedure with ISID with vent valve open.?

Ser forøvrig av gamle regninger fra verksted at det aldri er belastet mer en 1l bremsevæske. Jeg klarte meg ikke med 1l for bytte/lufting av bremsekretser og clutchkrets. Mistenker derfor at clutchkrets utelates ved vanlig bremseservice. Resultatet her kan jo igjen tyde på dette.
Blir spennende å høre hvordan dette går videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aquarius skrev:

Bare for nysgjerrighetens skyld, hva er "ISID" ref. Run bleeding procedure with ISID with vent valve open.?

Ser forøvrig av gamle regninger fra verksted at det aldri er belastet mer en 1l bremsevæske. Jeg klarte meg ikke med 1l for bytte/lufting av bremsekretser og clutchkrets. Mistenker derfor at clutchkrets utelates ved vanlig bremseservice. Resultatet her kan jo igjen tyde på dette.
Blir spennende å høre hvordan dette går videre...

ISID er diagnose-programvare til pc, så det ser ut til at ventilen skal åpnes med dette iht. forklaringen du la ved.

Nei, jeg vet ikke hva de gjør med dette ved bytte av bremsevæske, kan nok tenkes at clutchkretsen uteblir... 

Blir spennende å se litt fram i tid hvordan bilen oppfører seg..

Endret av bmwfan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...