andares

motor brenner olje

Recommended Posts

Hei!

Har nylig kjøpt en 2002 330ci og den fungerer stort sett bra, men den sluker olje. den har omtrent sunket halve intervallet på dipsticken i løpet av en tur fra trondheim til oslo. I tillegg kan jeg nevne at jeg merker en litt annerledes lukt når jeg kjører, som jeg mistenker at er lukten av brent motorolje (uten at jeg egentlig vet hvordan det lukter).

Noen som vet hva som mest sannsynlig er grunnen, og hva som bør gjøres? bilen har gått 200 000km.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke spesielt mye, min brukte en liter på 50 mil:):) Olje ringene er problemet på m54 motorene inkl. 2.2 2.5, di slites veldig fort. Bmw godkjenner 1l på 1000km. Men det finnes en løsning, fjern ccv dritten å kjør vaccum på utluftinga fra ventil deksel via en pcv ventil. Jag har gjort dette og nå har jeg kjørt 65 mil uten å bruke en dråpe.

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
On 22.12.2017 at 17.39, bmw1969 skrev:

Det er ikke spesielt mye, min brukte en liter på 50 mil:):) Olje ringene er problemet på m54 motorene inkl. 2.2 2.5, di slites veldig fort. Bmw godkjenner 1l på 1000km. Men det finnes en løsning, fjern ccv dritten å kjør vaccum på utluftinga fra ventil deksel via en pcv ventil. Jag har gjort dette og nå har jeg kjørt 65 mil uten å bruke en dråpe.

 

hmm, er dette altså problemet med tett veivhusventilasjon som andre nevnte som da vil bli løst? er det isåfall noe custom opplegg man må lage?

Redigert av andares

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Så denne videoen: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DaJrEa95dH9c&ved=0ahUKEwiH7Zma96XYAhVMD5oKHQ1aAGsQwqsBCB8wAA&usg=AOvVaw1spunox7Thnk2f2Su8Hcuf

der de forklarer symtomene på gåen toppdekselpakning og hvordan den byttes, og ble nokså sikker på at dette var problemet, men er det altså mer sannynlig at det er veivhusventilasjonen som er årsaken? Det vil vel være samme symptomer i begge tilfeller?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, andares skrev:

hmm, er dette altså problemet med tett veivhusventilasjon som andre nevnte som da vil bli løst? er det isåfall noe custom opplegg man må lage?

Ja custom opplegg men veldig enkelt:)

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

må gjøre litt mer research på det catch can opplegget, men hvorfor kan man ikke egentlig bare bytte ut ccv'en med en ny en? Vil ikke det holde i lang tid fremover?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, andares skrev:

må gjøre litt mer research på det catch can opplegget, men hvorfor kan man ikke egentlig bare bytte ut ccv'en med en ny en? Vil ikke det holde i lang tid fremover?

Jeg ville bytta ccv og toppdekselpakning. Sett om det lekker olje fra oljefilterhuspakninga som går inn mot blokka da?

Pleier ofte å lekke ut der også.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, andares skrev:

må gjøre litt mer research på det catch can opplegget, men hvorfor kan man ikke egentlig bare bytte ut ccv'en med en ny en? Vil ikke det holde i lang tid fremover?

Det kan du gjøre:) Men di er noe dritt:)

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, andares skrev:

må gjøre litt mer research på det catch can opplegget, men hvorfor kan man ikke egentlig bare bytte ut ccv'en med en ny en? Vil ikke det holde i lang tid fremover?

Jeg har sett en video med en fyr som laget catch can. Han kom med en oppdatering som fortalte at det fungerte ikke.

Jeg har 185 000 km med M54B25 i en E 39. Det fungerer ennå og bilen er 16 år, så jeg ville ikke nøle med å bytte ut ccv'en med en ny en. 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, orala skrev:

Jeg har sett en video med en fyr som laget catch can. Han kom med en oppdatering som fortalte at det fungerte ikke.

Jeg har 185 000 km med M54B25 i en E 39. Det fungerer ennå og bilen er 16 år, så jeg ville ikke nøle med å bytte ut ccv'en med en ny en. 

Det fungerer det kan jeg garantere, såfremt ikke motor er helt utslitt og at det gjøres riktig. Jeg sier ikke at en std ccv ikke fungerer,  men det er vell ikke noe nytt i bmw miljø at det er en dårlig patent. Jeg ville aldri sette tilbake en std ccv. Og jeg kan garantere at m54 motoren bruker olje med helt ny ccv. Det er olje ringene som er problemet med disse motorene. Kjør vaccum ferdig snakka:)

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Alle har jo ikke problem med oljeforbruk og oljeringer. Ikke jeg ihvertfall.

Jeg skjønner at dårlige oljeringer vil øke oljeforbruket, men at det kan kureres med å forandre veivhusventilasjonen er ubegripelig for meg.

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, orala skrev:

Jeg har sett en video med en fyr som laget catch can. Han kom med en oppdatering som fortalte at det fungerte ikke.

Jeg har 185 000 km med M54B25 i en E 39. Det fungerer ennå og bilen er 16 år, så jeg ville ikke nøle med å bytte ut ccv'en med en ny en. 

det er vel den videoen her vil jeg tro: 

 

Han brukte vel en billig catch can som ikke var ordentlig tett, så kan vel gjøres bedre. Men er enig i at det høres like greit ut å bare bytte ccv

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.

  • ekstralys.no