Gå til innhold

Garantiutløpstest! Har det noe for seg??


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2013 bmw 520d touring som er kjørt ca 107000 km. Bilen blir 5 år i midten av februar, og da går jo som kjent nybilgarantien ut på bilen..

Har tenkt litt på om eg skulle ta en garantiutløpstest hos NAF, men har den egentlig noe for seg med tanke på hva denne koster!

Bilen var inne til "stor" service i fjor høst. Og feilene bilen har hatt i mitt eierskap er jo ikke noe man "finner" på en slik test. En gåen luftbelg ser man jo med en gang, feilmelding på egr dukker jo opp med varsel i dashbordet..

 

Sikkert andre her som har utført en slik garantiutøpstest. Hva er deres erfaringer?? Har man "tjent" inn igjen testen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Gjorde det på min 2008 E61 hos NAF. De fant feil for cirka 10.000, som ble utbedret på garanti hos BMW.  Det var riktignok før jeg hadde eget diagnoseutstyr, og hadde i dag klart å komme fram til samme konkusjon uten hjelp av NAF. Fikk nytt innsug med swirl flaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemmt meg for å ta en slik test hos NAF. Tror ikke dem finner noe jeg ikke vet fra før av, men HVIS dem finner noe så  hadde jeg nok angret på at jeg ikke tok testen hvis feilen hadde blitt funnet etter at garantien var gått ut.

 

Takk til dere som svare meg i tråden!

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå hatt bilen inne på test. Før testen i dag oppdaget jeg en del dogg i frontlyktene, pluss noe zinkslipp under pyntelist på begge dørene på passasjer side. Disse gav jeg beskjed om til min lokale bmw forhandler. Hadde bilen på testen. Dem fant dem samme feilene, og bemerket det i rapporten. Ellers ikke noe annet enn en del feilkoder som ikke har blitt slettet (tror dem er relatert til at frontfanger har vært av til lakkering på en forsikringsskade (en som var borti og var ærlig og la igjen lapp) tror nok dem har startet bilen med frontfanger av (derav feilkoder på diverse sensorer framme).

I hvertfall så blir begge frontlyktene byttet på garanti (disse koster vel 15k pr lykt), feilkoder skal sjekkes og eventuelt slettes/ utbedres) og zinkslippen skal fikses. Hadde dem fikset dette uten naftesten....Sansynligvis, men med naftesten så var det i hvertfall veldig enktelt å få tatt dette på garantien. Time på tirsdag i neste uke for å bytte lyktene og diagnose/sletting av feilkoder. :-D:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Bringer denne opp igjen - har dette noe for seg? Garantien på bilen går ut i midten av april, så om jeg skal gjøre det bør jeg gjøre det nå kjapt. Eller kan jeg like så godt gi de samme 3 tusenlappene til Bavaria og be dem gå gjennom bilen? Garantiarbeider er jo ting som dekkes av fabrikken.

@dopus ser du bor i Rogaland - nord eller sør? Brukte du NAF på Forus og gikk du til Bavaria Stavanger, Haugesund eller Bryne med rapporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, papertiger skrev:

Bringer denne opp igjen - har dette noe for seg? Garantien på bilen går ut i midten av april, så om jeg skal gjøre det bør jeg gjøre det nå kjapt. Eller kan jeg like så godt gi de samme 3 tusenlappene til Bavaria og be dem gå gjennom bilen? Garantiarbeider er jo ting som dekkes av fabrikken.

@dopus ser du bor i Rogaland - nord eller sør? Brukte du NAF på Forus og gikk du til Bavaria Stavanger, Haugesund eller Bryne med rapporten?

NAF Haugesund for testen, og Bavaria Haugesund for utbedring av feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, papertiger skrev:

Tveegget sverd det der. Spurte Bavaria Stavanger om det, og de sa rett ut at de egentlig ikke likte slike garantiutløpstester noe særlig. Vel og merke de som kom fra NAF. 

Det er fordi NAF overdriver testene sine noe jævlig og skremmer vettet av kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lagunilla skrev:

Det er fordi NAF overdriver testene sine noe jævlig og skremmer vettet av kundene.

Interessant, men ser for meg at det kan være noe slikt som er årsaken ja. Har du et annet/bedre forslag? Ser for meg at det kunne vært greit å fått en sjekk på hele bilen før garantien går ut, kontra å bare fikse spesifikke ting som har blitt gjort til nå. Til syvende og sist om det er garantiarbeid vil vel Bavaria også få betalt dette arbeidet, så sånn sett vil de også ha en økonomisk interesse i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...