Gå til innhold

Kjøp av BMW E39


ChrisP
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har lenge hatt lyst å gå over fra vag til bmw og har bestemt meg for å kjøpe en e39, da det må være noe av det fineste som noen gang er laget :)

Det jeg lurer på er hva man burde se etter og spørre om når man kjøper en slik bil, hvilke motorer man burde ha eller styre unna osv.

Lurer også på ca. forbruk på de forskjellige motorene og særlig om bensinerne føles lat, da flere mener jeg burde styre unna de og få meg diesel hehe.

Håper på gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust på kanaler, jekkfester, bakluke, dører, panser og hjulbuer.

520i (2.0l) 96-00 er slapp og bruker mye bensin med sine 150hk.

520i (2.2l) 00-03 er hakket bedre med sine 170hk

Men, jeg ville prøvd å finne en 523i eller større. De har litt mer futt, og bruker gjerne litt mindre drivstoff.

Ingenting gale med diesel heller. 525d og 530d har bra motor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 520 generelt er noe man bør holde seg unna? :) Har sett mest på facelift modeller da jeg føler at de er "sikrere" eller hva man skal si uten at jeg vet noe! 

Hvordan er automatkassene på disse i forhold til nyere biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er fantastiske biler så lenge man tar vare på de. Har 2 nå den ene har jeg hatt i over 4 år nå uten store feil selv jeg har hatt vedlikehold på bilen. 

Sjekk etter rust på kanaler, jekkefester, hjulbuer, framskjermer og bakluke de er spesielt utsatt for rust. 

Jeg ville ha gått for 523 eller høyere som f.eks 528 eventuelt facelift modellene 525 eller 530. 520 blir fort veldig slapt også bruker den mye drivstoff forhold de andre nevnte. Motorene på disse har lite kjente feil de feilene som kan oppstå er som regel slitedeler som kamakselsensor , veivsensor, LMM og CCV. Ellers er det sjekke om toppdeksel pakning er byttet tidligere og vannpumpe plus tilhørende. 

Eller så har du diesel utgavene som 520d, 525d og 530d samt den første modellen dieselen 525tds. Sist nevnte er noe slapp så ville heller gått for de 3 andre nevnte. 520d er faktisk god og frisk med tanke på liten motor denne kommer da kun som manuell. 

Min 523 kjøpte jeg når den hadde gått 220k å den har rulla nå 331k iløpet av de åra har jeg kun bytta kamaksel sensor, samt vannpumpe, termostat å andre vanlige slitedeler. Jeg har hatt flere langturer med bilen og har vært strålende fornøyd. Denne er da automat men den girer forsatt silkemykt forhold mange andre jeg har prøvd. 

 

Endret av RemyNG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ChrisP skrev:

Så 520 generelt er noe man bør holde seg unna? :) Har sett mest på facelift modeller da jeg føler at de er "sikrere" eller hva man skal si uten at jeg vet noe! 

Hvordan er automatkassene på disse i forhold til nyere biler?

Tja.. MÅ ikke, men som nevnt så er de slappe og bruker litt mye bensin. I hvertfall 150 hesteren. Men den er kun pre-facelift.

Ang. automatkassene så ble det vel brukt litt forskjellige alt etter årsmod og modell. Noen fikk GM og noen fikk ZF. Vet GM kassene er litt kranglete, men tror at om du finner en bil som har blitt vedlikeholdt med blant annet oljeskift på girkasse så skal ikke det være noe problem sånn sett.

M54 som brukes på facelift 520i, 525i og 530i pleier gjerne å bruke litt olje. Det er ikke nødvendigvis farlig, men hvis den bruker mer enn normalt så kan det tyde på at noe er feil, og det som går igjen mest er tett veivhusventilasjon, og følgefeil av det er som oftest at toppdekselpakning begynner å lekke. Ellers så kan disse lekke olje fra bunnpannepakning, pakning mellom oljefilterhus og blokk og simmering til veivaksel.

Men om du finner et velholdt eksemplar så er vel gjerne disse tingene byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme seg over fra VAG til BMW, har hatt BMW siste 5 åra, og ikke angret et sekund. Derimot skulle jeg sent i fjor få kjøpt leilighet så måtte selge E60 525en, endte da opp med VW Passat som midlertidig bil, og jeg kunne ikke ha valgt mer feil bil å kjøpe, halvparten av kjøpesummen var allerede lagt opp i reparasjoner på den ila 3 måneder, og nå har jeg endelig fått den vekk, og kjøpt en F10 isteden, godt og være tilbake på riktig merke.

 

Ellers er E39 ufattelig fine biler, hadde en 520iA 2.2 facelift før E60en, brukte 0.8-0.9 på mila ca, eneste problemet jeg hadde på den var dynamo som måtte byttes og lmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 525 Touring facelift 2001 som jeg har hatt i 12,5 år. Fylte tanken i Sandefjord sentrum i dag. Kjørte innom Kiwi, så til Larvik og tilbake til Sandefjord. 0,77 på mila. Kjørte økonomisk med hensikt men var oppe i 115 på nåla på E 18. Bra resultat, manuell gear. Har hatt veldig lite trøbbel, bruker lite olje. Anbefaler sterkt E39, men ville vært obs også på Xenon nærlys. Jeg måtte bytte fordi de lyste så svakt. Å polere glass løste ikke problemet. Lyktene er veldig dyre, og jeg kjøpte noe Depo greier og det er ikke mye å rope hurra for. Min har 192 hk og det er sprekt nok hvis man bruker turtall.

Forøvrig kjører jeg på LPG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, e30 tic skrev:

Legg pengene i en relativt dyr e39. Kanon gode biler som koster å få i stand når alt er slitt..tro meg jeg har prøvd. Har hatt 3stk over mange år.

Facelift oog manuell kasse er noe å se etter. 

Yes, helt enig. Selvsagt facelift og manuell siden jeg har det sjøl og synes det er vellykket, men også å kjøpe en relativt dyr i god stand.

Tror nok min bil er er en sånn med kun 185 000 km, men den er nesten helt sikkert ikke til salgs. Jeg vil ha så mye at ingen kjøper tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger 523i eller 520i med 2,2L er det ikke store forskjeller i ytelser. 523i har 2,5L og litt mer Nm (210 vs. 245). Begge har 170hk. 0-100 km/t 8,5 sek på 523i og 9,1 sek på 520i (2,2L), begge med utgangspunkt i sedan. Du vil ikke merke den store forskjellen i det daglige. Altså finner du en 520i 2,2L som er fin og slik som du ellers vil ha den, er det en kurrant bil. Går du for 525i eller høyere, så såklart er jo det også gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en 98 520 touring noen år, tilbake i starten av 2010-tallet og som andre sier er den 150HK-ern der veldig slapp i forhold til bilens størrelse / tyngde, men det funket greit nok. Bilen hadde gått ca 180.000 da jeg solgte den og jeg måtte bytte termostat og en del i ventilasjonen til coupen mens jeg hadde bilen. Den begynte å få litt rust så du må være oppmerksom på det ved et kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1997 528iA som jeg bruker til daglig og det er en av de beste, om ikke den beste BMWn som er laget. Den første BMWn som ble designet med en datamaskin og den første serieproduserte bilen i verden med aluminiumsunderstell. 

Det er litt forskjellig men hvertfall det som går igjen på bensinere er som flere lister opp:

- Rust på kanaler/skjøter / dører / baggasjelokk

- Rust på høyre lokari innerskjerm (lekkasje fra intensivrenhold beholder som lekker grunnet dårlig pumpe oring)

- Ta ut reservehjul og sjekk dreneringshullet der, det pleier alltid ruste der.

- Typisk som alle BMWr, foringer og 4hjuls. Spesielt bak er det en del grunnet integralleddakselen.

- Veivhusventilasjon, bytt med en gang om det aldri er gjort, helst til isolerte slanger om du får tak i. Vær spes obs på returledningen til bunnpanna da den har en tendens til å kløgge seg og sprekke. Da får du veldig ujevn gange på motoren når den er kald. http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?p=5989795 

- Toppdekselpakning, bytt med en gang om det aldri er gjort, de blir knallhard etter 10-15 år. Være forsiktig når du tar de av så ingenting havner ned i ventilene. 

- Girkasse av ZF type er generelt bra og jeg ville ikke flushet den hvis den girer normalt uten hakk. Du kan gjøre vondt verre ved å røre den oljen der. If it works, dont touch it. Mener de fleste europeiske modeller har ZF kasse.

- Toppen: M52 motoren er bunnsolid men det betinger at den ikke kjøres varm. Da kan det være stor sjanse for at toppen vrir seg og induserer små sprekker som med tiden vil gi kompressjonssvikt, kjølevannslekkasje etc. Sjekk oljepeilepinnen for beige farge. Er det det så er det muligens kjølevæske men det kan være kondens. Vær obs på det. 

Denne versjonen av Vanos har o-ringer som ikke trives med olje, dårlig kombo. Om motoren har ræva bunndrag ville jeg vært litt obs på vanos og lest av ventilåpningspredning med instrument om du har mulighet. 

Så det berømte kjølesystemet, unngå biler som har den såkalte latente varmeren. (google det). Slangene blir morken med tiden, spesielt den som kommer fra toppen og de to som går til gasspjeldhuset. 

Ellers ville jeg lest denne: https://drive.google.com/file/d/0B80wFxXkIygxTTVQdlNrb2ljNVU/edit 

Til slutt ville jeg kjøpt en 100% orginal pre-face da de er sjelden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en 2002 525dat.   har hatt denne i 2,5år.   har ikke vært noen problemer foruten noen slitedeler (bremseskiver, ett par foringer og luftbelger bak).

alt i alt meget fornøyd med denne bilen.  har kjørt på den nesten 50.000km.   går billig gjør den også. 

min har og begynt og fått noen rust-blemmer på skjermer og bunn av dører, så dette er noe du bør se etter.  mange biler har byttet dører, panser etc på garanti.   uvist om min har det. 

men jeg støtte opp det og kjøpe en relativt dyr e39. finn en med litt motor, mye utstyr som er godt ivaretatt.  gå for original bil, ikke en som er senket,chippet og tullet med.det får du igjen for.  kan anbefale dieselene. spørs hva slags motor du er vant til, og vil ha.  men jeg skulle ønske jeg hadde en 530, selv om 525 funker det og. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for facelift. Og av disse er en 525d eller 530d manuell noe å se etter. Bensinerne er litt late med mindre man er oppe i v8'eren 540i.

Har 520d selv med chip. Absolutt en kvikk og morsom bil. Perfekt kombo av sport og komfort. Forbruket er veldig lavt og den går ringer rundt en 520i, enten det er 2 eller 2.2 literen :) minuset er en noe traktoraktig motorgange.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...