Gå til innhold

E90 lugger ved pådrag


bmw2k8
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en E90 som oppfører seg rart. Når jeg skal akslerere så lugger den. Den lugger mer jo mer gass jeg gir, på lavt turtall, oppoverbakker og dersom motor er kald.

Hvis jeg gir kraftig gass når den lugger kan motorlampen begynne å lyse gult, og bilen mister nesten all motorkraft og begynner å små "riste". Om jeg deretter skrur motoren av fungerer den som før med engang 🤔 Det er en 316i som har gått litt over 110 000 km. 

Lurer på hva dette kan være... Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nesten få et BMW verksted til å få sjekket det skikkelig. Diagnose og evt "fysisk" sjekk.

Men utifra det du sier så tenker jeg litt i området registerkjede. Mulig det er slakk i det, evnt har hoppet en tann.

Men er og mulig det er andre ting. Blir litt gjettelek av å ta det over nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Bør nesten få et BMW verksted til å få sjekket det skikkelig. Diagnose og evt "fysisk" sjekk.

Men utifra det du sier så tenker jeg litt i området registerkjede. Mulig det er slakk i det, evnt har hoppet en tann.

Men er og mulig det er andre ting. Blir litt gjettelek av å ta det over nett :)

Okei, skal ta en tur på verksted:) Dersom det er noe med registerkjedet koster det vel fort titallstusen å få fikset det? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeden har nok blitt strekt og må byttes. Viser seg at kjedestrammer er dårlige på disse motorene. Dårlig kjedestrammer i kombinasjon med simplex-kjede er døden for disse motorene. 

Om den hadde hoppet en tann så ville det nok ikke hjulpet å bare slå av og på tenningen. 

Det koster nok noen kroner å få dette fikset ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Øyvind.J skrev:

Kjeden har nok blitt strekt og må byttes. Viser seg at kjedestrammer er dårlige på disse motorene. Dårlig kjedestrammer i kombinasjon med simplex-kjede er døden for disse motorene. 

Om den hadde hoppet en tann så ville det nok ikke hjulpet å bare slå av og på tenningen. 

Det koster nok noen kroner å få dette fikset ja. 

Litt selvmotsigende det du skriver der men.

 

Trenger ikke være mer enn en sensor som tuller, så ingen vits å ta sorgen på forskudd før diagnose er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CrZyWiz skrev:

Litt selvmotsigende det du skriver der men.

 

Trenger ikke være mer enn en sensor som tuller, så ingen vits å ta sorgen på forskudd før diagnose er tatt.

Får håpe det bare er en sensor ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Øyvind.J skrev:

Kjeden har nok blitt strekt og må byttes. Viser seg at kjedestrammer er dårlige på disse motorene. Dårlig kjedestrammer i kombinasjon med simplex-kjede er døden for disse motorene. 

Om den hadde hoppet en tann så ville det nok ikke hjulpet å bare slå av og på tenningen. 

Det koster nok noen kroner å få dette fikset ja. 

Men dersom der er kjedet, er det ikke rart at det skal hjelpe å slå av og på tenningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om samme symptom på samme motor. Riktignok ikke bmw forhandler som fant feil, men dog.

 Det kan være tennspole/dyse/vanos/sensor feil også, men risting og motorlampe har i mange tilfeller også dreid seg om strekt kjede. 

Ved strekt kjede blir parametere for sensorer feil og risting oppstår. Start motor på nytt og alt fungerer fint til man ruser motor til 3-4000rpm, så rister det igjen. 

Jeg jobba ganske tett på BMW-mekkere her og fikk et enkelt tips til hvordan man sjekker kjede/strammer. Åpne oljelokket og prøv å vipp kjede av tannhjulet, dette skal sitte tight.! Om du kan røre mye på kjede, drei motor et halv runde og prøv igjen, jeg kjøpte ny strammer og kjeden ble ganske så mye fastere rundt tannhjul. 

Bmw hadde reklamasjon på registerkjede, men i mange tilfeller bytta de bare strammer og alt funka fint igjen. Strammerne til disse motorene slites fort. Enkelt å bytte og koster ikke mange hundrelapper. Spørs om det er for sent for din motor? 

Du bør ta en diagnose ja.

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, CrZyWiz skrev:

Litt selvmotsigende det du skriver der men.

 

Trenger ikke være mer enn en sensor som tuller, så ingen vits å ta sorgen på forskudd før diagnose er tatt.

Kjeden kan være strekt uten å hoppe en tann på register. Er kjede strekt så matcher ikke parameterne fra fabrikk lenger og motorlampa lyser, hopper kjede en tann eller 2 så nytter det ikke å bare stenge av motor og starte igjen. 

 

men, ja han kan ha andre feil som f.eks tennspole eller sensor.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.1.2018 at 5.04, Øyvind.J skrev:

Her er en artikkel om samme symptom på samme motor. Riktignok ikke bmw forhandler som fant feil, men dog.

 Det kan være tennspole/dyse/vanos/sensor feil også, men risting og motorlampe har i mange tilfeller også dreid seg om strekt kjede. 

Ved strekt kjede blir parametere for sensorer feil og risting oppstår. Start motor på nytt og alt fungerer fint til man ruser motor til 3-4000rpm, så rister det igjen. 

Jeg jobba ganske tett på BMW-mekkere her og fikk et enkelt tips til hvordan man sjekker kjede/strammer. Åpne oljelokket og prøv å vipp kjede av tannhjulet, dette skal sitte tight.! Om du kan røre mye på kjede, drei motor et halv runde og prøv igjen, jeg kjøpte ny strammer og kjeden ble ganske så mye fastere rundt tannhjul. 

Bmw hadde reklamasjon på registerkjede, men i mange tilfeller bytta de bare strammer og alt funka fint igjen. Strammerne til disse motorene slites fort. Enkelt å bytte og koster ikke mange hundrelapper. Spørs om det er for sent for din motor? 

Du bør ta en diagnose ja.

Takk for alle svar hittil, da blir det en tur på verksted 😊 Er forresten mer risting på lavere turtall, rundt 2000 rpm. På 3-4000 er det så å si ingenting i mitt tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei, igjen.

Tok en sjekk på verksted med diagnose, og var defekt coil i ene sylinderen. Så skal bytte denne og tennplugger.

I tillegg så fikk jeg feilkode på synkronisering i innsugningskamasel til veivaksel og feilkode på brenningsfeil, som mest sansylig kommer av at registerkjedet har hoppet eller strekt seg.

Jeg kommer nok til å bytte kjedestrammer og stramme kjede, da dette er en mye mindre reperasjon enn registerbytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hei, flott emne. Bra at jeg leste dette. Jeg skal bytte kjedestrammeren selv, fikk litt noia for register havari når jeg leste dette. Jeg vet det skjer en del når motoren har passert 100k km, det er vel en oppgradert kjedestrammer som selges nå. Min har også gått 110 000 km. Takk for informasjon, skal kjøpe meg strammer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...