Gå til innhold

E36 M60B40 Ess Vortech V3 - ny info 16.04 ..


e30_joakim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

har vært på Bimmers i mange år - men aldri lagt noen tråd om prosjekter osv  :)

tenkte at det nå er "innafor"  

Planen til denne E36en er å lage banebil/drifte bil ut av den. Den har et meget godt utgangpunkt syns nå jeg. Da jeg ønsket en lett 3 serie ( tenker på vekten ) og med V8. 

Om noen følger med på samme sidene som jeg gjør på facebook - så dukket denne opp på gatebil/drifting kjøp og salg av Steffen som kjører drifting i Danmark. Denne dukket opp i November å har fulgt med på den siden. Etter mye fram og tilbake å diskusjon av pris - så kjørte jeg og en kompis mot Danmark søndags morgen/natt om du vil kalle det det. 03:45 ringte vekkeklokka.. Vi sto i København klokken 09:00 søndags morgen... haha :)

Bilen var bedre enn forventet - med tanke på lakk og utseende. Tenkisk er den også bra. 

Den har blitt brukt med Danske skilter så disse tok vi av på søndag - men vi valgte å ta den på henger hjem :) ikke bli skremt av bildene - da den er tom for innteriør og litt mye ledningsrot som må ryddes opp i.... 

Som sagt - det skal bli banebil / driftebil så kom gjerne med tips. Jeg setter opp en liste om hva som skal kjøpes for mer effekt / banerelatert. 

 

Første planen er å rydde i kabler å rydde i motorrommet - det ser veldig rotete ut pr nå ...

Fin front men FORFERDELIG bakfanger... x) 

 

 

Info om bil / motor 

M60B40 med Tørrsump 

Adapterplate og M3 girkasse

ukjent Svinghjul og clutch - ikke noe av å på clutch men denne skal kjøpes.

Senkesett/dempere av ukjent merke - men med hardhets justering. 

Bøttestoler 

 

Ønskeliste / Handleliste 

Carbon bakluke og panser ( kjøpt - montert ) 

Vortech / Ess kompressor kitt ( kjøpt - under montering 

Fezken chip ( bestilt ) 

Sinterclutch lamell ( montert

Sveise diff ( ESAB er gjort ) :)

Kjøpe bur - Pedersen racing har til grei sum. Men om noen har skrudd bur - skrik ut !  ( under vurdering om det blir skrudd eller sveisebur ) 

K sport eller annet Drifting coilovers ( kjøpt og montert ) 

T parts forstilling - styrevinkel kitt ( kjøpt og montert ) 

Powerflex - under vurdering - ikke noe jeg haster med. T parts settet fulgte det med stumme foringer til forstilling.

Fuelcell - nytt bensin system lagt opp 

440 cc dyser med tanke på kompressor kitt - ( bestilt ) 

Aluminium motor fester ( kjøpt og montert - bestilt fra T parts ) 

Her kommer noen bilder - det er med Iphone å ikke speilrefleks. Har et "greit" verksted men halve flyttelasset vårt står der - så jeg har bare halvparten å skru på - men det går :)

 

 

IMG_9807.JPG

IMG_9815.JPG

IMG_9812.JPG

IMG_9811.JPG

IMG_9814.JPG

IMG_9810.JPG

IMG_9816.JPG

Endret av e30_joakim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, carlhaakon skrev:

Tøft denne endte opp i norge. med tanke på foringer så vil jeg anbefale og handle her http://www.millway.se/

bra foringer som er laget får banebruk :)

Takker :) jeg skal se på siden ! :) 

1 time siden, sAlnes skrev:

E36 med v8er er rått :D Mener jeg så denne på en dansk bmw gruppe ja. Må hverfall følge med her :) 

Helt enig ! utrolig moment i denne så var ikke noe problem å legge igjen lakris striper haha :)

Den lå ute på Dansk gruppe og på noen norske drifting sider på facebook :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer noen bilder - har fått bilen inn i verkstedet som litt av flyttelasset står  - så det kan se rotete ut :) haha

 

Fått bilen opp på bukker - fjernet diverse unødvendig i motorrom + startet med rydding der - av kabler etc. 

Kappet ut reservehjulsbrønn ( har ikke kappet helt ferdig ) 

Det blir sveising av diffen en av kveldene nå :)

Tatt ut stolene får å komme til kabler - må vite hva jeg kan fjerne å ikke..  veldig mye kabler til å være så gammel bil syns jeg .. 

Var dårlige bilder å det så jeg nå når det er lastet opp ... Skal ta bedre ! 

 

IMG_9825.thumb.JPG.753af5697685a82b5cecaba4b7e544a5.JPGIMG_9829.thumb.JPG.8152ef8ad1a969b026159d1fb76a4c43.JPGIMG_9827.thumb.JPG.891320f612946785cb89100ff951f7ec.JPG

Endret av e30_joakim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt hva som er skjedd siste dagene , kappet ut endel baki, sveist på 2 firkant rør - plate oppe på og tanken over der.

 

Girkassa er av - skal montere sinter lamell

ble spakstel også 😍 skrapet ut alle asfalt matter å fjerner et lite rust hull.

diffen er sveiset å fjernet overflødig kabler og bremsebånd da det ikke skal brukes

Det kommer bedre bilder senere.

 

8B2A78AC-E804-4AC9-9CD8-2752968BD160.thumb.jpeg.9ba4d142f9fbe10abc919b3fa4e017d9.jpeg9DBFD141-0A09-472D-97F3-69E28ABF8885.thumb.jpeg.f04106c0b90c082a621877538e46d00d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd endel i det siste - sånne ting som egentlig ikke syns så veldig men tar tid... og jeg er flink til å glemme å ta bilder :) ..

Det som har skjedd siden sist er : 

4 søplesekker med karroseri deler fra rumpa på bilen - diverse plastikk - varme skjold - varmematter osv 

Sveiset firkantrør å plater baki - litt budsjett så maler med pensel jeg...

montert tank å pumpe. Begynt på bensin rør fram - gjenstår bare returen.

Sveits på plate der stolryggen til baksete er - så det er lukket baki ved tanken. Malet også hele bilen innvendig  

Av med girkasse å på med sinter clutch :)

Montert nye TRX spaken ! fy f*** ble tight i giringa :D

Diffen ble tatt av og sveiset :)

Kjøpt alu radiator - mangler stor kjølevifte å montering av fester å slanger her.

Det ble en tur til Oslo for å kjøpe brukt Carbon panser ( tenker litt på å få ned vekten ) det var GTR / utskjæring. Det er litt need for speed syns jeg - men funker sikkert til å få ut varmen .. ga bare 500 kroner for det :) men fant selvfølgelig et rent carbon panser uten hull + CSL carbon bakluke - som jeg skal hente senere i dag :D så får vi se hvordan det blir med det panseret. bilder av det å luka kommer senere når det er montert :)

Turen til Oslo å litt søking på finn.no - ble det 18 dekk/felg som skal spinnes opp x) av en prislapp på total 1000.- 

så lenge jeg ikke har 600 hjulhester så tenker jeg at et helt vanlig sett på 15-16 tom varer vel kanskje litt.. haha :)

Så fort jeg får den ned på hjula å den starter igjen - så blir det ut i lyset å bedre bilder :)

 

La også inn ordre hos T parts i Sverige på Styrevinkel kitt for mer ratt utslag ! gleder meg som en unge å få på det ! 

IMG_9914.thumb.JPG.d5ac97da54f98f9d8a77eef189fc08f0.JPGIMG_9915.thumb.JPG.555e39d0781dc46508c37d2d725a4d20.JPGIMG_9916.thumb.JPG.26173a8b8d0435b67504e5e8e4ba4c71.JPGIMG_9921.thumb.JPG.68b15ecac8d0943a167adbb03c8edcf2.JPG

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en artig oppdatering :)

Brått ringte en kompis en kveld - fikk orginal forstilling og bakstilling ( alltid kjekt med drivaksler - differ og diverse bærearmer liggende ) + nye Coilovers foran ( noe billig Tuningart ) riktig splitter nye. Frontleppe + masse små deler. Dette fikk jeg da han måtte ut av verkstedet på dagen ! 

* Coilovers ble montert foran ( litt lettere for meg å justere forstillingen + skjermer når T parts skal på ( planen er å kjøpe et fult justertbart sett ) 

* Ferdig koblet opp brekk - Girspak.  som bilde viser så måtte Casper være med i verkstedet i helgen da samobern jobbet.

* Nye alu motorfester !! sitter dønn nå :)

* Montert vifte på radiatorn 

* Koblet ferdig alt med fuelcell og pumpe + nye slanger fram til motorrom med AN koblinger 

* tatt rusthull i gulvet - ryddet i kabler inne i bilen. Montert "nytt" carbon panser uten de utkjæringene å CSL bakluka er på ! liker den luka :)

* T PARTS kom i posten i går !!! 

*Bremser / clutch luftet 

- Mangler å bare koble på radiatorn og ekspansjonstank så er det klart for prøve tur 

* Siste bilde viser en liten " sneak peak " om hva som er på vei i posten !!!!!!! 

Føler jeg har fått gjort mye siden 7 Januar når den ble hentet - Januar lønna har vel ikke gått til så mye annet en bil , haha 

 

Film / bilder kommer så fort jeg får den ut av verkstedet !IMG_0008.thumb.JPG.de633c79ebd1856155851327fa4347ce.JPGIMG_9963.thumb.JPG.c7447f98ad595c4269d4c6d2032caefc.JPGIMG_0009.thumb.JPG.822110d01ce34a86fba1f5c992bce30a.JPGIMG_0010.thumb.PNG.4702db2f56df42b5f9d10fb40ac317e5.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...