Gå til innhold

Kjøp av F10, hva skal man være obs på?


Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Lenge siden jeg har vært inne her, ettersom jeg solgte E60 525'en tidligere i år, og valgte dessverre å kjøpe en Volkswagen Passat til jeg fikk kjøpt meg leilighet, og jeg har vel på 3 måneder allerede påkosta den 20 laken, så over nyåret nå så blir det ny bil i bursdagsgave til meg selv. Jeg har sett meg ut en 520d F10, 2014 modell +, og jeg lurer generelt på om det er en del av dere her som har erfaring med hva som kan gå gæernt på disse bilene, hva man skal se etter når man prøvekjører osv. Bilen jeg skal se på har egentlig absolutt alt av utstyr, bl.a HUD, Soft Close, ACC, Adaptive LED lys, Nightvision, Komfortseter, aktive seter, el soltak, ryggekamera, M-pakke, paddle shift på ratt, Navi Pro, el bakluke, Comfort Access og kaldklima versjonen for å nevne noe, jeg tror kjøper av denne bilen bare kryssa av alt om kunne krysses av. Jeg skulle gjerne hatt litt mer motor enn akkurat en 520d, men jeg klarer meg nok. Hvordan er motoren på disse bilene, er det noe av ustyret jeg nevner som kan bli et problem senere? Bilen er forøvrig en Sedan, gått 90.000km.

 

liten edit: Det er også X-Drive på bilen.

Endret av Clevion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Evopower skrev:

Soft close er vel dømt til å bli utgifter når bilen nærmer seg 10 år. Ellers er n47 motoren kvitt registerproblemene på en så ny bil som 14 modell. Så jeg hadde ikke bekymret meg for et slikt valg :)

Og ha bilen til den er 10 år gammel er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre, planen er å bytte den ut etterhvert når penga strekker til en godt utstyrt G30, og når du nevner registerproblemene med gamle N47en, så husker jeg at det har blitt utbedret, det var vel i 2012 det ble fikset. Ellers har jeg sett litt rundtom der folk mener at F10 er langt mer problemfri bil enn E60, og  jeg opplevde ikke veldig mye tull med E60en jeg hadde, på 4 år med den bilen hadde jeg vel lagt ut 12.000,- kr i slitedeler, levbart det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2014 kom jo den nye motoren, litt mer harmonisk denne kontra N47. Mener denne kom på slutten av 14, enten i juli eller som 15’ model, altså fra 09.14. Den kom som 520d i 163 og 190hk.

Dette er absolutt et punkt jeg ville vært obs på. Dette og DAB +. 

Syns passaten var dyr i drift, blir nok noe mer fornøyd med F10. 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

2014 kom jo den nye motoren, litt mer harmonisk denne kontra N47. Mener denne kom på slutten av 14, enten i juli eller som 15’ model, altså fra 09.14. Den kom som 520d i 163 og 190hk.

Dette er absolutt et punkt jeg ville vært obs på. Dette og DAB +. 

Syns passaten var dyr i drift, blir nok noe mer fornøyd med F10. 👍🏻

Den jeg snuser på er en tidlig 14 modell som var allerede registrert sent 13, med 163 hk.

Du ville vært obs på DAB og Soft close/motoren?

Ja det kan du si, og ikke bare det, noe ulyder fra svinghjul, evt utløserlager i girkassa, og sirkulasjonspumpa i webastoen er gåen, så jeg sitter og fryser ganske lenge om morran på vei til jobb før varmen kommer snikende. Har vært utrolig fornøyd med tre BMWene jeg har eid, så jeg tror jeg skal bli meget fornøyd med en F10 også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært spesielt bekymret for verken DAB eller softclose. Original DAB kan enkelt ettermonteres (ca 15.000kr), og softclose har jeg aldri hatt problemer med på noen av våre biler med dette. Og det har etter hvert blitt en del biler med softclose. Om det så skulle være tilfellet at denne går i stykker, fåes slike brukt for en «slikk og ingen ting». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Clevion skrev:

Den jeg snuser på er en tidlig 14 modell som var allerede registrert sent 13, med 163 hk.

Du ville vært obs på DAB og Soft close/motoren?

Ja det kan du si, og ikke bare det, noe ulyder fra svinghjul, evt utløserlager i girkassa, og sirkulasjonspumpa i webastoen er gåen, så jeg sitter og fryser ganske lenge om morran på vei til jobb før varmen kommer snikende. Har vært utrolig fornøyd med tre BMWene jeg har eid, så jeg tror jeg skal bli meget fornøyd med en F10 også :D

Soft Close holder meg ikke våken om nettene. Ville uansett forsøkt å fått LCI versjonen, kom i 14, sees bla på iDrive hjulet, dette er større, flatere og touch basert. Deretter ville jeg fokusert på motor, N47 eller ei. Ellers er det meste annet mulig å ettermontere ved behov. Snuser på F11 selv, hatt F25 i snart to år, har fått litt kløe. Da er det fristende å se på facelift F11 med X-drive. 90% av disse ble solgt med X-drive fra denne perioden, så nesten «vanskelig» å unngå. Lykke til, uansett model blir du kanonfornøyd med F10 kontra Passat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daniel. skrev:

Det går "en del" dørhåndtak på F10/11 og F01 etc. med Soft close. Men det tar deg kanskje 3 minutter å bytte håndtaket.. :)

Du tenker nok på comfort access, og ikke softclose. Det at håndtakene på comfort access feiler er ingen ukjent sak. Dyrt er det også å bytte håndtakene (ca 4000kr stk i delekost).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Clevion skrev:

Og ha bilen til den er 10 år gammel er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre, planen er å bytte den ut etterhvert når penga strekker til en godt utstyrt G30, og når du nevner registerproblemene med gamle N47en, så husker jeg at det har blitt utbedret, det var vel i 2012 det ble fikset. Ellers har jeg sett litt rundtom der folk mener at F10 er langt mer problemfri bil enn E60, og  jeg opplevde ikke veldig mye tull med E60en jeg hadde, på 4 år med den bilen hadde jeg vel lagt ut 12.000,- kr i slitedeler, levbart det :)

Ja er planen å bytte bil så ofte så er det vel generelt lite å bekymre seg over på ethvert bilkjøp :) gjør trygt kjøp i en så ny f10. Du bytter den ut før den er oppbrukt uansett. Bytt olje hver 10.000km, er vel det eneste rådet som utgjør en motor som får trøbbel og en som ikke får det.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...