Gå til innhold

2001 530D Webasto problemer


Freakshow
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Litt rart den fortsetter å jobbe vis den ikke brenner for de skal kutte ut automatisk om den ikke brenner/eller blir for varm.

Kommer det eksos fra den mens den jobber og er eksosen varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går den i ca 30 min uten at det bli noe bevegelse på temp nåla på motor når du da skrur på tenningen?

Tenner den ikke av en eller annen grunn (defekt brenner, defekt dieselpumpe) så skal viften stoppe av seg selv etter noen få minutter.

Hvis den tenner og brenner som den skal i ca 30 min og det ikke er noe varme i bilen (kupe og motor) så vil jeg vurdert å bytte EGR thermostat først - Symptom på at den er dårlig er at det tar langt tid å få motor driftsvarm når det er kaldt og spesielt under fart. Jeg har akkurat hatt disse symptomene og opplevde at etter bytte av EGR thermostat så blir den mye raskere driftsvarm ved kjøring og også at Webasto får bedre effekt på motor og i kupe.

Det kan også være problem med kjølevæske pumpen til Webasto, men da burde den stoppet av seg selv pga for høy temp etter en stund (men er litt usikker på akkurat det). Da vil den fungere ok som tilleggsvarmer når motor er i gang og det er sirkulasjon i kjølevæskesystemet, men ikke som ren parkeringsvarmer.

Har du nok kjølevæske?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kimhas skrev:

Hei. Litt rart den fortsetter å jobbe vis den ikke brenner for de skal kutte ut automatisk om den ikke brenner/eller blir for varm.

Kommer det eksos fra den mens den jobber og er eksosen varm?

ehm trur ikke det skal sjekke det opp

3 timer siden, tthuns skrev:

Sjekk om ventil som styrer kretsen er helt med. Andre er om termostat fungerer som den skal. 

ossen termostat da?

1 time siden, sondre skrev:

Går den i ca 30 min uten at det bli noe bevegelse på temp nåla på motor når du da skrur på tenningen?

Tenner den ikke av en eller annen grunn (defekt brenner, defekt dieselpumpe) så skal viften stoppe av seg selv etter noen få minutter.

Hvis den tenner og brenner som den skal i ca 30 min og det ikke er noe varme i bilen (kupe og motor) så vil jeg vurdert å bytte EGR thermostat først - Symptom på at den er dårlig er at det tar langt tid å få motor driftsvarm når det er kaldt og spesielt under fart. Jeg har akkurat hatt disse symptomene og opplevde at etter bytte av EGR thermostat så blir den mye raskere driftsvarm ved kjøring og også at Webasto får bedre effekt på motor og i kupe.

Det kan også være problem med kjølevæske pumpen til Webasto, men da burde den stoppet av seg selv pga for høy temp etter en stund (men er litt usikker på akkurat det). Da vil den fungere ok som tilleggsvarmer når motor er i gang og det er sirkulasjon i kjølevæskesystemet, men ikke som ren parkeringsvarmer.

Har du nok kjølevæske?

 

 

 

problemet er at temp måleren min funker ikke da jeg klarte å ødelegge den -_-

hvis jeg bytter EGR termostat så må jeg vel lufte bilen igjen?
tingen er at det er skjeldent jeg kjører så lenge som 30 min :P er gjerne 25 min xD

har ikke tenkt på det når jeg har hatt lang kjøring, men har hørt den driver og jobber.
prøvd og satt timer men blir ikke varmt da heller. kommer luft ut i kupe´n men ikke varm luft.

ja kjøleveske er det nok av :)
må få fiksa temp måleren, men er en kompis som skal fikse den men han bor langt unna xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du starte webasto manuelt?

Om webasto går kontinuerlig og det ikke blir varmere noen plass er sannsynligvis webasto defekt eller så går ikke webasto. For den vil meget fort bli overopphetet uten kjølevæske eller sirkulasjon.

Den bruker 180 sekunder på å slå seg av med nedkjøling. Dette gjelder selv om den ikke fikk start i utgangspunktet.

Du kan sjekke temperatur på motor via den hemmelige obc menyen i instrumentpanelet. Google dette.

Lufting av BMW diesel er svært enkelt, så et termostat skifte er ingenting å frykte. Lufting er desidert den enkleste operasjonen av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otis skrev:

Kan du starte webasto manuelt?

Om webasto går kontinuerlig og det ikke blir varmere noen plass er sannsynligvis webasto defekt eller så går ikke webasto. For den vil meget fort bli overopphetet uten kjølevæske eller sirkulasjon.

Den bruker 180 sekunder på å slå seg av med nedkjøling. Dette gjelder selv om den ikke fikk start i utgangspunktet.

Du kan sjekke temperatur på motor via den hemmelige obc menyen i instrumentpanelet. Google dette.

Lufting av BMW diesel er svært enkelt, så et termostat skifte er ingenting å frykte. Lufting er desidert den enkleste operasjonen av jobben.

ja kan sette på timeren :P

men jeg hører at webasto går. den bråker fint xD
men kan hende den trenger en overhaling :P

ja skal se om jeg får opp den menyen ^^
men må vel ha den menyen framme når jeg lufter ja xD

skifte av EGR termostat er vel rimelig enkel den også :P er vel 1 klips og 1 skrue eller 2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rimelig usannsynlig ut at webasto står å går og ikke produserer varme. Dog er det mulig at det bare er viften som går og ikke noen flamme, det er en vanlig feil ved feil på hjernen.

Kommer det eksos fra webasto?

EGR termostaten eller noen termostat kan ikke påvirke motor/kupè/webasto varme om motor er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Otis skrev:

Det høres rimelig usannsynlig ut at webasto står å går og ikke produserer varme. Dog er det mulig at det bare er viften som går og ikke noen flamme, det er en vanlig feil ved feil på hjernen.

Kommer det eksos fra webasto?

EGR termostaten eller noen termostat kan ikke påvirke motor/kupè/webasto varme om motor er av.

da er det nok viften som bare står og går. har ikke fått med meg noe eksos derfra :P

ny hjerne til webastoen ja? er vel eventuelt et krets kort som kan byttes da? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, det er bare et printkort. Kan være svært enkel å skifte, men du kan bli plaget meg skruer som knekker og da sliter du litt mer.

Det kan være likegreit å bare bestille en overhalt webasto fra ebay. 

https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=webasto+thermotop+c&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xwebasto+thermotop+c+bmw.TRS0&_nkw=webasto+thermotop+c+bmw&_sacat=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link her er til hjernen https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-webasto-bmw-e39-diesel/k0, men er vel egentlig enig med Otis, mye annet som også kan være nær utslitt, så bytt hele om du kan.

Jeg kjøpte en brukt (ikke overhalt) fra E-bay og i tillegg et servicekit (https://www.ebay.co.uk/itm/Webasto-Water-Heater-Thermo-Top-C-E-P-Z-Burner-Cartridge-Glowpin-12v-92995D/261438385652?epid=2006381973&hash=item3cdef12df4:g:02IAAOxyyq5TNz0g)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sondre skrev:

Enklere ja, men mye dyrere og mindre lærerikt :wink:

haha det er sant! :P
nei får vel bestille overhalt webasto og bytte den :)
så kan jeg fikle med den som står i for å finne ut hva som er feil :P aldri feil å ha en ekstra liggende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...