Gå til innhold

Nytt batteri til 2005 5-serie


Bala87
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny på forumet og har hatt en 2005 E60 520i i et års tid.

Når jeg skulle starte bilen i dag så var batteriet flatt og det virker som det må byttes. Batteriet som sitter i bilen og som satt der når jeg kjøpte den er på 80Ah, men jeg kan få et nytt 85Ah batteri til halv pris. Spørsmålet mitt er da: Kan jeg bruke et 85Ah batteri på den modellen? I tilfelle det ikke er klart så kan jeg pent lite om elektrisitet.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du. Husk at siden du går fra 80Ah til 85Ah må du kode om dette, i tillegg til at det skal registreres. Bytter du til samme Ah, slipper du å kode om, men må likevel registrere batteriet. Å registrere batteriet vil si at du kort fortalt forteller bilen at du bytter til et nytt batteri. Dette kan du selvsagt gjøre selv om du har utstyr eller bekjente med utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det kan du. Husk at siden du går fra 80Ah til 85Ah må du kode om dette, i tillegg til at det skal registreres. Bytter du til samme Ah, slipper du å kode om, men må likevel registrere batteriet. Å registrere batteriet vil si at du kort fortalt forteller bilen at du bytter til et nytt batteri. Dette kan du selvsagt gjøre selv om du har utstyr eller bekjente med utstyr :)

Hei og takk for svar :)

Nå føler jeg meg ganske dum, men den siste bilen jeg byttet batteri på var en Mercedes W210 og der var det bare å bytte og kjøre på etter at man låste opp radioen og ordnet de elektriske vinduene.

Hva vil det si å registrere og kode om? Må man ha eget utstyr for å bytte batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum skal du ikke føle deg. Å registrere betyr kort fortalt at du forteller bilen at du har byttet batteri, så kan den oppføre seg deretter. Bilen er satt opp til å ha 80Ah og må kodes opp til 85Ah slik at lading osv. blir rett. Jeg vet ikke mer i detalj, det blir for teknisk for meg. Gamlere biler, som E39 eller W210, trenger du ikke koding/registrering. Der er der plug 'n play :) 

Noen andre her kan sikkert forklare bedre enn meg hvorfor og mer teknisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bala87 skrev:

Hei og takk for svar :)

Nå føler jeg meg ganske dum, men den siste bilen jeg byttet batteri på var en Mercedes W210 og der var det bare å bytte og kjøre på etter at man låste opp radioen og ordnet de elektriske vinduene.

Hva vil det si å registrere og kode om? Må man ha eget utstyr for å bytte batteri?

 Ta en titt her. Skulle være greit forklart.

http://bimmertips.com/bmw-battery-registering-and-programming-explained/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, t06afre skrev:

 Ta en titt her. Skulle være greit forklart.

http://bimmertips.com/bmw-battery-registering-and-programming-explained/

Hei, takk for info. Ganske deprimerende å finne ut at jeg ikke kan bytte det selv etter at jeg måtte avlyse helgeplaner siden bilen ikke starta, men jeg er glad for at jeg ikke bare satt inn et nytt og risikerte å ødelegge diverse elektriske systemer :) Da er det bare å ringe et verksted i morgen. Takk til både deg og Marius2002 for raske og gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bala87 skrev:

Hei, takk for info. Ganske deprimerende å finne ut at jeg ikke kan bytte det selv etter at jeg måtte avlyse helgeplaner siden bilen ikke starta, men jeg er glad for at jeg ikke bare satt inn et nytt og risikerte å ødelegge diverse elektriske systemer :) Da er det bare å ringe et verksted i morgen. Takk til både deg og Marius2002 for raske og gode svar :)

Når det gjelder priser på dette. Så er det ofte mye billigere å bare kode nytt batteri med samme Ah rating som det man hadde. Enn å kode inn nytt batteri med en annen AH rating. IMO er jobben mye den samme. Det det er snakk om er et par ekstra tastetrykk  på det systemet man bruker til å kode. Og for en trenet person er det snakk om minutter. Hvis jeg husker rett så det faste trinn på 10 Ah som systemet opperer med. Så hvis du bytter fra 80 til 85 Ah kan det være at du ikke trenger å kode inn ny Ah rating. Det kan du spare litt penger på. Du vil antagelig heller ikke risikere noen skade om du bytter batteri men utsetter koding noen få dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, t06afre skrev:

Når det gjelder priser på dette. Så er det ofte mye billigere å bare kode nytt batteri med samme Ah rating som det man hadde. Enn å kode inn nytt batteri med en annen AH rating. IMO er jobben mye den samme. Det det er snakk om er et par ekstra tastetrykk  på det systemet man bruker til å kode. Og for en trenet person er det snakk om minutter. Hvis jeg husker rett så det faste trinn på 10 Ah som systemet opperer med. Så hvis du bytter fra 80 til 85 Ah kan det være at du ikke trenger å kode inn ny Ah rating. Det kan du spare litt penger på. Du vil antagelig heller ikke risikere noen skade om du bytter batteri men utsetter koding noen få dager

Ahhh tusen takk for info! Jeg får ta en ringerunde i morgen til de verkstedene som er åpne og høre hva det koster med samme batteri og hva det blir om jeg endrer til 85 Ah. Jeg skal i hvert fall høre om det med faste trinn på 10 Ah.

Siden helgeplanene gikk i dass så trenger jeg ikke bil på noen dager så da kan den like så godt stå til jeg får byttet batteriet. Ikke vits å ta noen unødvendige sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er slik at bilen selv justerer ladinga litt oppover etterhvert som batteriet blir eldre, hvis en da setter inn ett nytt batteri med samme kapasitet så kan dette bli overladet om ikke bilen får beskjed om at det er nytt.  Men hvis du da går fra et gammelt 80ah til et nytt 85ah så går det kanskje opp i opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar her :) Jeg skal bytte batteri i morgen så får vi se hvordan det går. Fant et verksted som koder og registrerer batteriet for 650 spenn så jeg tror jeg gjør det i stedet for å risikere og måtte bytte batteri igjen etter kort tid eller få skader på elektronikken etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...