Gå til innhold

1974 BMW 2002 Turbo


e30 tic
 Share

Anbefalte innlegg

Føler det er en evighet siden jeg var aktiv på bimmers, facebook har nok tatt over mye aktivitet som før var på diverse forum.

Har hatt denne bilen i snart 3 år og hadde ikke tenkt å lage noen prosjekt tråd av flere årsaker men har fått det for meg nå som bilen snart skal tas frem at det underveis og for ettertiden er gøy å ha en tråd å se tilbake på. Kommer til å legge tråden på en nettside jeg har og kopiere over på Bimmers slik at jeg har alt av bilder etc om Bimmers skulle gå dukken.

 

2015-02-12-21.37.33-1024x576.jpg

Litt historie først

Fikk snappet opp at en 02 Turbo lå for salg i Bergen uten at den akkurat lå på Finn.no.. Det dreide seg om en bil ifra dødsbo der arving hadde hatt kontakt med BMWCCN angående verdi setting og slikt så det var nok en bil mange viste om uten at den lå ute for salg i starten. En kompis var først å så på denne uten at det da ble handel, jeg for min del klarte aldri helt å slippe tanken på å eie en 02 original bil. Jeg avtalte derfor med arvingene om å komme å se på bilen, dro til bergen med biltralle og bankremisse og hadde selvsagt planer om å dra den med hjem samme kveld. Arvingene nektet først å slippe bilen før pengene var på konto så det måtte forhandles og forklares en hel del før vi fikk dra, helt klart en av de rareste bilkjøpene jeg har gjort :) 

 

 

Så over til selve bilen

Bilen har hatt samme eier i over 10 år i Norge før jeg fikk den, den ble stående parkert i et parkeringshus pga defekt topp pakning i flere år før eier døde og bilen ble solgt til meg.

Jeg skal forsøke å få bilen i så god stand som mulig og ha den på veien til 2020 da den skal disponeres av min far. Jeg er stadig på leit etter deler og tar gjerne i mot tips både på brukt og nytt.

Jeg fant kvitteringer for rundt 50000 på diverse arbeid som eier har fått gjort med bilen i England så den har til en viss grad vært passet på.

 

Positive ting 

  • Det er en original bil :D
  • Den er relativt uskrudd
  • Interiøret, selve bøtte setene er uten hull og rifter
  • Jeg har alle originale deler(4 trinnskasse,mellomaksel, org turbo og 13" stål hjul)

 

Negative ting

  • Finnes "litt" rust
  • Gåen topp pakning så motor har stått i årevis med vann i oljen
  • Dyre deler
  • Vrient å få fatt i originale deler

Ellers både gleder jeg meg og gruer meg til det første kuttet skal tas i dette skallet.

 

 

 

 

.

Slik så den ut ved kjøp, stått i flere år på samme sted. Med brekket på.....

 

2015-02-12 21.37.33

Bilen har fått lov å stå på lager en stund. Tok den frem da jeg var nyskjerrig på hvor rusten denne faktisk var!

 

2015-02-12-21.39.40-1024x576.jpg

Vel hjemme ble det vasket av noe gammel møkk så jeg kunne se hva det faktisk var rundt omkring

IMG_2797-1024x683.jpg

Nå har bilen stått på lager i noen år, men i fjor så tok jeg bilen på bukk og fikk spylt den under for å konstatere hvor rusten den er..

Jeg ser lyst på det. Det finnes mye nyere Bmw som jeg har sett værre. Bør gå ann å få bil av dette?

IMG_6477-1024x683.jpg

Her ser det jo litt ille ut, men se bak ytterkanalen.. der er det tynnstoff. Og viss bare det ser slik ut på baksiden skal jeg være veldig happy med det

IMG_6479-1024x683.jpg

Litt rustIMG_6474-1024x683.jpg

 

Gamle lokalet vi hadde.

IMG_6494-1024x683.jpg

 

Det er egentlig alt for nå. Bilen skal startes på så snart den hvite E30'en har motoren sin på plass igjenn. Mars tenker jeg det er klart for å demontere 02

 

Endret av e30 tic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hardtop skrev:

Dette skal følges! :-) Kjør på med masse bilder og detaljer! :-D

 

skal forsøke å få det til fremover ja? Du solgte like greit din bil du? Titta på den på OMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at denne kommer fram i lyset igjen. Skal følge med framover

Var det denne som ble importert fra England i 2007-2008 engang? Har alltid lurt på hvor den tok veien.

Uansett så regner jeg med at det blir original restaurering på denne. Alt annet taper du jo bare penger på når det gjelder en slik sjelden bil. Håper du kan redde motoren. Du kan bruke mange penger på motoren og fortsatt beholde verdien men begynner du og sette inn nyere ting så er det tap med det samme. 

Ellers er det vel ikke stort vanskeligere og få tak i deler til denne enn andre 02er? Den eneste jeg vet om som er tilnærmet umulig og skaffe er turboen. Uansett begynner disse og komme opp i en slik prisklasse nå at du kan bruke mye på deler og fortsatt ikke tape penger.

Du bør jo selvfølgelig melde deg inn i BMWccn hvis du ikke har gjort det allerede. Det finnes et par guruer i 02/Classic gruppen der som det kan være lurt og konsultere før du gjør for mye. Det er kjedelig og bli ferdig for så og finne etterpå ut man man har brukt skruer med feil skruehode slik at det ikke blir originalt. Det finnes jo bl.a en bil i Oslo området som aldri er restaurert og er tilnærmet original. Kan være en ide og sjekke ut denne først før du gjør for mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BjornarHS skrev:

Utrolig kult med 02 turbo! Kan ikke være mange av desse i landet. Følger med videre her :-D

Jeg tror det er mellom 10 og 20. Er vel antydet under 1000 igjen på verdensbasis.

3 timer siden, Gorg skrev:

Wow! Så morsomt å få en slik prosjekt-tråd her inne.

Virkelig en klassiker! Grattis! Her skal det følges med! 😃

02 er liksom bare en søt bil alle liker.. enten det er barn eller de gamle som husker dem som ny.

 

54 minutter siden, Rune-K skrev:

Godt at denne kommer fram i lyset igjen. Skal følge med framover

Var det denne som ble importert fra England i 2007-2008 engang? Har alltid lurt på hvor den tok veien.

Uansett så regner jeg med at det blir original restaurering på denne. Alt annet taper du jo bare penger på når det gjelder en slik sjelden bil. Håper du kan redde motoren. Du kan bruke mange penger på motoren og fortsatt beholde verdien men begynner du og sette inn nyere ting så er det tap med det samme. 

Ellers er det vel ikke stort vanskeligere og få tak i deler til denne enn andre 02er? Den eneste jeg vet om som er tilnærmet umulig og skaffe er turboen. Uansett begynner disse og komme opp i en slik prisklasse nå at du kan bruke mye på deler og fortsatt ikke tape penger.

Du bør jo selvfølgelig melde deg inn i BMWccn hvis du ikke har gjort det allerede. Det finnes et par guruer i 02/Classic gruppen der som det kan være lurt og konsultere før du gjør for mye. Det er kjedelig og bli ferdig for så og finne etterpå ut man man har brukt skruer med feil skruehode slik at det ikke blir originalt. Det finnes jo bl.a en bil i Oslo området som aldri er restaurert og er tilnærmet original. Kan være en ide og sjekke ut denne først før du gjør for mye.

 

Bilen skal holdes org ja. Vil forsøke å beholde så mye som mulig urørt under den bla. Bagasjerommet ser veldig bra ut. Der det ikke er rust og skader skal det forbli slik.

Den originale turboen har jeg. Motor tror jeg kan reddes. Har hatt start på bilen. Mest spent på Kf pumpen og om det er større deler der dom er defekte pga vann.

Dysespisser får man heller ikke løst lengre.

Har studert en hvit som jeg fikk ta bilder av også. 

Det har lite for seg å snakke tap eller gevinst når bilen ikke skal selges..

Har vert inaktivt medlem i Ccn i alle år, må ta det litt mere opp nå med tanke på 02'en fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...