Gå til innhold

Kjøp av F10, hva skal man være obs på?


Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Du tenker nok på comfort access, og ikke softclose. Det at håndtakene på comfort access feiler er ingen ukjent sak. Dyrt er det også å bytte håndtakene (ca 4000kr stk i delekost).

Jepp.. Tenkte feil :lol:

Pleier soft close ofte å feile?

Ja de koster jo litt. Mulig litt pga lakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Soft Close holder meg ikke våken om nettene. Ville uansett forsøkt å fått LCI versjonen, kom i 14, sees bla på iDrive hjulet, dette er større, flatere og touch basert. Deretter ville jeg fokusert på motor, N47 eller ei. Ellers er det meste annet mulig å ettermontere ved behov. Snuser på F11 selv, hatt F25 i snart to år, har fått litt kløe. Da er det fristende å se på facelift F11 med X-drive. 90% av disse ble solgt med X-drive fra denne perioden, så nesten «vanskelig» å unngå. Lykke til, uansett model blir du kanonfornøyd med F10 kontra Passat.

Rimelig sikker på at denne er LCI utgaven, fordi den har touch på iDrive hjulet, større enn CIC er den også, og den har hvertfall NBT systemet. N47 motor er det også. 

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg ville ikke vært spesielt bekymret for verken DAB eller softclose. Original DAB kan enkelt ettermonteres (ca 15.000kr), og softclose har jeg aldri hatt problemer med på noen av våre biler med dette. Og det har etter hvert blitt en del biler med softclose. Om det så skulle være tilfellet at denne går i stykker, fåes slike brukt for en «slikk og ingen ting». 

Mener å huske at det er DAB+ på denne, vet ikke helt forskjellen på DAB og DAB+, men jeg bruker som regel BT-lyd uansett, så radio er ikke noe jeg føler at jeg må ha sånn sett, men betryggende at Soft Close ikke er et stort problem, når det gjelder Comfort Access så vet jeg at håndtaka kan gå føyka, var et håndtak med E60en som tok kvelden, Bilia skulle ha to laken ferdig montert på bil i riktig lakkfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men NBT kom vel på 2013-modeller(?). Jeg dobbeltsjekket på nett nå og da bekrefter det dette. Fra 09/12 ble det NBT i F10, da som 2013-modeller. Det vil si at også preLCI også kan ha NBT. LCI har også litt annen omramming på skjermen, noe det er utbredt å ettermontere om man har preLCI, av åpenlyste årsaker. Her er en som har ettermontert, for å vise forskjell(kromstripene er LCI-look):

Cp0i7GdWIAAhEGd.thumb.jpg.a4ccbee6d2cbcb7342e85cb2f6f5870f.jpgCp0i09_WAAA8dd3.thumb.jpg.058e91d0130e8462afa1d1be934c60f8.jpg

 

Komplett LCI(M-Sport):

img_4949.jpg.fd10a14c7abea59da6ae330559a0afd4.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10 er ett trygt bruktbilkjøp, kanskje det tryggeste du kan kjøpe i dette segmentet. Det spiller heller ingen rolle hvilken årsmodell du kjøper, det er generelt få feil og ingen stor alvorlige ting å bekymre seg for på disse bilene. Eneste måtte være registerhavari på N47 motorene, de ville jeg styrt unna. 

F10 er ingen feilfri bil, det finnes ikke feilfrie biler. Men det finnes biler som har færre feil enn andre og her synes jeg F10 utmerker seg som en veldig bra modell. Se opp for det som allerede er nevnt, gåene comfort acess håndtak. Vær også obs på defekte parksensorer, dugg i lykter, sprukket dørpakninger, gåen setevarme i comfortstoler, sjekk at alle kameraer fungerer og test at klima blåser frisk og kaldt.

Jeg vil også det aller sterkeste råde deg til å ta en titt på en bil med diesel sekser. N57 motoren er fantastisk, skuddsikker motor som det er sjelden at noe ryker på (sjekk glødeplugger rundt 100 000 km). Jeg nærmer meg fire år og 70 000 km med min 530d, rett og slett en fantastisk bil som jeg virkelig liker god. Jeg har røket på å måtte skifte setevarmer (garanti), bytte en parksensor og en pakning på oljefilterhuset. Men jeg synes ikke det er allverden i en bil som nå har tilbakelagt 103 000 km. Jeg sliter med å finne noen passende erstatter bortsett ifra en nyere F10 eller G30. Så om du kan ha en bil som er litt eldre så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å i det minste prøve en 530d før du kjøper en 520d 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Ja, men NBT kom vel på 2013-modeller(?). Jeg dobbeltsjekket på nett nå og da bekrefter det dette. Fra 09/12 ble det NBT i F10, da som 2013-modeller. Det vil si at også preLCI også kan ha NBT. LCI har også litt annen omramming på skjermen, noe det er utbredt å ettermontere om man har preLCI, av åpenlyste årsaker. Her er en som har ettermontert, for å vise forskjell(kromstripene er LCI-look):

Cp0i7GdWIAAhEGd.thumb.jpg.a4ccbee6d2cbcb7342e85cb2f6f5870f.jpgCp0i09_WAAA8dd3.thumb.jpg.058e91d0130e8462afa1d1be934c60f8.jpg

 

Komplett LCI(M-Sport):

img_4949.jpg.fd10a14c7abea59da6ae330559a0afd4.jpg

 

Sånn ser den jeg ser på ut innvendig, ganske sikker på at det er en LCI? 69269x1e5a1

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

F10 er ett trygt bruktbilkjøp, kanskje det tryggeste du kan kjøpe i dette segmentet. Det spiller heller ingen rolle hvilken årsmodell du kjøper, det er generelt få feil og ingen stor alvorlige ting å bekymre seg for på disse bilene. Eneste måtte være registerhavari på N47 motorene, de ville jeg styrt unna. 

F10 er ingen feilfri bil, det finnes ikke feilfrie biler. Men det finnes biler som har færre feil enn andre og her synes jeg F10 utmerker seg som en veldig bra modell. Se opp for det som allerede er nevnt, gåene comfort acess håndtak. Vær også obs på defekte parksensorer, dugg i lykter, sprukket dørpakninger, gåen setevarme i comfortstoler, sjekk at alle kameraer fungerer og test at klima blåser frisk og kaldt.

Jeg vil også det aller sterkeste råde deg til å ta en titt på en bil med diesel sekser. N57 motoren er fantastisk, skuddsikker motor som det er sjelden at noe ryker på (sjekk glødeplugger rundt 100 000 km). Jeg nærmer meg fire år og 70 000 km med min 530d, rett og slett en fantastisk bil som jeg virkelig liker god. Jeg har røket på å måtte skifte setevarmer (garanti), bytte en parksensor og en pakning på oljefilterhuset. Men jeg synes ikke det er allverden i en bil som nå har tilbakelagt 103 000 km. Jeg sliter med å finne noen passende erstatter bortsett ifra en nyere F10 eller G30. Så om du kan ha en bil som er litt eldre så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å i det minste prøve en 530d før du kjøper en 520d 😀

I forhold til årsmodell så sikter jeg 14+, fordi det var da Adaptive LED kom på 5 serien, og det er en stor nok grunn for meg til å anskaffe meg en 520d kontra 530d fordi den har det. Budsjettet mitt stopper på 400 lakser, og selvom jeg fikk E60en med heftig ustyr for 4 år siden for 350, så klarer jeg ikke å finne en rett F10 med sekser, jeg vet at motorene der er skuddsikre, og de er drit bra, men akkurat nå er det utstyr som overgår motor litt med mindre det skulle dukke opp en som er perfecto. Det med at klimaet blåser varmt og kaldt skal testes, fordi det er det jeg sliter med i min nåværende bil, jeg får ikke varme i den, og jeg er ferdig med å bruke penger på den, og da tenker jeg at det er greit med nyere bil igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Daniel. skrev:

Jepp.. Tenkte feil :lol:

Pleier soft close ofte å feile?

Ja de koster jo litt. Mulig litt pga lakk?

Nei, softclose har jeg sjeldent (aldri) vært borte i at feiler. CA dørhåndtakene er nok dyre fordi det er en elektrisk og lakkert del. Til F01/F1x koster disse ca 4.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Saltkjelen skrev:

En 2014-modell er LCI. NBT uten iDrive touch kom fra 07/2012 og LCI kom fra 07/2013. Ved LCI ble blant annet iDrive touch tilgjengelig. 

Da er denne LCI da, siden den kom 09/13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du jo vurdere et M-Powerkit på motoren. Da kan du øke til 200 hk. Gjort det selv på en 2014 med 164 hk. Ble bra greier det. nok ekstra krefter i fra ca 60 til 90 km. Kjører litt campingvogn, og merker ikke spesielt mye til den ved akselerasjon. Har Xdrive også. Ellers er det lurt å sjekke for lakkslipp bak bl.a. vinduspakningene i forkant på sidedørene. De som er mellom vinduet og døra nederst. Fikk fikset mitt for noen uker siden. Viktig at det ikke er sprekk i bobla. Da er det ikke så lett å få det på garantien. Merkelig med slik kan det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, raimohan@online.no skrev:

Ellers kan du jo vurdere et M-Powerkit på motoren. Da kan du øke til 200 hk. Gjort det selv på en 2014 med 164 hk. Ble bra greier det. nok ekstra krefter i fra ca 60 til 90 km. Kjører litt campingvogn, og merker ikke spesielt mye til den ved akselerasjon. Har Xdrive også. Ellers er det lurt å sjekke for lakkslipp bak bl.a. vinduspakningene i forkant på sidedørene. De som er mellom vinduet og døra nederst. Fikk fikset mitt for noen uker siden. Viktig at det ikke er sprekk i bobla. Da er det ikke så lett å få det på garantien. Merkelig med slik kan det være.

Fra tidligere erfaringer har jeg ikke tenkt til å chippe bilen. Lakkslipp skal jeg sjekke for, skal sømfare hele bilen, ettersom jeg vet hva jeg skal se etter lakkmessig, har pådratt meg en del kunnskaper der de siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-powerkit er original BMW, og kan ikke sammenlignes med «chipping». Dette kan også godkjennes i vognkort uten problem, samt alt av garantier opprettholdes. Har selv fått dette montert og godkjent, men riktignok på en 30d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste BMWdieselene jeg har hatt (E90 325d og F10 530d) har jeg tunet. Har kjørt over nær 200 000 km til sammen med disse og har aldri hatt noen problemer med dette. Igjen, dette er solide motorer som tåler denslags. Jeg har derimot en fornuftig kjørestil samt at jeg bytter olje på hver 15 000 km. M Performance kittet til BMW er helt suverent, det kan ikke sammenliknes med hva du har vært borti før. 

520d trenger all den ekstra effekt den kan få, særlig en xDrive som drasser på ekstra vekt. Det er helt til du har mer enn tre personer i bilen og du skal ta en spontan forbikjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSR har ikke akkurat godt rykte på seg etter hva jeg ser :)

Men ang tuning så er det ikke farlig om det blir gjort av folk som kan det.

Og da tenker jeg på folk som henter ut krefter som bilen kan kjøre med uten at det går på bekostning av driftsikkerhet ++

Det vil si, ikke de som bare prøver å hente ut mest mulig :)

Jeg har E90 325d med ESS tuning, og jeg har i hvertfall ikke hatt noe problemer på den tiden jeg har eid den, selv om det ikke er så lenge da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...