Gå til innhold

Polske deler?


fretit
 Share

Anbefalte innlegg

Hører stadig vekk om polakker som smugler inn BMW deler fra polen og selger de billig. slik eg forstår det kjøper de orginale BMW deler og selger de i norge for slikk og ingenting. Har selv vert i kontakt med en polsk kar som sa han reiste til polen stadig vekk så eg måtte bare gi beskjed hvis det var noen deler eg ønsket at han skule ta med seg tilbake, men der dette virkelig orginale bmw deler? eller er det billig kopier som blir laget i polen? noen med noe erfaring? for å vere erlig så bryr eg meg ikke om ting e orginalt eller om kor eller kem som har laget det, men eg bryr meg veldig om kvalitet og at ting passer. Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring. Original dynamo fra bilen var ny, måtte byttes på 105 000 km.

Polsk dynamo (vet ikke merke), ble kjøpt fordi det fantes ikke dynamo i Norge, og den var rimelig. Tror den kostet 2500.

Tilfeldigvis måtte denne dynamoen byttes i Polen fordi jeg presterte en bomgiring til 2. istedet for 4 ved en forbikjøring. Da gikk det  noen få minutter så ble det mye støy i maskinrommet og lagrene i dynamoen var skadet. Ladingen fungerte.

Ny Polskprodusert dynamo av merket Valeo ble montert. Den kostet litt mindre enn den forrige og pr i dag er km stand 185 000. 

Det er selvsagt den dyre varianten på 120A.

Jeg var naturligvis meget lykkelig over at M54B25 tålte den klønete førerens manøver.

 

Endret av orala
Mangel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har kjøpt originale deler i Tyskland eller Østerrike, har delene vært ca 20% billigere. For 10-12 år siden kjøpte jeg deler i Sveits, rett over grensen til der jeg bor i Østerrike. Pga av at Sveits bare har ca 6.8% moms og 19 og 20% i Tyskland og Østerrike, så var originaldelene billigst i Sveits. Valutakursene spilte og inn i tillegg. Husker at svitsiske Franc(CHF) kostet 5.35 mot NOK i 2005 da jeg flyttet ned.  Nå er kursen ca 8.30. Så det svarer seg ikke for meg lenger å kjøpe deler i Sveits.Nå er jo kronekursen vår veldig dårlig mot Euro, så våre delepriser er nok blitt dyrere i forhold til andre land. Men at det skal være mye billigere originaldeler i Polen enn andre steder synes jeg er merkelig. Piratdeler er et problem mange steder. Har sett dokumentarer på tysk TV om dette. Så jeg ville være skeptisk til at det er originaldeler hvis prisforskjellen er alt for stor.

 

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Kan være orginal deler som ikke er hentet ut fra lageret. De delene som blir borte fra biler i norge må havne ett sted

Da tenker du vel på bruktdelmarkedet. Det jeg har kjøpt var i esker med papirer. I siste tilfelle var jeg med verkstedeieren til delebutikken for å kjøpe dynamo. Delebutikken i seg selv var nesten som et supermarked på Manhattan der alle kvadratmeter utnyttes helt opp til taket og bare såvidt man kunne gå mellom hyllene og priser på alt. En norsk delesjappe er dessverre en vits sammenlignet med dette, i en liten landsby i Polen.

Forøvrig visste "alle" at folk fra Norge har mye penger så jeg fikk betale rikelig. Spesielt til bergingsbilen. Vi kommuniserte på tysk og kona til sjefen på verkstedet skrev regning og kommenterte at dette var da veldig dyrt. Nei, helt normalt kom det fra sjefen uten å se på papiret. Jaja, det var meget hyggelige folk og super service og bilen fungerer så det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at originale kvalitetsdeler blir solgt billigere i Øst-Europa, men da er det også en viss sannsynlighet for at noen har blitt svindlet et sted på veien. BMW-fabrikken i Russland hadde en skandale der det ble montert uoriginale deler allerede på samlebåndet, mens de tilsendte originaldelene fra Tyskland ble solgt løst. Bileiere ble faktisk nektet garantisaker fordi bilen ikke ble regnet som original lenger. På samme måte kan man fakturere uvitende kunder for originaldeler på verksted og sette på en alternativ del til en brøkdel av prisen. Originaldelen kan da selges en god del billigere og med alle papirer og hele pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Det er ikke umulig at originale kvalitetsdeler blir solgt billigere i Øst-Europa, men da er det også en viss sannsynlighet for at noen har blitt svindlet et sted på veien. BMW-fabrikken i Russland hadde en skandale der det ble montert uoriginale deler allerede på samlebåndet, mens de tilsendte originaldelene fra Tyskland ble solgt løst. Bileiere ble faktisk nektet garantisaker fordi bilen ikke ble regnet som original lenger. På samme måte kan man fakturere uvitende kunder for originaldeler på verksted og sette på en alternativ del til en brøkdel av prisen. Originaldelen kan da selges en god del billigere og med alle papirer og hele pakka.

Er det noe sted å lese om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
On 6.1.2018 at 18.53, E.C. skrev:

Det er ikke umulig at originale kvalitetsdeler blir solgt billigere i Øst-Europa, men da er det også en viss sannsynlighet for at noen har blitt svindlet et sted på veien. BMW-fabrikken i Russland hadde en skandale der det ble montert uoriginale deler allerede på samlebåndet, mens de tilsendte originaldelene fra Tyskland ble solgt løst. Bileiere ble faktisk nektet garantisaker fordi bilen ikke ble regnet som original lenger. På samme måte kan man fakturere uvitende kunder for originaldeler på verksted og sette på en alternativ del til en brøkdel av prisen. Originaldelen kan da selges en god del billigere og med alle papirer og hele pakka.

Jeg er ganske fattig av meg, men vil heller betale mye en å støtte ett marked hvor folk blir svindlet. Jeg leverer aldri bilen til verksted med mindre eg må heller, da lar eg heller folk eg stoler på gjøre det svart hvor eg selv handler delene. Stoler ikke på noen verksteder og det er synn at det skal vere slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.3.2018 at 2.40, fretit skrev:

Jeg er ganske fattig av meg, men vil heller betale mye en å støtte ett marked hvor folk blir svindlet. Jeg leverer aldri bilen til verksted med mindre eg må heller, da lar eg heller folk eg stoler på gjøre det svart hvor eg selv handler delene. Stoler ikke på noen verksteder og det er synn at det skal vere slik.

Når en ikke vet opphavet til delene, i forhold til kvalitet osv. Ville jeg heller benyttet meg av leverandører som er til og stole på. Jeg har bestilt endel deler fra Autodeler/ Autodoc.co.no  å vært fornøyd. Ville derfor anbefalt deg og sjekke ut nettsida deres ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.3.2018 at 2:40 AM, fretit said:

Jeg er ganske fattig av meg, men vil heller betale mye en å støtte ett marked hvor folk blir svindlet. Jeg leverer aldri bilen til verksted med mindre eg må heller, da lar eg heller folk eg stoler på gjøre det svart hvor eg selv handler delene. Stoler ikke på noen verksteder og det er synn at det skal vere slik.

Har det litt slik selv også. Stoler ikke på verkstedene. Hvorfor skal det være slik? Jo, fordi de har ett mål for øyet og det er å tjene mest mulig på alt de gjør. Vel, å tjene mest mulig på alt en gjør er vel ikke dumt? Jo, det er det når man som er verksted kan gjøre mye rart bak kullissene for å få det til uten at kunden finner ut av det. Noe er jo gærnt i Norge når man kun har 2 valg. Som er å ha bil som er så ny at man kan/må stole på garanti etc. eller ha ei gammel kjerre som man skrur seg såvidt igjennom EU på. Og hva er grunnen? Verkstedpriser/delepriser som ikke ligner grisen internasjonalt våre lønninger tatt i betraktining. Samt at folk ikke gidder sette seg inn i bilvedlikehold/fiks så da er det jo bare å skru opp prisen til maks...

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 31.3.2018 at 21.54, xracer skrev:

Har det litt slik selv også. Stoler ikke på verkstedene. Hvorfor skal det være slik? Jo, fordi de har ett mål for øyet og det er å tjene mest mulig på alt de gjør. Vel, å tjene mest mulig på alt en gjør er vel ikke dumt? Jo, det er det når man som er verksted kan gjøre mye rart bak kullissene for å få det til uten at kunden finner ut av det. Noe er jo gærnt i Norge når man kun har 2 valg. Som er å ha bil som er så ny at man kan/må stole på garanti etc. eller ha ei gammel kjerre som man skrur seg såvidt igjennom EU på. Og hva er grunnen? Verkstedpriser/delepriser som ikke ligner grisen internasjonalt våre lønninger tatt i betraktining. Samt at folk ikke gidder sette seg inn i bilvedlikehold/fiks så da er det jo bare å skru opp prisen til maks...

Ja. Priser blir alltid høyere når bedrifter ser at folk fortsatt betaler. Ting som folk har eller føler at de har behov for blir derfor alltid skam dyrt fordi folk betaler uansett ka det koster omtrendt. Er jo ikke bare Norge som har stort problem med svindel i bilbransje. vet at USA har mye problemer med slikt også. er utallige videoer som avslører slikt, men ikke her i Norge såvidt eg har funnet, men problemet er absolutt tilstede her også. eneste gangene eg leverer bil til verksted er 1 gang annen hvert år til EU og thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg skulle ha oljeskift på sin Ford Mondeo Mk4. Bilen har en kilometerstand i nærheten av 150 000. Hos to forskjellige uavhengige verksteder skilte prisen seg fra 1000 til 2100 kroner. Jeg går ut ifra at det ene verkstedet spiller klassisk musikk og heller safranstøv på bilen, mens olja blir skifta.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er mye verre den praksisen Folkevogn har/hadde. (er usikker på hvordan det er nå.) Der skilte det markant i serviceprisen på en Folkevogn Passat og en Folkevogn A4. Der er jo tilnærmet samme mekanikk på disse bilene selv om grillen og interiøret er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...